سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور گفت: فاوت وضعیت فعلی ما با وضعیت قبلی این است که در حالتی که اسناد جعل میشد، امکان شناسایی ما خیلی ضعیف بود و توان مقابله ما خیلی محدود بود
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، دکتر علی رهبری، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور مهمان سه شنبه برنامه پیشران از رویکردهای موجود در مبارزه با قاچاق گفت:به طور کلی ۲رویکرد اصلی در مبارزه با قاچاق داریم.رویکرد اول مقابله ایی یا برخوردی است.یعنی اجازه بدهیم قاچاق رخ دهد و بعد به شناسایی و رسیدگی قضایی و صدور حکم و اجرای حکم بپردازیم، که هزینههای تخلف و رسیدگی قضایی و هزینههای اجتماعی اجرای احکام را به کشور تحمیل میکند.
وی در ادامه افزود:اما در پیرو تصویب قوانین جدید مبارزه با قاچاق و عزم مسئولین و مدیران کشور حلقه پیشگیری در کشور فعال شد.متد اجرایی که برای پیشگیری در نظرگرفته شد، مدیریت الکترونیک و یکپارچه فرایندهای تجارت رسمی با استفاده از سامانههای هوشمند بود.ما با سامانهها هم به سالم سازی تجارت رسمی و هم آمادگی برای شناسایی سیستمی تجارت غیر رسمی پرداخته ایم.
دکتر علی رهبری، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور مهمان سه شنبه برنامه پیشران از حذف جعل اسناد گفت:بخشی از اسناد ما به جز قبض انبارها و بخشی از فاکتورها الکترونیک شدند.در این صورت خیلی از بسترهای قاچاق را که از طریق جعل اسناد رخ میداد برچیده شد.حتی در سال ۹۲ جایزه گذاشته شد که اگر کسی از محل جعل مجوزهای واردات توانست پروندهای را در قوه قضائیه بیاورد، ۲۰۰ میلیون جایزه دارد که هیچ کسی ارائه نکرد؛ چون در سال ۹۱ که مجوز الکترونیک شد پرینت برگه فیزیکی مجوز ممنوع شد.ما جعل را که امکان داشت توسط افراد بسیار زیادی رخ دهد، از بین بردیم.وقتی یک گام جلو میرویم، قاچاقچیها هم به دنبال شگردهای جدید میروند.
رهبری در پایان گفت: تفاوت وضعیت فعلی ما با وضعیت قبلی این است که در حالتی که اسناد جعل میشد، امکان شناسایی ما خیلی ضعیف بود و توان مقابله ما خیلی محدود بود و نظارتهای انسانی نیز میتوانست فسادهایی به دنبال داشته باشد؛ و در حال حاضر ما سامانهای داریم که همه مجوزها در آن موجود است و اگر تخلفی رخ دهد شناسایی میشود.
موانع حاضر در اجرای سیستم هوشمند چیست؟ داود گودرزی، دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی مهمان سه شنبه برنامه پیشران به وجود کالاهای قاچاق در بازار اشاره کرد و گفت:ما ۲ مانع اصلی داریم. اول اینکه باید خلاهای قانونی داشته باشیم. باید در قوانین نیاز به بازنگری داشته باشیم که با قانون سال ۹۲ بخشی از مشکل حل شده است.مورد دوم در اجرا است. مسئولین اجرایی کشور در قوای مختلف باید قانون را اجرا کنند.ولی چرا اجرا نمیشود؟ممکن است برخی به زیرساخت اشاره کنند که این سامانهها برای نوشتن نیاز به نرم افزار و دانش دارد که دانشمندان جوان ما سامانههای بسیار خوب و موفقی را طراحی کردند.
گودرزی ادامه داد: مانع اصلی بحث مقاومت مدیران و کارشناسان در لایههای مختلف، در قوای مختلف و در دولتهای مختلف است.بعضی نگاه سنتی دارند و بخشی منافعی دارند که با باندهای فساد زدوبند دارند و بخشی برخورد سلیقهای میکنند و قانون را قبول ندارند.
گودرزی در پایان گفت: خیلی دستگاهها بیان میکنند که اطلاعاتشان را تبادل نمیکنند و بخشی ممکن است به علت سرپوش گذاشتن روی ناکارآمدی آنها باشد؛ و بخشی استدلال میآورند که در شرایط تحریم فرآیندها را شفاف نکنیم و این استدلال بدتری است که هیچ نفعی برای مردم ندارد و به نفع مفسدان اقتصادی است.وقتی شما به دنبال هوشمندکردن سیستم هستید قاچاقچیها دست و پا میزنند و اقداماتی انجام میدهند که مسیر را منحرف کنند؛ و نکته مهم دیگر اینکه دستگاههایی که باید این فرآیند را دنبال کنند تعداد بالایی است و هماهنگی بین این دستگاهها مساله است.
برنامه پیشران به تهیه کنندگی سودابه آقاجانیان، محصول گروه دانش شبکه ۴ سیماست که به صورت هفتگی سه شنبه شب ها، حوالی ساعت ۲۱پخش میشود.