کد خبر:۷۳۸۵۱۷
معاون شهردار تهران:

حداکثر عوارض دریافتی از تونل‌ها ۱۰۰۰ تومان است/ فرش قرمز برای خودروسواران پهن نکنیم

معاون شهردار تهران با بیان اینکه حداکثر عوارض در نظر گرفته شده برای تونل‌ها و پل‌ها هزار تومان است، گفت: مردمی که خودرو ندارند و خودروسوار نیستند، چرا باید هزینه خودروسواری دیگران را بدهند؟ با این توضیح، آیا عادلانه‌تر نیست که هزینه نگهداری تونل‌ها را فقط کسانی بپردازند که از آن‌ها استفاده می‌کنند؟
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن پور سید آقایی صبح امروز (یکشنبه) با انتشار مطلبی نسبت به خبر لایحه تعیین نرخ بهای خدمات معابر خاص که در دو روز اخیر منتشر شده است، واکنش نشان داد.

پورسیدآقایی در این متن عنوان کرده است: «خبر لایحه پیشنهادی شهرداری برای تعیین نرخ بهای خدمات معابر خاص که در دو روز اخیر با عنوان ناصحیح «عوارض تونل‌ها» در فضای رسانه‌ای منتشر شد، واکنش‌های مثبت و منفی زیادی را به دنبال داشت. این فرصت ناخواسته را مغتنم می‌شمارم تا چند جمله‌ای در این باره با شهروندان عزیز تهران گفتگو کنم. اما قبل از اینکه به اصل موضوع بپردازم، چند نکته را به‌طور گذرا اشاره می‌کنم.»

وی در ادامه، خبری که در این باره منتشر شده و منبع بقیه رسانه‌ها قرار گرفته را حاوی حداقل سه دروغ دانست و اشاره کرده است: «مهمترین دروغ، پیشنهاد رقم «حداقل سه هزار تومان» است، در حالی که در پیش‌نویس لایحه پیشنهادی، رقم ۴۰۰ تومان برای تونل رسالت و ۸۰۰ تومان برای تونل‌های نیایش، توحید، شهدای غزه و طبقه دوم بزرگراه صدر پیشنهاد شده است که در صورت نداشتن معاینه فنی برتر (و داشتن معاینه فنی عادی) به ترتیب به ۵۰۰ و ۱۰۰۰ تومان افزایش می‌یابد؛ بنابراین «حداقل ۳۰۰۰ تومان» دروغ است و واقعیت «حداکثر ۱۰۰۰ تومان» است.»

وی در بخش دیگر این متن آورده است: «برخلاف آنچه رسانه‌های سیاسی مخالف شورا و شهرداری القا کرده‌اند، این پیشنهاد اساسا مربوط به این دوره نیست. دقیقا چهار سال قبل در همین ایام، جناب آقای قالیباف شهردار محترم وقت تهران در نامه شماره ۱۱۵۳۳۹۷ مورخ ۲۴ دی ماه سال ۹۳ لایحه‌ای را با عنوان «مجوز اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری» به شورای شهر ارائه کردند که در آن برای همین معابر پیشنهاد اخذ عوارض مطرح شده است. لایحه اصلاحی آن نیز در تاریخ ۱۶ تیر ماه سال ۹۴ به شماره ۴۵۵۶۸۳ تقدیم شورای وقت شده، هرچند نهایتا به صحن شورا نرسیده است.

پورسید آقایی همچنین تاکید کرده است: «عزیزانی که به غلط گفته‌اند این طرح مربوط به این دوره شورا و شهرداری بوده، بهتر است به برنامه پنج ساله دوم شهرداری (مصوب شورای شهر) مراجعه کنند و ماده ۱۵۸ آن را بخوانند. در این ماده، شهرداری تهران موظف شده که لایحه‌ای را برای اخذ هزینه‌های استفاده از زیرساخت‌های شهری همچون پل‌ها و تونل‌ها به شورا ارائه کند. این مصوبه شورای اسلامی شهر تهران هنوز تغییر نکرده و به جای خود باقی است و اگر ایرادی به آن وارد است تصویب‌کنندگان آن باید پاسخ بدهند.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از نوشته خود، اذعان کرده است: «آن عضو محترم شورا که ارائه این موضوع را به بنده نسبت داده‌اند، کافی است به مصاحبه‌های دیگر اعضای شورا در یک سال اخیر در این باره مراجعه کنند تا مشخص شود که موضوع عوارض معابر خاص، اساسا نه توسط اینجانب، بلکه بار‌ها توسط دیگر اعضای شورای پنجم و حتی اعضای شورای چهارم مطرح شده است. عجیب است که تا این حد شاهد تغییر موضع بدون تغییر موضوع هستیم و حال آنکه در زمانه امروز، حافظه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به ما اجازه فراموشکاری و تغییر موضع ناگهانی نمی‌دهند. در هرحال به نظر می‌رسد که اصل این بحث مورد اجماع اکثر تصمیم‌گیران قبلی و فعلی مدیریت شهری بوده، اما کسی حاضر به پرداخت هزینه سیاسی و اجتماعی پیگیری آن نبوده است.»

