وزیر بهداشت با بیان اینکه صنعت خودروسازی به مردم ظلم میکند، گفت: شهریور سال گذشته به طور متوسط روزانه ۶۶ نفر و در برخی ایام، ٨١ نفر در اثر تصادفات جان خود را از دست دادند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی، در آیین افتتاحیه دومین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث، اظهارداشت: برگزاری این همایش قبل از آغاز شهریور و افزایش سفرهای تابستانه، با هوشمندی خاصی بوده، چرا که طبق آمار سالهای گذشته، بیشترین تلفات جادهای در شهریورماه رخ داده است.
وی افزود: در شهریورماه سال گذشته، به طور متوسط روزانه ۶۶ نفر و در برخی ایام، ٨١ نفر در اثر تصادفات جان خود را از دست دادند که این تعداد بیش از تعداد جان باختگان هواپیمای تهران - یاسوج است.
هاشمی تاکید کرد: تعداد زیاد تلفات جاده ای، شاید به دلیل این است که برای جان انسانها ارزشی قائل نیستیم. از یک طرف عدهای جان شیرین خود را فدای دین کرده و مظهر ایثار و شهادت هستند که ارزش است و از طرفی نیز بیشترین تلفات جوامع بشری ناشی از خشونتهای طراحی شده دشمنان در کشورهای اسلامی رخ میدهد و عدهای نیز در بی مسئولیتی مسئولین امر و کم توجهای مردم در حوادث جان خود را از دست میدهند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: صنعت خودروسازی به مردم ظلم میکند، اما از آنجاکه جان انسانها کمتر ارزش دارد، گوش شنوای کمتری هم وجود دارد، در مجلس شورای اسلامی و دولت نیز دراین رابطه زیاد صحبت شده، اما قوه قدرتمندی که باید از ساخت برخی خودروها جلوگیری کند، متاسفانه در کشور وجود ندارد.
هاشمی ادامه داد: کاش به اندازهای که در فضای مجازی در موضوعات سیاسی فعال هستیم و توان زیادی را صرف تبادل اطلاعات میکنیم، برای جان یکدیگر نیز وقت بیشتری میگذاشتیم تا در حوزه پیشگیری از سوانح نیز موثرتر نقش آفرینی میکردیم.
وی تاکید کرد: هر سال در دنیا یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در اثر تصادفات و سوانح جادهای فوت میکنند یعنی هر ساعت ۱۴۲ نفر به این علت جان خود را از دست میدهند. هر سال ٢٠ تا ۵۰ میلیون نفر در دنیا دچار مصدومیت میشوند که برخی از آنها مادام العمر دچار فلج و ازکار افتادگی میشوند. بیشترین گروه سنی که در جادههای کشور دچار سانحه میشوند، بین ۱۵ تا ۳۰ سال دارند، یعنی افرادی که در سن مولد قرار داشته و میتوانند برای جامعه کارآیی زیادی داشته باشند.
وزیر بهداشت هشدار داد: اگر در سال ۲۰۰۴، حوادث ترافیکی نهمین علت مرگ بود، در سال ۲۰۳۰، پنجمین علت مرگ خواهد بود یعنی مردم جهان از پیشرفت تکنولوژی که برای آسایش آنها فراهم میشود، آسیب بیشتری میبینند. متاسفانه ایران در بین کشورهای منطقه رتبه دوم و در بین کشورهای جهان، بعداز کشورهایی که اکثرا آفریقایی هستند، رتبه هشتم را در میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات ترافیکی دارد.
هاشمی در پایان گفت: در سال ۹۶، تعداد ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر را در جادهها از دست داده ایم، اما آمار مصدومین جاده ای، ۲۱ برابر میزان فوتیها است و این در شرایطی است که آمار تلفات کمتر از میزان واقعی اعلام میشود، یعنی روزانه ۴۴ نفر فوت میکنند که معادل فوت دو نفر در هر ساعت است، این میزان در شهریورماه به یک نفر در یک ربع ساعت افزایش مییابد.