به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مهابادی مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران در نشست خبری سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه علیرغم تشدید تحریمهای بین المللی صنعت هوانوردی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد، گفت:حوزه ناوبری و فرودگاهی در چهار دهه گذشته از جنبههای توسعه و نوسازی زیرساختها بسیار پیشرفت کرده و ما هیچ نگرانی در این حوزه نداریم.
وی از آغاز بهره برداری آزمایشی از سامانه بومی راداری SSA خبر داد و گفت: عملیات نصب این سامانه در فرودگاه مهرآباد آغاز شده و این یک اقدام عملی بوده که طی موافقت نامهای با بخش خصوصی به امضا رسید.
مهابادی تأکید کرد: نخستین سامانه CBL2 برج مراقبت پرواز که توسط مختصصان داخلی ساخته شده با حضور مقامات بزرگ کشور به بهرهبرداری میرسد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران تأکید کرد: عملیات نصب رادار جدید آسمان تهران به زودی پایان میگیرد و ما در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از رادار پیشرفته خواهیم بود که به طور قطع شرایط راداری کشور را بهبود میبخشد و تحولات قابل ملاحظهای را در حوزه ناوبری کشور ایجاد میکند.
وی درباره هزینههای خدمات فرودگاهی گفت: تا به امروز تمام هزینههای خدمات فرودگاهی را دولت پرداخت کرده و طبق دستور وزیر راه و شهرسازی نباید هیچ اجحافی در این حوزه به دلیل پرداخت نکردن خدمات فرودگاهی ایجاد شود.
مهابادی تأکید کرد: دو فرودگاه مشهد و امام خمینی(ره) همانند فرودگاههای مجهیز دنیا تجهیز شدند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر فعال کردن فرودگاههای کوچک گفت: بر اساس گزارش سازمان هواپیمایی باید به ازای هر 100 کیلومتر یک فرودگاه جدید احداث شود، اما طبق برنامه ششم توسعه ساخت و ایجاد هرنوع فرودگاه جدید ممنوع شده است.
وی افزود: طبق اعلام و درخواست متولیان بخش راه برای توسعه تمام بخشها باید فرودگاههای جدیدی را ایجاد کنیم و یا محل فرودگاههای جدید را تغییر دهیم.
مهابادی از ایجاد فرودگاههای نسل سوم و کوچک خبر داد و گفت: به دنبال اجرای عدالت جغرافیایی در کشور هستیم و هر مکانی که ممانعتی با سایر بخشها نداشته باشد، نسل جدیدی از فرودگاهها را تجهیز میکنیم که در همین خصوص سیاستهای لازم به سازمان هواپیمایی ابلاغ شده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران ادامه داد: به دنبال ساخت فرودگاههای ارزان قیمت با هزینههای عملیاتی بسیار پایین هستیم و مأموریت اصلی ما توسعه بخش فرودگاهی در شهرهای کوچک است.
وی بیان کرد: برای تبدیل شدن به هاب منطقه باید بخش هوایی کشور را گسترش دهیم و ما با ایجاد فرودگاههای کوچک و مدرن میتوانیم اشتغال منطقهای و امید به زندگی را در شهرهای کوچک افزایش دهیم که این اقدام با سرمایههای مردمی انجام میشود.