در بیانیه حزب اراده ملّت آمده است: جریانی در خرداد ۷۶ با آرمانِ اصلاح و حذفِ ناکارآمدیها شکل گرفت و توسط افراد و گروههایی فرصتطلب مصادره شده و انحصار و تکگویی و گفتمان قهری را درگذر زمان، بهنوعی بازتولید کرد تا آنجا که امروز چهره قابل دفاعی از اصلاحطلبان نزدِ دیدگان منصف و ریزبین جامعه باقی نمانده است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در جریان برگزاری نهمین کنگره سراسری حزب اراده ملّت بیانیهای صادر شد که متن آن در ادامه آمده است.
«حزب اراده ملت ایران افتخار دارد کنگره نهم خود را با حضور مهمانان گرامی و اعضای محترم حزب، در بیست و هفتم مهرماه ۹۷ برگزار مینماید. در شرایط فعلی کشور و اوضاع بینالمللی لازم است دیدگاهها و دغدغههایی که به نظر این حزب، توجه به آنان لازم و ضروری میباشد با مردم و مسئولین کشور در میان گذاشته شود. حزب اراده ملت ایران بهعنوان یک حزب عملگرا با مشی اصلاحطلبی و واقعگرایانه که دارای خطمشی سوسیالدموکراسی در چارچوب نظام سیاسی، حقوقی، فرهنگی و باورها و اعتقادات مردم ایران فعالیت مینماید، دیدگاهها و مواضع خود را نسبت به شرایط فعلی و پیشرو به شرح زیر اعلام میدارد:
متأسفانه در شرایط فعلی ناکارآمدی و منفعتطلبیهای برخی از مسئولین، رویکرد غیرمتکثر و فاصله گرفتن از نیازهای طبقات آسیبپذیر، دولت را از دستاوردهایی که انتظار میرفت، محروم نمود.
حزب اراده ملت ایران از هر فرصتی در نشستها، دیدارها، همایشها، مصاحبهها و بیانیههای خود بهره برده است تا بر آسیبها و راهبردها و راهکارهای ممکن اشاره و تأکید نماید. حاما اعتقاد دارد که نقد، جامعه را به حرکت درمیآورد، لذا ضروری است احزاب و رسانههای نقاد، نهتنها تضعیف نگردند که تقویت و پشتیبانی شوند؛ بنابراین احزاب نیز به مثابه یک دیدبان، نمیتوانند به مرخصی بروند.
باوجود معضلات اساسی در عرصههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی کشور، دولتهای یازدهم و دوازدهم به امید گشایش همزمان این گرهها تمرکز خود را صرفاً معطوف به دیپلماسی خارجی نموده است که ضمن وارد بودنِ انتقاداتی بر این رویکرد، تیم دیپلماتیک دولت نیز استراتژی، توان و آمادگی لازم را برای پیشبرد گامهای بلندتر و پیشروتر و همچنین برخورد با رخدادهای غیرمنتظره در عرصه سیاست خارجی ندارد.
پذیرش بسیاری از توافقات و معاهدات جهانی در وظایف مجلس شورای اسلامی است که این نهاد نیز باید بهدوراز هرگونه جنجال و حاشیه و فشارهای بیرونی، نزدیکترین تصمیم به خواست و اراده ملت را اتخاذ نماید تا منافع ملی را در درازمدت نیز تأمین کند. اصل مذاکره با هیچ کشوری، نمیتواند به استقلال و تمامیت ارضی کشور لطمه بزند. با دیپلماسی گفتگو و مذاکرهیِ شفاف و بهدوراز رویکرد انحصاری و غیرمشارکتی، میتوان برای چالشهایی از قبیل: حقوق بشر، تروریسم، مباحث هستهای و بحرانهای خاورمیانه که روابط دیپلماتیک ایران را دچار بحران نموده، برونرفتی یافت.
برای نمونه مقوله ارز یکی از متغیرهای کلیدی در اقتصاد کشور به شمار میرود که تحت تاثیر این شرایط، بانکها با نرخ سود فعلی توان جذب نقدینگی را ندارند و بازارهای غیرمولد مانند ارز و طلا، نقدینگی مردم را جذب و شوکهای اجتماعی را به وجود میآورند و موجب تلاطم در بازار و نگرانی روزافزون اقشار آسیبپذیر، مزدبگیران، حقوقبگیران و از همه مهمتر ناامیدی نسل جوان از آینده گردیده است.
جای بسی تأسف که جریانی در خرداد ۷۶ با آرمانِ اصلاح و حذفِ ناکارآمدیها شکل گرفت و توسط افراد و گروههایی فرصتطلب مصادره شده و انحصار و تکگویی و گفتمان قهری را درگذر زمان، بهنوعی بازتولید کرد تا آنجا که امروز چهرهیِ قابل دفاعی از اصلاحطلبان در نزدِ دیدگان منصف و ریزبین جامعه باقی نمانده است. حزب از ابتدا با حفظ رویکردی انتقادی به آسیبهایی که در این جریان میگذشت، ضمن همراهی گامبهگام با جریان، بر اصلاحِ درون گفتمانی تأکید نموده و به انعکاس مداوم انتقادات و ضعفهای موجود پرداخته است. اما شواهد و نشانهها، در بزنگاههایی، چون انتخابات و اعتراضات مردمی و بحرانهای مدیریتی، امید هر اصلاح و بهبودی را در تصمیمات و رویکرد اصلاحطلبان کمرنگ و کمسو نموده است.
حاما با ایمان به قدرت مردم، برای استقرار حاکمیت ملت بر سرنوشت خویش در عرصههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و با تأکید بر آرمانهای اصلاحطلبانه با حفظ رویکرد تساهل و تسامح و قانونمداری، مرزهای روشن خود را از چهرهها و احزابی که اصلاحطلبی را باانگیزهیِ کسب و حفظ کرسیهای قدرت و منصب، به انحرافاتی گزنده، چون شیخوخیتگرایی، انحصارطلبی، منفعتطلبی و حتی رانت و تبانی کشیدهاند، اعلام میدارد و برای حفظ اصالت آرمانهای اصلاحطلبانه جهتگیری خود را از سمت بدنه اجتماعی به رأس قدرت در پیشگرفته است.
فارغ از دیدگاههای صاحبنظران و اندیشمندان و حتی فعالین سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به نظر میرسد روند تحولات به سمت و سویی است که درگذر زمان از نقشِ عرصه عمومی به نمایندگی از ملت بهتدریج کاسته میشود؛ یعنی بیاثر شدن جنبشها و نخبگان و در حاشیه قرار گرفتن صاحبنظران و اندیشمندان و دلسوزان و آحاد جامعه در تعیین سرنوشت کشور به چشم میخورد. نتیجه این روند درنهایت منجر به وادادگی و تن سپردن به حوادث و رویدادهاست، موضوعی که بیش از هر چیز اراده ملت را تهدید میکند.
حاما باور دارد که حتی در صورت وجود معضلات ریشهای و بنیادین؛ تکوین و تغییری آرام و از درون، در سایهیِ همبستگی ملی و انبساط حاکمیت، یگانه راهحلِ رفعِ بحرانهای امروز ایران است. حزب اراده ملت ایران در راستای شعارها و آرمانهایش برای بهبود وضعیت جامعه، موضوعات زیر را همچون هشدارهایی جدی، مورد تأکید قرار میدهد:
۱. توجه به استفاده از ظرفیت همهپرسی در قانون اساسی در اموری که منافع همگانی با آنها عجین گشته و محل اختلاف بین جناحهای سیاسی است.
۲. کنارهگیری نیروهای نظامی و شبهنظامی از مناسبات و تعاملات حاکم بر حوزه اقتصادی کشور.
۳. استقرار و نهادینهسازیِ نظام شفافیت و پاسخگویی در مورد عملکرد نهادهای انتصابی و انتخابی و عزم جدی در مبارزه با فساد در همه ابعاد با اقدامات جدی و عملی توأم با شفافیت حداکثری، بدون تبعیض و استثنا و سرانجام اعلام نتایج آن در پیشگاه مردم.
۴. ضرورت پاسخگویی شفاف قوه قضائیه بویژه در برخورد صریح با مفسدان و گزارش روشن به مردم ضمن حفظ استقلال کامل و اصل تفکیک قوا و حراست از آزادی فعالین صنفی، مدنی و رسانهای و ممانعت از بازداشت و برخوردهای صورت گرفته با کنشگران.
۵. با توجه به نتیجه عملکرد چندین دوره اعمال نظارت استصوابی بر انتخابات کشور که منجر به تضعیف حق حاکمیت مردم در انتخاب کردن و انتخاب شدن گردیده و فضای انتخاباتی برابر و عادلانه را مخدوش کرده است، بازنگری جدی نسبت به این روند را ضرورتی اجتنابناپذیر مینماید.
۶. ضرورت تدبیر و چارهاندیشی عاجل و عملی در راستای کاهش آسیبپذیریِ طبقات و اقشار ضعیف جامعه در تعامل مثبت با اقشار و اصناف و اتحادیههای صنفی و مدنی.
۷. اصلاح قوانین و ساختارها متناسب با اصل برخورداری تمامی شهروندان ایرانی از حقوق برابر شهروندی و برابری در نزد قانون.
۸. ضرورت تعامل همهجانبه با نظام بینالملل و پرهیز از سیاستِ انزوا، خشونت و تنش در منطقه و جهان همراه با تقویت انسجام داخلی.
۹. تمرکز ویژه بر حفظ منابع و سرمایههای ملی و زیستمحیطی و گامهای اساسی و کارآمد با هر روش موجود و ممکن برای نجات طبیعت، ذخایر و حیاتوحش ایران.
۱۰. بازگرداندن فرآیندهای پژوهشی و آزاداندیشی به فضای دانشگاهها و سایر مراکز علمی و آموزشی کشور.
۱۱. اصلاح قانون احزاب، انتخابات و جرم سیاسی در راستای تحقق حکمرانی حزبی در کشور بهمنظور توانبخشی و تأثیرگذاری واقعی احزاب و سازمانهای سیاسی بهنحویکه رقابتهای انتخاباتی و معرفی کاندیداها از مجرای احزاب شناسنامهدار و قانونی، تربیت و در معرض انتخاب مردم قرار گیرند.
به امید پایداری و سرافرازی میهن و مردم عزیز ایران».