کد خبر:۷۳۶۶۰۷
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش:

اسباب‌بازی‌های با ارزش تربیتی به مدارس وارد شدند

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: کشور‌های موفق دنیا در کنار کلاس علوم و ریاضی از ظرفیت بازی بهره می‌گیرند و ما هم این برنامه را امسال آزمایشی شروع می‌کنیم تا بازخورد‌های آن را در اجرا ببینیم.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، جلسه هم‌اندیشی و تبادل نظر «بازی و یادگیری» نوآموزان و دانش آموزان و مسؤولان وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در دبستان محدثه تهران برگزار شد.

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه هم‌اندیشی حول طرح بازی و یادگیری در این جلسه اظهار کرد: اگر بخواهیم یادگیری در دوره ابتدایی محقق شود باید به شکل تخصصی و مبتنی بر علم تعلیم و تربیت اقدام کنیم.

وی به لزوم نگاه تخصصی به دوره پیش‌دبستانی ابتدایی اشاره کرد و افزود: دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و ابتدایی از طریق دست‌ورزی بهتر می‌آموزند.

حکیم‌زاده با بیان اینکه نخستین مواجهه کودکان با بزرگسالان در پیش‌دبستانی و دبستان محقق می‌شود، گفت: بهترین بستر‌های مناسب یادگیری فعالیت‌هایی مانند بازی، هنر، قصه و نمایش است.

وی به طرح‌های حذف پیک نوروزی و جایگزینی تکالیف مهارت محور به جای حافظه محور اشاره کرد و ادامه داد: به دنبال طرح‌های انجام شده وقتی ایده بازی مطرح شد، از آن استقبال کردیم و وزیر آموزش و پرورش کارگروهی تشکیل داد تا با توجه به بستر‌های اجرایی این ایده، عملیاتی شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در مدت زمان کوتاه پیش‌نویس طرح نوشته شد که بر این اساس از هر استان ۱۰۰ مدرسه و در ۱۰ استان این طرح اجرایی شود در واقع کلاس بازی در مجموع امسال در ۱۰۰۰ مدرسه اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه از اسباب بازی‌های با ارزش تربیتی در این طرح استفاده می‌شود، تصریح کرد: با اجرای این طرح قرار نیست ساعتی اضافه یا حذف شود بلکه همان مفاهیم در قالب بازی دنبال می‌شود.

حکیم زاده اظهار کرد: پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که بازی کردن به درمان اختلالات کودکان کمک می‌کند و کشور‌های موفق دنیا در کنار کلاس علوم و ریاضی از ظرفیت بازی بهره می‌گیرند و ما هم این برنامه را امسال آزمایشی شروع می‌کنیم تا بازخورد‌های آن را در اجرا ببینیم.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از بازی یکی از اصول مسلم تعلیم و تربیت است، گفت: اگر نگاه علمی و تخصصی داشته باشیم، بازی از ابزار‌های اصلی یادگیری است و پیش‌بینی کردیم در هر استان رابطانی برای طرح داشته باشیم.

حکیم‌زاده ادامه داد: از نظرات افرادی که به دنبال بهبود طرح بازی هستند حتماً استفاده می‌کنیم و باید توجه داشته باشیم که این نگاه تحولی با بخشنامه محقق نمی‌شود و باید تغییری رخ دهد.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان قبلا دست به سینه سر کلاس درس می‌نشستند، اما امروز شاهد این تغییراتی در این رویه هستیم که دانش آموزان متناسب با سن کودکی می‌آموزند، گفت: برای همکاری با نهاد‌های مربوطه اعلام آمادگی داریم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: با اجرای این طرح پیام مهمی به افرادی داریم که بدون درک دوران کودکی برای کودکان کار می‌کنند و کودکان را منبع درآمد می‌دانند؛ جریان تعلیم و تربیت به جای خلاقیت محور بودن، حافظه محور است در حالی که خلاقیت‌ها و مهارت‌ها باید بر بستر‌های مناسب شکل گیرد که یکی از بهترین بستر‌ها بازی است.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار