رئیس دانشگاه فنیوحرفهای با بیان اینکه اختیار بروزرسانی و تغییر برنامههای درسی به این دانشگاه واگذار شده است، گفت: پرونده ۵۱۴ نیروی حق التدریس برای انجام مراحل قانونی استخدام بررسی شد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز در سازمان فنی و حرفهای برگزار شد، گفت: فنی و حرفهای به عنوان یکی از ماموریت گراترین دانشگاههای کشور است و جایگاه مهمی را در آموزشهای مهارتی کشور دارد.
وی ادامه داد: آموزشهای مهارتی نه تنها جزو برنامههای پیشنهاد بوده، بلکه به شدت و به دفعات مورد تاکید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته است.
دغدغه اشتغال منجر به رشد اقتصادی میشود
صالحی عمران با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفهای دغدغه اشتغال دارد، اظهار داشت: این دغدغه میتواند منجر به رشد اقتصادی کشور شود. همان طور که در دنیا به شدت موثر واقع میشود و همواره توجه به آموزشهای عالی مهارتی جزو برنامههای سیاست گذاران و دست اندرکاران است.
به گفته وی، دغدغه اشتغال و دغدغه ارتباط دانشگاه با بازار کار بسیار مهم است و اخیرا دانشگاهها از لحاظ ارتباط با بازار کار و ایجاد فرصتهای شغلی برای فارغ التحصیلان رتبه بندی میشوند.
اخذ مجوز ارائه ۳۲۸ رشته کارشناسی برای امسال
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای بیان کرد: اقتصاد آموزش میگوید که هزینه تحصیل در دانشگاه و فرصتی که دانشجویان برای یادگیری و کلاسهای خود میگذارند، در آینده باید به ایجاد درآمد فردی و رشد اقتصادی کشور منجر شود. دانشگاه فنی و حرفهای حدود ۱۷۵ دانشکده را به طور مستقیم اداره میکند و از این نظر میتواند فرصت خوبی برای رسیدن به اهدافی همچون کارآفرینی برای دانشجویان و رشد اقتصادی کشور باشد.
وی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفهای تنها دانشگاهی است که برای امسال توانست ۳۲۸ رشته کارشناسی ناپیوسته را در راستای تکمیل مهارتهای پیشرفته و تقاضای بازار کار داشته باشد هیچ دانشگاهی نتوانسته برای این تعداد رشته مجوز بگیرد بنابراین این امر نشان میدهد که وزارت علوم برای گسترش کمی و کیفی آموزشهای مهارتی اراده جدی دارد.
صرف ۵۰ میلیارد تومان برای تجهیزات کارگاهها و آزمایشگاهها
صالحی عمران اظهار داشت: در حال حاضر ۵۲ دانشکده مستقل برای بانوان در سراسر کشور داریم؛ از آنجایی که در بعضی شهرستانها دانشکدههای پسرانه از جمعیت دانشجویی زیادی برخوردار نبودند و تقاضای آموزش برای بانوان در این شهرستانها موجود بود، تصمیم گرفتیم تا از ظرفیت آن دانشکدهها در بعضی روزهای خاص برای بانوان استفاده کنیم و این گونه فرصتهای مهارتی را برای بانوان داشته باشیم از این رو ۵ مرکز را برای آموزشهای مهارتی بانوان مجوز گرفتیم.
وی عنوان کرد: خوشبختانه در شش ماهه اول سال نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان را صرف تجهیزات در آزمایشگاهها و کارگاهها کردیم چرا که معتقدیم باید فرصتهای عملی و محیط کار واقعی را برای دانشجویان فراهم کنیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کیفیت آموزشهای مهارتی را جزو سیاستهای وزارت علوم دانست و گفت: یکی از مهمترین عناصر ارتقای کیفیتهای آموزشی برنامههای درسی دانشگاهها هستند، در حقیقت کلید و محور اصلی برنامه درسی دانشگاهها است؛ که به واسطه آن دانشجو در کارگاهها درس میخواند و استادان در کنار آموزشهای تئوری آموزشهای مهارتی نیز دارند.
