معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش گفت: بر اساس آمار حدود ۷۰درصد حوادث براثر خطای انسانی ازجمله فقدان نظارت و نقص سیستم ایمنی و... اتفاق میافتد خطای انسانی قابلرفع است و با رفع آن قسمتی از دومینو را برمیداریم لذا حادثه واقع نمیشود.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حیدر تورانی رئیس سازمان پژوهش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزشوپرورش استانهای کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران، اظهار کرد: با توجه بهضرورت صرفهجویی و مشکلات تهیه کاغذ باید آمادگی داشته باشیم که کتابها برای سه سال یا بیشتر ماندگار باشد و مورد استفاده دانش آموزان قرار گیرد لذا فرهنگ مواظبت از کتابهای درسی باید در مدرسه تقویت شود.
تورانی تصریح کرد: اغلب نهادها و دستگاهها برای تدوین محتوای کتابهای درسی حساسیت دارند، اما برای اجرای مطالب و محتوای کتب حساسیتی وجود ندارد و دستگاههایی که اصرار بر گنجاندن فلان موضوع را در کتابها دارند در ادامه پیگیر اجرای موضوع آن نیستند.
وی ادامه داد: مدیران کل برای دریافت کتابهای راهنما نباید به دنبال کتاب فیزیکی باشند بلکه باید آن را دیجیتالی دریافت کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اضافه کرد: اگر پول داشته باشیم، اما نیروی توانا نداشته باشیم و روشهای کارآمد نداشته باشیم خروجی ضعیفی خواهیم داشت
فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز استعدادهای درخشان نیز در این مراسم در سخنان کوتاهی اظهار کرد: دانش آموزان تعدادی از استانها در باشگاه دانش پژوهان جوان برای آمادگی دورههای اعزام حضور دارند و مدیران کل استانی میتوانند در راستای انگیزه بخشی به دانش آموزان و هم مطلع شدن از فرایند آمادگی به باشگاه بروند.
وی افزود: برای استانهای که مدال آور ندارند و یا تعداد مدال هایشان کم است استانهای معین انتخاب میکنیم تا در مدال آوری ارتقا پیدا کنند.
رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با اشاره به اینکه برخی از استانها تلاش بسیار خوبی در جشنواره نوجوان خوارزمی داشتند، گفت: در استان یزد۵ مدال آور، در استانهای کرمان و تهران ۴ مدال آور، در استانهای آذربایجان شرقی، فارس و خراسان رضوی ٣مدال آور و در استان هرمزگان ٢ مدال آور داشته اند.
مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش نیز در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزشوپرورش استانهای کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران با اشاره به اهمیت ایمنی مدارس اظهار کرد: سلامت و ایمنی مدارس محیط و عوامل خارجی و خطای انسانی دو عامل ناامنی مدارس است و فرهنگ ایمنی، فقدان استاندارد، آموزش ناکافی و کمبود نظارت از موارد ناامنی است که در حوادث نقش دارند.
وی افزود: بر اساس آمار حدود ۷۰درصد حوادث براثر خطای انسانی ازجمله فقدان نظارت و نقص سیستم ایمنی و... اتفاق میافتد خطای انسانی قابلرفع است و با رفع آن قسمتی از دومینو را برمیداریم لذا حادثه واقع نمیشود.
حمیدی اظهار کرد: باید از وقایع درس بگیریم و از حوادث آینده پیشگیری کنیم و با تحقیقاتی که در زمینهٔ آسیبهای اجتماعی انجام دادیم مشخصشده ۸۶نوع آسیبی که اتفاق افتاده، اغلب مربوط به زمین خوردگی و برخورد با اشیا است که خیلی جدی گرفته نشده است.
حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز در این مراسم، با اشاره به یکصد سالگی تربیتمعلم در ایران، اظهار کرد: در سال ۱۲۹۷هجری شمسی اولین مرکز دارالمعلمین تأسیسشده است و برای گرامیداشت یک صدمین سال تاسیس تربیت معلم برنامههایی در دست اقدام است.
وی افزود: در کشورهای پیشرو و توسعهیافته، آیندهپژوهی میکنند، بهترین معلمان را جذب میکنند و مهارت محور فعالیت میکنند و بدون شک با چنین شاخصهای به پیشرفت دست پیداکردهاند.
رییس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: مدیران استانی در مراکز دانشگاهی فرهنگیان بسیار همراه بودهاند و امیدواریم در طرح صد -سیویک این همراهی باشد در این طرح۳۱استان۱۰۰هکتار معرفی کنند تا مراکز و پردیسها را در استانها توسعه دهیم.
