به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، امنیت برای بسیاری از افراد اولین معیار انتخاب یک خودرو است. خودرویی که ستونهای آن هنگام تصادف خم نشود، جلوی آن به سمت سرنشینان جمع نشود و ایربگ آن به خوبی باز شود.
یکی از خودروهایی که همیشه نسبت به کیفیت آن تردید وجود داشته ۲۰۶ بوده. بسیاری از افراد با نگاه به ظاهر خودرو گمان میکنند با خرید ۲۰۶ تیپ ۵ صفر میزان ضربهای که هنگام تصادف به خودرو وارد میشود بیشتر از خودروها همقیمت است. این افراد آنقدرها هم تصور اشتباهی ندارند. ۲۰۶ شاید اصطلاحا بدنه حلبی داشته باشد اما به خاطر طراحی هوشمندانه آن جان سرنشینانش را در تصادف شاخبه شاخ حفظ میکند.
با خرید ۲۰۶ تیپ ۵ صفر یا هر تیپ دیگر خواهید دید که شکل جلوی آن طوری بوده که هنگام ضربه به سمت سرنشینان جمع نمیشود. برعکس خمیدگی ۲۰۶ به سمت پایین خودرو است و این یعنی ضربه کمتی به راننده و دیگران وارد میکند. البته نباید فراموش کرد که بدنه کناری خودرو به اندازه جلو امن نیست و مقاومت مشابهی از خود نشان نمیدهد. همچنین طراحی ۲۰۶ به شکلی است که در سرعتهای بالا امکان کنترل راننده روی خودرو کمتر میشود.
در سال ۱۳۹۲ در گزارش روزنامه دنیای اقتصاد مشخص شد که ۴۰۵ پرسانحهترین خودروی ایران است. بر اساس این آمارهای وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، سازمان پزشکی قانونی و راهور ناجا در رده بعدی پراید جا میگیرد. جالب اینکه تعداد تصادفهایی که در رده سوم قرار گرفته مربوط به بنز است که حتی تلفات بیشتری در مقایسه با تیبا داشته است. البته یک دلیل بالا بودن آمار تصادف بنز در مقایسه با تیبا این است که این آمار هم شامل بنزهای سواری و هم دسته کامیون میشود.
در گزارشهای سالهای بعد نیز اگرچه امویام و چینیهای رنگارنگ دیگری هم به گروه خودروهای پرسانحه اضافه شدهاند اما همچنان خبری از ۲۰۶ نیست. امویام از هر سو قابل آسیب است و حتی سقف آن راحت خم میشود. حین تصادف درها باز شده و مسافران را به بیرون پرتاپ میکنند. ماشین به راحتی جمع میشود و قطعات داخلی به سمت سرنشین خم میشوند.
بر اساس گزارش سال ۱۳۹۳ پژو 206 با تیراژی حدود یکسوم پراید تنها دو درصد از مرگومیر جادهای را به خود اختصاص داده. جالب اینکه زانتیا در رتبه بسیار پایینتری از نظر امنیت قرار دارد. این غول فرانسوی تاب هیج نیرویی را نداشته و به نظر میرسد که رانندگی با آن فرقی با راندن یک تابوت نمیکند.
سمند به دلیل اینکه یک خودروی داخلی بوده هیچ گاه از سوی موسسههای خارجی مورد آزمایش قرار نگرفته ولی این حدس درباره آن وجود دارد که اگر مورد آزمون قرار میگرفت یک ستاره کمتر از ۲۰۶ دریافت میکرد. سقف سمند در تصادفها خم میشود ولی بهخاطر توزیع وزنی مناسب آن سمند اثر برخورد و تصادف از روی زمین بلند نمیشود.
پژو پارس به نظر خودرو هیکلی میرسد اما اما زود قضاوت نکنید. پژو پارس از سمند هم ناامنتر است. هنگام تصادف با پژو پارس فرمان و پدال به داخل جمع میشود و با جان سرنشینان بازی میکند.
با توجه به این مقایسه ها و دلایلی که به آن اشاره شد بهتر است گول ظاهر خودروها را نخورید و اگر دنبال یک ۲۰۶ امن میگردید سراغ خرید پژو ۲۰۶تیپ ۵ صفر باشید.
منبع : ویرلن