به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حسین نعمتی مدیر عامل شرکت ملی پست ایران در آستانه روز جهانی پست، با اشاره به حضور 11 ماهه خود به عنوان مدیر عامل شرکت ملی پست ایران، اقدامات انجام شده در این حوزه را تشریح کرد.
وی به افزایش درآمد 11 درصدی 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به 6 ماهه نخست سال گذشته اشاره کرد و گفت: عوامل مختلفی در این افزایش نقش داشته است مانند افزایش ترافیک برخی سرویس ها اما در مجموع ترافیک نسبت به قبل سربه سر بوده ولی این افزایش درآمد با شفاف سازی در این حوزه به دست آمده است.
مدیر عامل پست گفت: رشد سرویس سفارشی 24 درصد، پست ویژه 35 درصد و پست عادی نیز در شش ماهه نخست امسال به نسبت شش ماهه نخست سال قبل 12 درصد کاهش داشته است.
نعمتی به اصلاح ساختار و ساماندهی مدیریتی به عنو ان یکی از اقدامات انجام شده در این حوزه اشاره کرد و گفت: این برنامه با کمترین تنش ها و مشکلات در شرکت پست انجام شد و در این ساماندهی 60 درصد از مدیران با نگاه تخصصی و بدون نگاه سیاسی تغییر کردند.
وی، تبدیل مناطق پستی تهران از 8 به 6 منطقه را یکی از برنامه های اجرا شده در حوزه اصلاح ساختار عنوان کرد و گفت: تمرکز مجدد مرکز مکانیزه و تقویت معاونت حوزه فناوری اطلاعات پست برای تامین زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری پست از دیگر اقدامات انجام شده در برنامه اصلاح ساختار پست است.
وی تقویت سرویس های نوین پستی و تجارت الکترونیک را از اقدامات انجام شده در این حوزه بیان کرد و افزود: این اقدامات با هدف ارائه تمام خدمات پست به صورت هوشمند انجام شده است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه شرکت ملی پست در تمام ایران نقاط ایران دارای دسترسی و امکان دریافت بسته است، تصریح کرد: برای این منظور 15 هزار نفر به صورت پاره وقت فعالیت می کنند و همچنین 12 هزارو 800 نفر نیروی انسانی به صورت مستقیم، 3 هزار نفر نیروی شرکتی و 6 هزار نفر به صورت قراردادی در شرکت ملی پست در حال ارائه خدمت هستند.
وی در بخش دیگر از این گفتگو به 52 میلیون رکورد اماکن در طرح استاندارد سازی آدرس ها «جی نف» اشاره کرد و افزود: تاکنون 76 شهرکه 60 درصد اماکن شهری را در بر می گیرد، در آدرس های آنها در پروژه جی نف به صورت یکپارچه استاندارد سازی شده است.
نعمتی، نبود نقشه، مشکل نامگذاری و پلاک را از مشکلات اجرای این طرح بیان کرد و گفت: شرکت پست برای استاندارد کردن آدرس ها نیاز به این موارد دارد که اگر همکاری دستگاه های متولی در این حوزه ها مناسب باشد طرح جی نف با سرعت بهتری انجام می شود.
وی به راه اندازی و توسعه درگاه «گیت وی» از طریق یک نرم افزار در حوزه تجارت الکترونیک خبر داد و افزود: از طریق این درگاه در هر نقطه ای می تواند به خدمات پستی دسترسی داشت و از نقطه قبول مرسوله تا تجزیه و ارسال از طریق این درگاه انجام می شود.
رییس هیات مدیره شرکت ملی پست ایران درباره ارسال مرسولات فرهنگی و مصبوعاتی نیز خاطر نشان کرد: این سرویس به دلیل مشکلاتی در گذشته تعطیل شده بود اما با شفاف سازی و تعاملی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده دوباره راه اندازی شده است و مرسولات فرهنگی با تخفیف 12 تا 30 درصدی ارسال می شود.
وی از ارسال محصولات موسیقی و فیلم به عنوان اقدام دیگر در این حوزه یاد کرد و افزود: با سرویس «پست نوا» محصولات اصلی، موسیقی و فیلم را در کمترین زمان از انتشار آنها به دست علاقمندان می رسانیم که در این حوزه تا 70 هزار نسخه نیز توزیع شده است که در تلاش هستیم تا آمار توزیع این محصولات را افزایش دهیم.
نعمتی، ارسال صنایع دستی و سوغات را از دیگر خدمات ارائه شده در حوزه سرویس ها عنوان کرد و گفت: با توجه به قابلیت های نقاط مختلف کشور در حوزه صنایع دستی و سوغات، شرکت ملی پست سازوکاری برای ارسال این محصولات در نظر گرفته است و هم اکنون نیز توزیع زعفران به وسیله این سرویس انجام می شود.
وی از برنامه پست برای ارسال صنایع دستی و سوغات در خارج از کشور خبر داد و افزود: با شرکت پست ترکیه و شرکت های خصوصی در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم این سرویس را در خارج از کشور نیز فعال کنیم و البته مشکلاتی در حوزه گمرک برای ارسال این مرسولات داریم که در حال پیگیری موضوع برای رفع این مشکلات هستیم.
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران، به همکاری با برخی استارتاپ ها در حوزه پست نیز اشاره کرد و افزود: در این حوزه با استارتاپ هایی در شیراز و کرمانشاه برای پیک شهری همکاری داریم و برای کلان شهری مانند تهران نیز در برنامه داریم که بتوانیم با استارتاپ هایی که ظرفیت کاملی در این حوزه دارند همکاری کنیم.
نعمتی، درباره برنامه پست برای حذف وزن کشی برای دریافت هزینه پستی نیز گفت: عوامل وزن و مسافت در تمام دنیا برای بسته های بستی اعمال می شود اما در بسته های کوچک با فراهم کردن جعبه های یک،2، 3، و 5 کیلویی هزینه را بر مبنای میزان مسافت بسته محاسبه می کنند و شرکت پست نیز در آینده نزدیک ارسال مرسولات پستی را به همین شیوه طراحی و اجرا می کند.