معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه طبق هدفگذاری، کاپوتاژ داخلی به کشتیرانی داخلی توسعه مییابد، گفت: تا پایان سال ۶۰۰ هزار تن کاپوتاژ داخلی گندم در بنادر امام خمینی (ره)، چابهار، شهید رجایی، امیرآباد و انزلی خواهیم داشت.
به گزراش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمدعلی حسنزاده صبح امروز در نشست خبری با اشاره به برنامه سازمان بنادر و دریانوردی برای رشد سریع کاپوتاژ داخلی، گفت: از حدود ۳ هفته پیش کاپوتاژ داخلی گندم توسط کشتیرانیهای داخلی آغاز شد و اولین کشتی ۲۰ هزار تنی گندم از بندر امام به بندر چابهار رفت.
وی ادامه داد: روز گذشته دومین کشتی ۲۰ هزار تنی از استانهای غربی گندم داخلی را به چابهار با مبدا بندر امام جابجا کرد که هم اکنون در بندر چابهار در حال تخلیه وبارگیری است که با هماهنگی شرکت دولتی بازرگانی ایران انجام میشود.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت:گندم تحویلی در بندر چابهار از طریق کامیون مستقیما به استانهای شرقی کشور میرود. همچنین مقرر است بندر شهید رجایی هم برای حمل کاپوتاژ در کالاهای استانهای مرکزی اضافه شود.
حسنزاده ادامه داد:از هفته آینده گندم استانهای شمالی از طریق بندر امیرآباد به بندر انزلی در قالب کاپوتاژ داخلی جابه جا میشود و این گندم برای استانهای ایلام، اردبیل و آذربایجان است.
وی افزود: پیش از این در کارون کاپوتاژ داخلی داشتیم، اما با توجه به افت سطح آب سد کارون امکان کشتیرانی داخلی از بین رفته است.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تا پایان امسال ۴۵۰ هزار تن گندم از بندر امام به بنادر شهید رجایی و چابهار و از بندر امیرآباد به بندر انزلی رقم ۱۵۰ هزار تن و جمعا تا پایان سال ۶۰۰ هزار تن کاپوتاژ داخلی خواهیم داشت.
حسنزاده افزود: هر کشتی ۲۰ هزار تنی بار هزار دستگاه کامیون را در خود جای میدهد.
وی گفت: دستگاه مکنده غلات دربندر چابهار امکان تخلیه و بارگیری ۶۰۰ تن بر ساعت دارد و در هر یک ساعت بار ۳۰ کامیون را تخلیه و بارگیری میکند.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: هزینه صرفهجویی سوخت در بخش کاپوتاژ داخلی یک میلیارد تومان با احتساب نرخ فعلی سوخت است.
حسنزاده بیان کرد: پیشنهاد دادهایم سوخت کشتیها در کاپوتاژ داخلی با نرخ یارانهای به آنها ارائه شود که هنوز نهایی نشده است. به هر حال این مدل حمل مشمول قانون حمل داخلی بار است.
وی با تاکید بر اینکه حمل فله غلات با کشتی فلهبر با صرفهتر است، گفت: پیش از این کاپوتاژ داخلی مواد غذایی گندم و ... به چابهار داشتهایم و بنزین استان سیستان و بلوچستان از طریق بندر چابهار تامین میشد.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مطالعه کردهایم که مسافت اقتصادی جابه جایی بار فله و گندم با کامیون در ایران ۴۰۰ کیلومتر است و بیش از آن صرفه ندارد که این رقم برای حمل و نقل ریلی ۷۰۰ کیلومتر است. به همین دلیل باصرفهترین حالت حمل، حمل ترکیبی است.