وی در ادامه تاکید کرده است: «اصل لایحه‌ای که در خبر تحریف‌شده در یکی از رسانه‌ها به آن اشاره شده، ابتدائا توسط معاونت حمل و نقل تهیه نشده است. این لایحه پس از پیگیری‌های صورت گرفته از سمت شورا، در نامه شماره ۳۹۶۹۷۵ مورخ ۲۴ تیر ماه ۹۷ از معاونت مالی و اقتصاد شهری (با امضای جناب آقای حسینی مکارم، معاون مالی وقت شهرداری تهران) برای اینجانب ارسال شد و ما اصلاحات ضروری را در آن اعمال کردیم تا برای معاونت برنامه‌ریزی شهرداری ارسال شود.»

معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در نوشته‌ه‌اش ادامه داده است: «مهمترین اصلاحی که معاونت حمل و نقل و ترافیک در این لایحه اعمال کرد، تغییر ماهوی آن از «عوارض» به منظور کسب درآمد، به «بهای خدمات» به منظور تأمین هزینه‌های نگهداری بود و تاکید بر اینکه مبالغ دریافتی صرفا باید برای نگهداری همین تونل‌ها و توسعه حمل و نقل عمومی هزینه شود. مبالغ پیشنهادی نیز بر همین مبنا تغییر یافت و برخلاف ارقام کذبی که منتشر شده، همه ارقام پیشنهادی کمتر از ۱۰۰۰ تومان است.»

پورسیدآقایی در ادامه متنی که در اختیار ایسنا قرار داده است خطاب به کارشناسان، رسانه‌ها و عموم شهروندان محترم تهران عنوان کرده است: «آیا وقت آن نرسیده است که از خود بپرسیم پس از این‌همه ساخت مترو و پل و اتوبان، چرا وضعیت ترافیک شهر تهران بهتر نشده و بلکه روز به روز بدتر می‌شود؟ آیا کسی پاسخی برای این سوال دارد که پس از دو دهه گسترش مترو در تهران، چرا میزان استفاده از خودروی شخصی در شهر کمتر نشده که هیچ؛ بیشتر هم شده؟ از همه صاحب‌نظران و کارشناسان دعوت می‌کنم که بگویند و بنویسند اگر مثلا ما همه خیابان‌های شهر را به دو برابر تعریض کنیم و ۱۰ بزرگراه دیگر هم در اقصی نقاط شهر بسازیم، آیا فکر می‌کنند مشکل ترافیک تهران حل می‌شود و دیگر همه خودرو‌ها به آسانی تردد می‌کنند؟»

وی در این متن خطاب به مردم خوب تهران؛ همشهریان عزیز نیز گفته است: «ما در شهرداری تهران میراث‌دار شهری هستیم که علاوه بر غول‌های تجاری و برج‌هایی که آسمان شهر را خراش می‌دهد، پر شده از پل‌ها و بزرگراه‌هایی که شهر را جولانگاه خودرو‌ها کرده‌اند.»

معاون شهردار تهران ادامه داده است: «نه برای تولید، نه برای شماره‌گذاری و نه برای مصرف خودروها، هیچ مانع موثری ایجاد نشده است. اکنون شهری داریم که با پول فروش تراکم، در آن انواع سازه‌های خودرومحور ساخته‌اند و خیابان‌های آن تا کوچه و پس‌کوچه‌ها پر از خودروی شخصی شده است. زمین شهر پر از خودرو و هوای شهر پر از دود. در این شهر، جای انسان کجاست تا قدمی بزند و نفسی بکشد؟»