خنیفر بابیان اینکه به دنبال خودکفایی استانی در تأمین نیروی انسانی هستیم، گفت: آمار دقیق تفکیکی استانها را برای ردیفها میخواهیم و کمبودها را مجزا و دقیق اعلام کنید تا در تخصیص ردیف مشکلی به وجود نیاید.
رییس دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: کیفی کردن مراکز و پردیسها در ارتقایساختار سازمانی، منابع انسانی، بودجه، محتواها، کارورزی و ... را پیگیری میکنیم و فراموش نشود که هر چه معلم خروجی مهارتیتر، باسوادتر و راضیتر باشد، کار تعلیم و تربیت در استانها راحتتر خواهد بود.
همچنین علی باقر زاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به مقایسه نرخ رشد باسوادی در ایران با میانگین جهان و ٣کشور ترکیه، چین و برزیل اظهار کرد: در طول ٣٨ سال گذشته نرخ رشد باسوادی در ایران حدود ۵٠ درصد است و در جهان ٣درصد تعیینشده است و ایران در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ٣ برابر میانگین جهانی رشد باسوادی داشته است.
وی افزود: آمار جهانی رشد باسوادی ترکیه را در ٣٨سال گذشته ٣۴درصد اعلام میکند که ١۵درصد کمتر از ایران است. از سال ١٩٨٢تا ٢٠١٠ میزان باسوادی جمهوری اسلامی ایران ۴٢درصد و چین ٢٩/۶درصد رشد کرده است.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی خاطرنشان کرد: در فاصله سالهای ١٩۹٠تا ٢٠١۴رشد باسوادی جمهوری اسلامی ایران ۴۵درصد و رشد باسوادی برزیل ١٧درصد بوده است.
باقر زاده خاطرنشان کرد: در ده ماه اول سال٩٧تاکنون بیش از ٣٩٠هزار نفر در دورههای اصلی تحت پوشش رفتهاند که معادل٩۴درصد اهداف کمی سالانه بوده است که استانهای آذربایجان غربی، کرمانشاه، فارس، چهارمحال بختیاری، هرمزگان و کردستان به ترتیب بهترین عملکرد کمی را داشتهاند.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اهمیت برگزاری امتحانات و اسناد مالی، اظهار کرد: مسئولیت ادارات آموزشوپرورش در سلامت برگزاری امتحانات و صحت و دقت فرایند و همچنین تنظیم اسناد مالی و رعایت قانون در تمام مراحل مورد تأکید است.
وی گفت: تقویت مراکز یادگیری محلی و توجه به توسعه متوازن کمی و کیفی توصیه و تأکید میشود و برای وجود وحدت رویه نیاز است که استانها در بحث استخدام آموزشدهندگان بدون هماهنگی با وزاتخانه اقدامی انجام ندهند.
در ادامه علیرضا کاظمی معاون پرورشی آموزش و پرورش با اشاره به مکارم اخلاقی اظهار کرد: پیامبر اسلام مکارم را در ایستادگی در برابر هوای نفسانی، بخشش و گذشت، ارتباط برقرار کردن و نیکی کردن میداند.
وی افزود: از همراهی مدیران کل آموزشوپرورش استانها درباره ساماندهی نیروی انسانی در شاخه پرورشی قدردانی میکنم چراکه نیروی انسان رکن تحول است.
معاون پرورشی و فرهنگی خاطرنشان کرد: به اقامه نماز در مدارس توجه شود و خوشبختانه در همایش کشوری نماز آموزشوپرورش رتبه برتر را کسب کرد که با تأکید وزیر آموزشوپرورش شورای عالی نماز شروع به کار خواهد کرد.
کاظمی در ادامه گفت: در نهضت ملی حفظ قرآن، آموزشوپرورش بهخوبی اقدام کرده است و تاکنون ۱میلیون و ۳۰۰هزار نفر در سامانه مربوطه شرکت کردهاند.
وی تصریح کرد: کتاب نور ولایت رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص موضوع نماز در آموزشوپرورش است و مطالعه این کتاب به مدیران توصیه میشود و همچنین کتابی در معاونت پرورشی و فرهنگی تدوین شده است که در آن به راهنماییهای برای حفظ قرآن اشاره شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به برنامههای در دست اقدام، گفت: زنگ قرآنی رأس ساعت ۷/۳۰در رادیوپخش میشود که برنامه بسیار ارزشمندی دارد و مدیران مدارس میتوانند از آن برای برنامههای صبحگاهی استفاده کنند.
طرحی داریم که در آن هر مدرسه یک سرود و یک تئاتر را بادانش آموزان خواهد داشت چراکه بهترین بستر برای ارتقای هویت ملی فعالیتهای فرهنگی است و نمایشگاههای مدرسهای چهل سال دستاورد انقلاب اسلامی را در دهه فجر برگزار میکنیم.