حسنزاده اظهار داشت: در شورای عالی لجستیک با حضور نمایندگان استانهای شرقی در مجلس مصوب شد که ۲۰ درصد کالاهای اساسی وارداتی استانهای شرقی کشور در چابهار تخلیه شود، چون پیش از این ذرتی که مقصد آن زاهدان، خراسان جنوبی یا مشهد بود، در بندر امام تخلیه میشد و بعد با کامیون به استانهای شرقی میرفت، ضمن آنکه از آن طرف کشتی از بندر امام خالی برمیگشت.
وی ادامه داد: جمعا ۵ هزار کیلومترپیمایش بدون بار کشتی و کامیون در این بخش داشتیم، ولی با فعال شدن کاپوتاژ داخلی بخش زیادی از این تردد خالی حذف میشود.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: سه بندر در شورای عالی لجستیک عنوان بندر لجستیک درجه یک معرفی شد که شامل بنادر امام خمینی (ره)، شهید رجایی و شهید بهشتی چابهار است و بندر امیرآباد هم بندر لجستیک درجه ۲ معرفی شد و مرز میلک هم مرز لجستیک ایران و افغانستان شد.
حسنزاده تاکید کرد: کاپوتاژ داخلی مشکلی بابت کمبود بار کامیونها ایجاد نمیکند، زیرا از چابهار غلات با کامیون به استانهای شرقی حمل میشود.
وی درباره دریافتهای ارزی از کشتیرانیها توسط سازمان بنادر اظهار داشت: ما به شرکتهای خارجی که صادرات دارند خدمات میدهیم و به استناد قانون مکلف هستیم از آنها ارز بگیریم، خدماتی که به عنوان دولت به کشتیرانیهای خارجی میدهیم، باید هزینه آن ارزی دریافت شود و کشتیرانیهای داخلی هم که نمیتوانند ارز تهیه کنند معادل ریالی میدهند.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ما موضوع THC برای شرکتهای ایرانی و خارجی داریم که رقم آن حدود ۸ هزار تومان بود که از خارجیها معادل ارز سنا و از ایرانیها معادل ارز نیما دریافت میشود.
حسنزاده درباره ارائه سوخت یارانهای به شرکتهای کشتیرانی داخلی گفت: این موضوع باید توسط وزارت نفت بررسی شود، ولی ما پیشنهاداتی ارائه کردهایم.
وی همچنین گفت: در مورد تامین کانتینر کشتیها زمانی که برخی خطوط تردد خود را به بنادر ما قطع کردند با کمبود ظرفیت مواجه شدهایم، حال اگر شرکتهای داخلی بتوانند کانتینر استاندارد بسازند که قابلیت دریانوردی داشته باشند، ما به خریداران این کانتینرها از محل وجوه اداره شده تسهیلات میدهیم.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت:در شورای عالی هماهنگی ترابری پیشنهاد دادهایم برای جبران کمبود کانتینر از شرکتهای کشتیرانی در صورت امکان کانتینر دست دوم وارد کنند که ارائه تسهیلات در این باره هم در شورای عالی ترابری مصوب شده است و پیشبینی میکنیم تا دو ماه آینده به نتیجه برسد.
حسنزاده با تاکید بر اینکه هیچ کشوری به ما رسما اعلام نکرده است که به بنادر آنها نرویم، گفت: شرکتهای کشتیرانی ما به اغلب بنادر دنیا رفت و آمد دارند، اما ممکن است ترمینال اپراتوری به دلیل مشارکت با آمریکا از حضور ما استقبال نکنند.
وی همچنین به آمار تخلیه و بارگیری بنادر اشاره کرد و گفت:در ۱۰ ماه سال جاری ۱۱۱ میلیون تن تخلیه و بارگیری کالای نفتی و غیرنفتی داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد کاهش داشت که این عمدتا به دلیل محدودیتهای حوزه تجارت بود و همین محدودیت ۱۴۰۰ قلم خود موجب این کاهش شد.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در حوزه تخلیه و بارگیری نفت و فرآورده ۱۱.۷ درصد کاهش داشتیم و در حوزه غیرنفتی جنرال کارگو و فله ۱۳ درصد کاهش داشتیم.