پورسیدآقایی همچنین آورده است: «بنده را به عنوان خدمتگزار خود در حوزه حمل و نقل شهر، مؤاخذه کنید که چرا حمل و نقل عمومی کافی نیست و باید بخش مالی شهرداری منابع کافی جذب کند و ما بیشتر و بهتر تلاش و مدیریت کنیم تا وضع اتوبوسرانی و ظرفیت مترو افزایش یابد. اما از ما نخواهید که همچنان برای خودرو‌ها و خودروسواران فرش قرمز پهن کنیم. من شرمنده‌ام که با آنچه به ارث برده‌ایم و کمک‌هایی که از دولت نگرفته‌ایم، هنوز نتوانسته‌ایم اتوبوس‌های شهر را نو کنیم. اما افتخار می‌کنم که تا جایی که خداوند یاری کند اجازه نخواهم داد خودرو‌های دودزا هوای شهر را کثیف کنند.»

وی ادامه داده است: «اینجانب با اتکا به تجربه‌های وطنی و جهانی معتقدم که ما باید تا می‌توانیم عرصه را بر خودرو‌های شخصی، محدود و درمقابل بر حمل و نقل عمومی و پاک، باز کنیم. این اصلی‌ترین راه حل مسائل اساسی تهران همچون آلودگی هوا و ترافیک است. ما در برنامه‌هایی همچون طرح ترافیک جدید، طرح کاهش آلودگی هوا و کنترل فراگیر معاینه فنی به دنبال همین رهیافت بودیم. هرچند ممکن است ظاهرا برخی سیاست‌ها با سختگیری به بخشی از جامعه همراه باشد، اما واقعیت این است که برای شهری که پاک، زیست‌پذیر، انسانی و برای همه باشد، چاره‌ای جز این سختگیری‌ها ندارد. ضمن اینکه هزینه‌های حل مسائلی همچون ترافیک و آلودگی هوا باید به جای همه شهروندان، بیشتر به عهده خودروسوارانی باشد که چنین هزینه‌هایی را برای عموم شهروندان ایجاد می‌کنند.»

پورسیدآقایی عنوان کرده است: «درباره اخذ بهای خدمات نگهداری معابر، برخی گفته‌اند مگر این تونل‌ها تازه ساخته شده‌اند. بنده می‌پرسم مگر آن زمانی که ساخته شدند، با پول مردم همین شهر ساخته نشدند و اکنون مگر هزینه نگهداری آن‌ها از جیب مردم همین شهر تأمین نمی‌شود؟ در همین سال ۹۷ بودجه مصوب شورا برای نگهداری تونل نیایش و پل طبقاتی صدر بالغ بر ۱۴۰ میلیارد ریال بوده است. این رقم را چه کسی و از چه منبعی تأمین کرده؟ آیا جز این است که این پول از عوارضی که همه مردم شهر می‌پردازند، پرداخت می‌شود؟ مردمی که خودرو ندارند و خودروسوار نیستند، چرا باید هزینه خودروسواری دیگران را بدهند؟ با این توضیح، آیا عادلانه‌تر نیست که هزینه نگهداری تونل‌ها را فقط کسانی بپردازند که از آن‌ها استفاده می‌کنند؟»

وی در ادامه آورده است: «سوال را صریح‌تر می‌پرسم؛ مردمی که در جنوب شهر زندگی می‌کنند و به عمرشان پل صدر را ندیده‌اند و نام تونل شهدای غزه را نشنیده‌اند، چرا باید هزینه‌ی نگهداری آن‌ها را پرداخت کنند؟ از هزینه‌ی ساخت آن‌ها صحبت نمی‌کنم که سر به فلک می‌کشد. هزاران میلیارد تومان از جیب عموم مردم تهران صرف ساخت پل طبقاتی صدر شد که هیچ توجیه علمی نداشت و ترافیک را هم بدتر کرد. واقعا با چه توجیه کارشناسی و حتی چه توجیه شرعی می‌توانیم از جیب عموم شهروندان و ازجمله ساکنان جنوب شهر برای تسهیل تردد ساکنان شمال شهر هزینه کنیم؟ در مورد تونل‌ها هم همین‌طور؛ تقریبا همه تونل‌ها به قصد بهبود عبور و مرور کسانی که می‌خواهند به شمال شهر دسترسی پیدا کنند، احداث شده است. بگذریم که برای اتوبان امام علی (ع) و تونل نیایش وام‌های کلان ارزی گرفته شد که در همان دوره تسویه نشد تا به مدیریت جدید شهری به ارث برسد و اکنون با نرخ فزاینده ارز موجب بدهی هزاران میلیارد تومانی شهرداری شده است. اگر پول ساخت آن‌ها از جیب همه‌ی مردم، اما به کام یک عده‌ی خاص تأمین شد، آیا حق و عدالت حکم نمی‌کند که لااقل هزینه‌ی نگهداری آن‌ها به جای همه، فقط از سوی خودرو‌هایی که از آن‌ها عبور می‌کنند، تأمین شود؟ شهرفروشی کدام است؛ آن یا این؟»

