عملیات حفاری تونل خط دو قطار شهری اصفهان با اعتباری بالغ بر ۲۰۷ میلیارد تومان با حضور شهردار و مدیرعامل قطار شهری اصفهان آغاز شد.
به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، آیین آغاز عملیات حفاری تونل خط دو قطار شهری اصفهان عصر امروز با حضور شهردار و مدیرعامل قطار شهری اصفهان برگزار شد.
قرار است در خط دوم قطار شهری اصفهان دو تونل مجزا به طول ۷.۷ کیلومتر حدفاصل شهرک امام حسین (ع) تا ایستگاه میدان امام علی (ع) حفاری شود که هزینه اجرای پروژه حفر تونل ۲۰۷ میلیارد تومان برآورد شده است.
مسیر خط دو قطار شهری به میدان قدس، میدان امام علی (ع)، چهارراه شکرشکن، چهارراه فلسطین ادامه یافته و در میدان امام حسین (ع) با خط یک قطار شهری تلاقی پیدا میکند و در ادامه به سمت خیابان طالقانی، بیمارستان کاشانی، اتوبان خرازی و در نهایت به مدرس نجفی میرسد؛ پس از آن به میدان شهدای خمینیشهر ختم میشود.
خط دوم متروی اصفهان چند میلیارد آب میخورد؟
سیدمحمدرضا بنکدار هاشمی در این مراسم اظهار کرد: در مرحله اول خط دوم مترو امروز حفاری تونل مکانیزه در باند شرقی آغاز و در آیندهای نیز در باند غربی عملیات حفاری تونل آغاز خواهد شد؛ دو دستگاه حفاری مکانیزه با هزینه شهرداری و در زمان حفاری تونل خط یک متروی اصفهان خریداری شده است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان افزود: خط دو مترو اصفهان به طول ۲۴ کیلومتر در دو مرحله انجام میشود مرحله اول به طول ۷.۵ کیلومتر از ایستگاه دارک در شمال شرقی اصفهان یا میدان امام حسین (ع) شروع شده و تا میدان امام علی (ع) ادامه پیدا میکند، مرحله دوم از غرب اصفهان و در ایستگاه مدرس نجفی آغاز شده و به طول ۷ کیلومتر تا میدان امام علی (ع) ادامه پیدا میکند.
وی خاطرنشان کرد: مرحله اول حفاری تونل دوچشمه مترو به قطر ۶.۵ متر و مرحله دوم در ایستگاه مدرس نجفی به صورت تونل تکچشمه به طول ۹ متر انجام شده و در میدان امام علی (ع) به یکدیگر میرسد؛ عملیات اجرایی خط دو مترو در فاز نخست با هزینهای بالغ بر دو هزار میلیارد تومان انجام خواهد شد.
بنکدار هاشمی عنوان داشت: بنابراین طول حفاری مرحله اول خط مترو ۱۵ کیلومتر است و مرحله بعدی آن از ایستگاه مدرس نجفی تا میدان شهدای خمینی شهر به طول ۱۰ کیلومتر انجام میشود و جمعاً ۲۵ کیلومتر طول خط دو قطار شهری اصفهان خواهد بود.
امید اصفهانیها به تکمیل خط جدید مترو است
نعمتاله اکبری در ادامه این مراسم تصریح کرد: با برنامهریزیهای انجامشده مدیریت شهری باید با تمام توان، خط دو مترو را زودتر از موعد به نتیجه برساند، زیرا شرایط بودجه در حوزه زیربنایی حمل و نقل از دو سال پیش بهبود یافته و همچنان دستور کار نظام بودجه در حوزه زیربنایی است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر امید مردم اصفهان به تکمیل این خط بوده و بسیار خرسندم که انتقادات مطرح شده به خط یک در خط دوم مترو مد نظر قرار گرفته شده است.
برای اجرای خط دو مترو از تجربه خط یک استفاده کردیم
قدرتاله نوروزی نیز در این مراسم بیان داشت: قرار بود معاون رئیسجمهور در این مراسم حضور داشته باشند، اما به دلیل تلاقی سفر نخست وزیر ارمنستان به اصفهان موفق به حضور نشدند؛ همچنین استاندار اصفهان علاقهمند به حضور در این برنامه بودند، اما الزام حضور ایشان برای استقبال و همراهی با نخست وزیر ارمنستان این امکان را فراهم نکرد.
شهردار اصفهان تأکید کرد: برای حفاری خط دو قطار شهری دو دستگاه کاترهد از کشور آلمان خریداری شده که یکی از آنها در دستگاه تی. بی. ام ضلع شرقی خط دو مترو مستقر شده و امروز آغاز به کار خواهد کرد، اما دستگاه کاترهد ضلع غربی مترو در گمرک است و درصدد هستیم این دستگاه را سریعتر از گمرک ترخیص کنیم.
وی با بیان این که امسال بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای قطار شهری اصفهان خریداری شده است، یادآور شد:ای کاش هر کاری به موقع و با جدیت انجام شود تا هزینههای بیهوده به مردم تحمیل نشود.
نوروزی اضافه کرد: با جدیت و تمام قدرت با استفاه از تمام امکانات و حمایت مهندسان، خط دو قطار شهری اصفهان را تکمیل خواهیم کرد؛ برای اجرای خط دو مترو از تجربه خط یک استفاده کردهایم در این راستا قبل از انجام حفاری ساخت ایستگاهها را شروع کردیم، در آینده نزدیک سایر ایستگاهها نیز به همین صورت ساخته خواهد شد.