برنامههای درسی باید همگام با نیازهای بازار کار باشند
به گفته صالحی عمران؛ اگر برنامههای درسی جدید و همراه و همگام با نیازهای بازار کار باشد بدون شک رابطه اشتغال و آموزش عالی ایجاد میشود.
وی با اشاره به آمایش آموزش عالی و بروز رسانی برنامههای آموزشی تصریح کرد: در این راستا متقاضی شدیم که اختیار برنامه درسی از وزارت علوم به دانشگاه فنی و حرفهای واگذار شود در حقیقت اگر دانشگاه فنی و حرفهای قصد دارد ماموریت گرا و مبتنی بر تقاضا باشد باید محور اصلی را برنامههای درسی گذاشت.
وی ادامه داد: متاسفانه در سیستم آموزش عالی به ندرت شاهد تغییر برنامه درسی هستیم در حالی که برای آموزشهای مهارتی نوآوری و تقاضامحوری بیشتر احساس میشود از این رو دانشگاه باید اختیار را در دست بگیرد تا بتواند برنامههای درسی را بروز کند.
صالحی عمران از ابلاغ آئین نامه شورای برنامه ریزی در هفته گذشته از سوی وزارت علوم خبر داد و بیان کرد: آئین نامه شورای برنامه ریزی طی هفته گذشته توسط وزیر علوم امضا و به این دانشگاه ابلاغ شد در این راستا اهداف و کمیتههای جزئی در حوزههای متنوع کشاورزی، هنر، صنعت و ... تشکیل شده و به تبع آن نیاز داریم که اختیار برنامههای درسی را بروز کنیم. برنامههایی که باید مبتنی بر شایستگی محوری باشد.
انعطاف پذیری ذات آموزشهای مهارتی است
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای اظهار داشت: در دانشگاه مهارتها و دانشها و ارزشها را به دانشجو منتقل میکنیم که نه تنها به اشتغال ارتباط مستقیم دارد بلکه میتواند نوعی برنامه تحولی باشد.
وی با بیان اینکه احتمالا نیاز است تا برنامهها و رشتههای جدیدی در دانشگاه فنی و حرفهای ایجاد شود، عنوان کرد: انعطاف پذیری ذات آموزشهای مهارتی است اگر در دانشگاهها آموزشها سخت و ثابت باشند نمیتوانیم به تقاضای نیروی کار پاسخ دهیم بنابراین خوشحالیم که در اختیار گذاشتن برنامههای درسی با موافقت وزیر علوم مواجه شده است.
تلاش برای بررسی ۵۰۰ پرونده نیروهای حقالتدریسی تا پایان سال
صالحی عمران خبر جدید دیگری داد و گفت: طبق بند ذال ماده ۶۴ برنامه ششم توسعه قرار بوده است که ساماندهی نیروهای حق التدریس که از قبل سال ۱۳۹۰ با دانشگاه همکاری میکردند را داشته باشیم از این رو شرایطی را نوشته و به تایید هیئت امنای دانشگاه رساندیم سپس مجوزهای استخدامی لازم را از سازمان امور اداری و استخدامی دریافت کرده و ضمن مکاتباتی با وزیر علوم قرار شد که نیروهای حق التدریس استخدام دانشگاه فنی و حرفهای شوند.
وی ادامه داد: برای این امر فراخوانی ارائه شد و با توجه به شرایط اعلامی از سوی هیئت امنای دانشگاه نیروهای حق التدریس به ما مراجعه کردند، اما بعد از بررسی دقیق و منصفانه کمیتههای مربوطه در نهایت ۵۱۴ نفر از متقاضیان پرونده شان بررسی شد و برای انجام مراحل قانونی استخدام مانند گزینش معرفی شدند.
به گفته صالحی عمران حدود ۵۰۰ پرونده دیگر متقاضیان همچنان در حال بررسی است که امیدواریم در نیمه دوم سال با دقت شرایطی برای آنها فراهم شود و تا پایان سال پرونده استخدام و بهره گیری از نیروهای حق التدریسی بسته شود.