وی همچنین در ادامه این متن عنوان کرده است: «واضح است که آنچه بنده عرض می‌کنم، در نقطه‌ای فراتر از عوام‌زدگی‌های مرسوم و متداول قابل بحث است. به اعتقاد من، اینکه هزاران میلیارد تومان از جیب عموم مردم شهر تهران به نفع ساکنان برخی مناطق شهر هزینه کنیم و بعد شعار عدالت بدهیم، عوام‌فریبی است. البته می‌توانیم اخذ هزینه نگهداری تونل‌ها از خودرو‌های عبوری را «پولی شدن تونل‌ها» بنامیم و نگوییم که همین حالا این هزینه از همه حتی اتوبوس‌سواران و متروسواران گرفته می‌شود. اما با این طرز فکر، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که شهری عادلانه‌تر و همگانی‌تر داشته باشیم. شهر برای همه، آنجایی می‌تواند تجلی عینی یابد که جرأت جراحی ترافیک شهر را داشته باشیم. این تجربه‌ای است که همه‌ی شهر‌های بزرگ و کشور‌های توسعه‌یافته یا در حال توسعه دنیا، از سر گذرانده‌اند. بدون جراحی‌هایی که البته درد موقت هم دارد، تهران عزیز ما از رنج ترافیک و آلودگی و بی‌عدالتی خلاص نخواهد شد.»
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات بینندگان
ناشناس
Kazakhstan
۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳
بله حالا این 1000 تومن رو ضربدر چند میلیون خودرو بکنید چند میشه !!؟ روزانه چقدر میشه ماهانه چقدر میشه !!؟
شما بگو 1 تومن از هر ایرانی که چیزی نیست همین 1 تومن میشه 80 میلیون تومن

ی قالیباف که پول تراکم سازی رو میگرفت میگفتین مردم ناراضی اند خلافه و فلانه و...
اونیکه برج میساخت ندار نبود و وضعش خوب بود

حالا مردم دارا و ندار نفس میکشن باید پول بدن (طرح ترافیک برای جلوگیری از الودگی !!) سوار ماشین هم میشن پول بدن ( عوارض تونل) بیسکوییت هم میخورند باید مالیات بر ارزش افزوده بدن و.....

قرار نیست اگه دولت بدهی هاش به شهرداری رو نمی پردازد شما نقشه بکشید که از خود مردم بگیرید

مثلا اگه 1000 تومن بدیم به فقیر بهتر از اینه که 1000 تومن بدیم به پادشاه چون پادشاه حرصش تموم شدنی نیست

اونروزی که بهتون گفتیم این افزایش حقوق ها و یارانه و سبد حمایتی رو از چنگتون در میارن باور نمیکردین حالا داره کم کم باورتون میشه به عناوین مختلف این پولها رو ازتون میگیرند حالا صبر کنید بودجه تصویب و اجرا بشه قشنگ باورتون میشه

میخواهید اصلا ملت به دولت یارانه بدهند !!؟
1
0
ناشناس
Kazakhstan
۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹
عادلانه تر اینست که دولت تعهدات و بدهکاریهاش به شهرداری رو بپردازد
دولت قرار است بخشی از بودجه گسترش ناوگان حمل ونقل عمومی و خرید اتوبوس برای شهر تهران را بپردازد این مشکل هم در دوران ی قالیباف بوده هم الان که دولت از تعهداتش از پرداخت بدهکاریهاش و..در این موارد سرباز میزند

خوب دولت بخش قابل توجهی از بودجه اش را از کجا می آورد !!؟ از مالیات
مالیات رو چه کسانی میپردازند !!؟ همین مردم

خوب همین مردم عادلانه است که 2 بار برای خدمات شهری و .... پول بپردازند !!؟ یه بار از طریق مالیات یه بار هم برای تونل و معابر و و مترو طرح ترافیک و....
اون تونل و... با کدام پول ساخته ساخته شده با پول مالیات و عوارض و....

