دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: ۹۵ درصد تجارت کشور وابسته به دریا است و انجمن کشتیرانی بیش از ۲۷۰ عضو حقوقی داشته و ۹۵ درصد فعالیتهای بندری کشور را تحت نظارت و مدیریت خود دارد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مسعود پلمه با بیان اینکه انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته فعالیت اقتصادی ندارد، گفت: موضوعات آموزشی، حل اختلافات حقوقی، مباحث رسانهای و ... نیز در رویه کار انجمن وجود دارد.
وی با بیان اینکه ۹۵ درصد تجارت کشور وابسته به دریا است، افزود: انجمن کشتیرانی بیش از ۲۷۰ عضو حقوقی داشته و ۹۵ درصد فعالیتهای بندری کشور را تحت نظارت و مدیریت خود دارد.
دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در خصوص خدمات بیمه P&I در مورد کشتیهای ایرانی پس از تحریم گفت: تعداد کنشگران این عرصه محدود است و عمدتاً سهام آمریکایی دارند. پس از تحریمها همه بیمههای P&I پوشش بیمهای خود را تا آبهای سرزمینی ایران ارائه میکنند.
پلمه اضافه کرد: در این راستا با استفاده از تجربه تحریمهای گذشته، بیمه پی اند آی کیش و قشم راهاندازی شد و با بسیاری از کشورها توافق شد که کشتیهای ایرانی با بیمههای P&I کیش و قشم مورد پذیرش قرار گیرند و همچنین کشتیهایی که وارد آبهای سرزمینی ما میشوند توسط بیمههای کیش و قشم بیمه شوند.
وی در ادامه، امید ملک، رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: هرچند تحریمها حجم مبادلات بازرگانی خارجی کشور را کاهش داده است، اما نباید اجازه داد کسب و کارهای دریایی از رونق بیفتد و هزینهها در این بخش افزایش پیدا کند.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران افزود: حمل و نقل دریایی تابع کنوانسیونهای بین المللی است و سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) تاکید کرده است تا سال ۲۰۲۰ میلادی سولفور سوخت تمام کشتیهای تجاری باید به کمترین میزان کاهش یابد تا علاوه بر حفظ محیط زیست دریایی، آلودگی کشتیهای تجاری نیز به کمترین میزان برسد.
پلمه خاطر نشان کرد: کشتیهای ایرانی توانمندی مصرف سوخت با سولفور کم را ندارند و پالایشگاههای ایران نیز این نوع سوخت را تولید نمیکنند؛ اما تلاش میشود با دریافت معافیتهای مورد نیاز، در سالهای آینده کشتیها برای استفاده از این نوع سوخت آماده شوند.