کد خبر:۷۳۳۹۷۰
«دانشجو» بررسی می‌کند

انتقادات شهرسازان به پروژه «پارکینگ آزادی مشهد»/ مدیران شهری از دانشجویان استفاده کنند

هشتم خرداد امسال کلنگ پروژه زیرسطحی آزادی در مجاورت پارک ملت مشهد به زمین خورد؛ اما از شروع کار این پروژه، انتقادهای زیادی به ساخت و کارشناسی نبودن این پروژه مطرح شد.
امید ملائی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو از مشهد، بنیاد چهارطبقه در مرداد ماه ۹۵ با حضور جمع کثیری از دانشجویان و فارغ التحصیلان مهندسین شهرسازی مشهد شروع به‌کار کرده است؛ دغدغه اصلی بنیاد چهارطبقه این است که در دانشگاه‌ها همراه با تیم تخصصی که این بنیاد را تشکیل می‌دهند در خصوص پروژه‌های شهری مشهد ورود کند و مسائل مختلف این پروژه‌ها را مورد بررسی قرار دهد و به یک نظر کلی در این خصوص برسد و پس از آن در صورت وجود مشکل به مطالبه گری بپردازد.

 

بنیاد چهار طبقه چند وقتی است که در خصوص پروژه‌ ساخت پارکینگ آزادی مشهد ورود کرده و نسبت به این پروژه انتقاداتی را نیز مطرح کرده است. این انتقادها و مطالبه‌ گری‌ها تا جایی پیش رفت که یکی از اعضای شورای شهر مشهد هم با این بنیاد دانشجویی همراه می‌شود و در خواست می‌کند که پروژه‌ پارکینگ آزادی برای یک ماه متوقف شده تا کار کارشناسی روی این موضوع انجام شود.

 

۸ خرداد امسال بود که کلنگ پروژه زیرسطحی آزادی در مجاورت پارک ملت مشهد به زمین خورد، آن طور که مسئولان و مدیران شھری مشهد گفته اند این پروژه برای روان سازی ترافیک و کاھش آلودگی ھوا احداث می‌شود، علاوه بر اھداف آن ساخت بیش از ۸۰۰ پارکینگ در این پروژه نیز پیش بینی شده است. اما احداث این پروژه با انتقادھایی ھمراه بود و منتقدان معتقد بودند که این پروژه باعث افزایش آلودگی ھوا، اغتشاش بصری، تخریب محیطزیست و ... می‌شود.

 

پروژه پارکینگ آزادی مشهد طبق اعلام مسئولین قرار است، براساس استاندارد‌های روز دنیا، دسترسی آسان و راحت شهروندان به اتوبوس‌ها، دانشگاه فردوسی، پارک ملت، ایستگاه مترو را ایجاد کند و نیاز‌های خدماتی در سه طبقه در این پروژه احداث شود که پیش بینی‌ها از ۶۰ میلیارد هزینه برای این پروژه حکایت می‌کرد.

 

با توجه به انتقادات و همچنین پیگیری‌های بنیاد دانشجویی چهار طبقه در خصوص این پروژه برای بررسی بیشتر این موضوع با تعدادی از دانشجویانی که در بنیاد مطالبه گری چهار طبقه فعالیت می‌کنند، هم کلام شدیم.

 

پروژه ساخت پارکینگ آزادی مشهد مشکلات اساسی را دارد/ مدیران شهری مشهد از دانشجویان استفاده کنند
یکی از اعضای بنیاد چهار طبقه با اشاره به پروژه‌ پارکینگ آزادی مشهد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مشهد، گفت: از اولین روزی که مدیریت شهری مشهد اعلام کرد، پروژه‌ پارکینگ آزادی اجرا خواهد شد، ابتدا درخواست دسترسی به اطلاعات پروژه را مطرح کردیم و سپس با تحلیل دقیق وعلمی آن به این نتیجه رسیدیم که پروژه اشکالاتی اساسی دارد.

 

این دانشجوی دانشگاه فردوسی بیان کرد: سپس در جلسه‌ای به میزبانی مرکز پژوهش‌های شورای شهر با حضور برخی از اعضای شورای شهر مشهد که مشارکت و شفافیت از اهداف کلیدی بود، همچنین نمایندگان سازمان حمل‌ونقل شهرداری، به بیان نقد‌های وارد بر پروژه پرداختیم و در همین جلسه در در تاریخ سوم مردادماه ۹۷ درخواست توقف پروژه را جهت بررسی‌های کارشناسی بیشتر مطرح کردیم.