دوستان شما در دولت مالیات رو به همان نسبت کاهش بدین بعد تونل رو پولی کنید مترو رو گرون کنید و.... عوارض نوسازی عوارض تابلو عوارض شهرداری و..... اینها برای چیه !!؟ درآمدهاش باید صرف نگهداری تونل و ساخت و ساز و.... بشود

دولت مالیات رو هرسال افزایش میده شما هم میخواهید خدمات شهری رو افزایش بدین یا تونل و معابر رو و.... پولی کنید

فرقی نمیکنه ی قالیباف این کار رو میکرد بازهم اعتراض میکردیم دوستان شما که به ی قالیباف ایراد میگرفتند چی شده پیشنهادهای ایشون رو میخواهید اجرا کنید !!؟ پیشنهاد داده اجرا که نکرده
1
0
ناشناس
Kazakhstan
۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹
معاون شهردار: در این شهر، جای انسان کجاست تا قدمی بزند و نفسی بکشد؟»

ببخشید مگه مردم میرن تو تونل نفس میکشند و قدم میزنند که میخواهید تونل رو پولی اش کنید!!؟

الان طرح ترافیک و زوج فرد رو اجرا کردید و مردم پول طرح ترافیک میدادند هوا آلوده نمیشد و نمیشه !!؟

با اینکه مردم پول طرح ترافیک میدادند هوا که آلوده میشد برخی مسئولان میگفتند دعا کنید باد بیاد !!! و ما نفهمیدیم نقش اون پولهایی که بابت طرح میگرفتید چی بود !!؟
اگه این پولها خرج نگهداری از تونل و.... میشه پس این عوارض نوسازی و عوارض شهرداری و عوارض نصب تابلوهای مغازه ها و مالیات ..... برای چیه !!؟

الان هم بجای پولی کردن تونل و معابر دعا کنید باد بیاد دعا کنید سالم بمونه این تونل ها
یکی گفته بود ماکه نمیتونیم الودگی شهر تهران رو حل کنیم حداقل پول که میتونیم بگیریم
اونوقت اگه یه روز وارونگی رخ داد و هوا الوده تر شد یخه چه کسی رو بگیریم یخه شما رو بگیریم پولها رو به مردم پس میدید !!؟

مساله شما الودگی نیست شما میتونی تضمین کنی که اگه مردم این 1000 تومن بدهند دیگه شهر تهران آلوده نخواهد بود و هوا برای همیشه صاف و تمیز خواهد بود!!؟

30 میلیارد تومن شهرداری بودجه برای برف روبی داشت اونوقت در زمان ی نجفی شهرداری دست به دامن شهروندان شده بود که برف روی درختان را بتکانند و شهربا برف 5 سانتی قفل شده بود

با این وصف الان چه تضمینی است که درآمد حاصل از عوارض تونل ها رو خرج نگهداری همین تونل ها بکنید و بعدا دوباره دست به دامن مردم نشوید !!!؟

اونی که پل ساخته تونل ساخته فکر هزینه نگهداری اش روهم کرده و ردیف بودجه ای براش در بودجه درخواستی شهرداری از دولت در نظر گرفته اگر درنظر نگرفته بود که تا الان پس از کجا تأمین میکردین !!؟

بازهم عرض میکنیم که تمام اینها بهانه است هدف از این خرج تراشی ها برای مردم تهران دنبال کردن سیاست افزایش هزینه کلانشهر برای جلوگیری از مهاجرت به تهران و بقیه کلانشهرهاست افزایش هزینه ظلمی است در حق مردم تهران و باید جلوش گرفته بشه
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
مالیات تولید خودرو رو بیشتر کنید بجای اینکه مردم رو تیغ بزنید خودروساز ها که هر ماه دارن خودروهاشون رو گرون و گرونتر میکنند اونها بیچاره اند مردم پولدارند !!؟

نمیشه زورتون به خودروساز نمیرسه زورتون به مردم رسیده !!؟ مترو گرون کنیم تونل پولی کنیم طرح ترافیک رو گسترش بدیم و.... چه خبره !!؟

اگه واقعا نگران الودگی هوای تهران هستید برید جلوی خودروساز رو بگیرید که کاتالیست قلابی به مردم نیاندازه خودروساز رو موظف به نصب کاتالیست مرغوب بکنید این نمیشه که خودروساز خودروش رو گرون کنه و یه کاتالیست خوب روش نگذاره و مرتب آپشن کم کنه
1
0
پربازدیدترین آخرین اخبار