اخذ مجوز استخدام ۱۳۰۰ نیرو از سازمان امور اداری و استخدامی
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با بیان اینکه برای حدود ۱۳۰۰ نفر از سازمان امور اداری و استخدامی مجوز استخدام گرفته اند، توضیح داد: از آنجایی که تا پنج سال آینده حدود ۸۰۰ نیروی این دانشگاه بازنشسته میشوند عمل به بند ذال ماده ۶۴ میتواند بخشی از نیاز به نیروی انسانی را از هم اکنون تا پنج سال آینده جبران کند.
دانشگاه فنی و حرفهای مرحله تکمیل ظرفیت ندارد
وی در پاسخ به این سوال که آیا این دانشگاه برای کنکور امسال مرحله تکمیل ظرفیت را در نظر گرفته است یا نه گفت: برای برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت مجوز نداریم.
ارتباط با صنعت لازمه داشتن یک دانشگاه موفق
صالحی عمران گفت: دانشگاه وقتی موفق است که ارتباط خوبی با صنعت و بخش خصوصی داشته باشد از این رو تفاهم نامههایی را با بخش خصوصی و صنعت منعقد کردیم.
دانشگاه فنی و حرفهای کارمند دولت پرورش نمیدهد وی ادامه داد: ما کارمند دولت پرورش نمیدهیم و به صورت خود اشتغالی دانشجویان را وارد جامعه میکنیم که باید در کارگاهها و مراکز تولیدی جذب و مشغول کار شوند از این رو دانشگاه فنی و حرفهای با صنعت ارتباط خوبی را برقرار کرده است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به تفاهم نامههای ایجاد شده با صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین معاونت علمی و فناوری اظهار داشت: تاسیس شرکتهای دانش بنیان و تجاری سازی آموزشهای مهارتی از جمله برنامههای ما است از این رو طی تفاهم نامهای با صندوق نوآوری و شکوفایی قرار است در صورت درخواست راه اندازی شرکت دانش بنیان تسهیلات یکسانی از سوی صندوق به آنها اعطا شود همچنین طی مذاکرات با معاونت علمی و فناوری قرار شده است مراکز نوآوری به طور مستقل از شرکتهای دانش بنیان را در دانشگاه فنی و حرفهای ایجاد کنیم.
آموزشهای مهارتی بینالمللی میشوند / مراکز توانمندسازی اعضای هیات علمی در راه است
صالحی عمران درباره بین المللی سازی آموزشهای مهارتی عنوان کرد هفته گذشته تفاهم نامه عملیاتی را با دانشگاه آلمان برای بحث آموزش مربیان و اعضای هیئت علمی داشتیم طی این تفاهم نامه دورههای آموزشی در آلمان ایجاد شده و مربیان و اعضای هیئت علمی خود را در زمینههای مختلف به ویژه فناوریهای نوین و انرژیهای نو به آنجا اعزام میکنیم تا توانمندسازی آنها را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در راستای این تفاهم نامه اساتید آلمانی هم به ایران خواهند آمد، گفت: ایجاد مراکز توانمندسازی مربیان و اعضای هیئت علمی یکی از برنامههای دانشگاه فنی و حرفهای است از این رو بخشی از یک دانشکده خود را به آموزش مربیان و اعضای هیئت علمی اختصاص میدهیم تا ذیل تبادل برنامههای درسی بتوانیم از تجربیات، تجهیزات و کارگاههای کشورهای دیگر هم برای بین المللی سازی آموزشهای مهارتی استفاده کنیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای در پایان صحبتهای خود اظهار داشت: وزارت علوم مجوز آئین نامه استخدامی و ارتقای اعضای هیئت علمی این دانشگاه را داده است و طی آن کمیتههای مربوطه تشکیل شده تا تغییر آئین نامه استخدامی را در این دانشگاه داشته باشیم. بدون شک این امر منشا تحول نوینی در ارتباط با صنعت قرار میگیرد.