 

وی بااشاره به مطالبات بنیاد چهار طبقه عنوان کرد: پنج‌شنبه یکم آذرماه ۹۷ وقتی که شهناز رمارم، عضو شورای شهر مشهد نیز، درخواست توقف موقت پروژه را مطرح کرد، در روزی که شورا در جلسه‌ «فضیلت شنیدن» میزبان چهارطبقه بود، بیش از ۱۰۰ دغدغه‌مند و فعال شهری به ساختمان شورای شهر آمدند تا پاسخگویی را در قبال اشکالات این پروژه مطالبه کنند.

 

این عضو بنیاد چهار طبقه ادامه داد: از مدیران شهری تقاضا داریم از جوانان و دانشجویان که ایده‌هایی بسیار، در اذهان خود دارند استفاده کنند تا ما بتوانیم در جهت کیفیت خدمات شهری سهیم باشیم.

 

فرهنگ خودرو محوری در مشهد به دلیل عملکرد مسئولین شهری مشهد است/ اولویت پروژه حل مشکلات زیست‌محیطی نیست
در ادامه عماد پورفتح الله، مسئول بنیاد چهار طبقه و دانشجوی شهرسازی فردوسی مشهد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مشهد، گفت: اگر اطلاعات پروژه‌ پارکینگ آزادی قبل از اجرایی شدن پروژه ارائه می‌گردید، تفکر و تصمیم گیری راحت‌تری می‌توانست صورت گیرد؛ در نتیجه خطا‌های موجود در پروژه در قبال شعار عدم ارائه اطلاعات و شفاف سازی است و دیگر نباید تکرار شود.

پورفتح الله عنوان کرد: یکی از اهداف بنیاد چهار طبقه، انتشار اسناد مرتبط با سایر اسناد توسعه‌ای شهر از جمله مطالعات طرح‌های تفصیلی شهر مشهد است.

مسئول بنیاد چهار طبقه ادامه داد: دو هدف کاهش آلودگی هوا و ارتقای کیفیت فضای شهری از اهداف مهم پروژه پارکینگ آزادی مشهد محسوب می‌شود، بنابراین بنیاد چهارطبقه تمرکز خود را بر مباحث زیست‌محیطی پروژه معطوف کرد و سه پرسش کلیدی آن‌ها که میزان تغییر آلودگی هوا و آلودگی صوتی و میزان انرژی مصرفی سیستم‌های تهویه‌ی هوا بود مطرح شد؛ این در حالی است که، معاونت حمل‌ونقل شهرداری مشهد در پاسخ به این سه پرسش اذعان کرد که اساسا اولویت پروژه زیست‌محیطی نبوده است و این پروژه صرفا پروژه‌ای ترافیکی است.

وی با اشاره به مشکلات پارکینگ‌های اختصاصی اظهارکرد: با توجه به اینکه باید فرهنگ استفاده از حمل ونقل شخصی در سطح مشهد کاهش یابد و از طرف دیگر الگوی استفاده از وسایل نقلیه‌ شخصی براساس سال‌ها ساخت تقاطع غیرهم‌سطح، عریض کردن راه‌ها و ایجاد پارکینگ‌های متعدد شکل گرفته و تشدید شده است، نمی‌توان خودرو محوری مشهد را براساس فرهنگ مردم دانست، بلکه این پروژه‌های شهری است که جابجایی با وسیله‌ نقلیه‌ شخصی را به عنوان تک گزینه‌ مطلوب به مردم تحمیل کرده است.

پورفتح الله در پایان افزود: باید بجای پارکینگ‌های طبقاتی، فرهنگ استفاده از دوچرخه سواری، وسایل نقلیه عمومی و ساخت مسیر‌های پیاده روی در اذهان عمومی صورت گیرد.

در پایان سوالی که مطرح است این است که آیا مطالبات بنیاد‌های فعال شهری مشهد، می‌تواند در بهتر اجرایی شدن پروژه‌های شهر مشهد موثر باشد و یا همچنین این بنیاد‌های مطالبه گرانه‌ی دانشجویی می‌توانند در خصوص شفافیت مالی پروژه‌های شهری ورود کنند یا خیر؟! با این حال امیدواریم با حضور شهردار جوان مشهد این موضوع به زودی اجرایی شود.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار