بطحایی گفت: سنجش شایستگیهای حرفهای مدیران مدارس از برنامههای مدرسه محوری است و مدیران باید در دورههایی شرکت کنند و اگر برای سال بعد شایستگی نداشته باشند، مدیر نمیشوند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک معاونان و مشاوران وزیر و مدیران کل وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان همایش «تدبیر و امید و گام دوم انقلاب» که امروز در سالن شهید بهشتی اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار کرد: ما برای مدرسه محوری پنج برنامه را اجرا کردهایم و در سال بعد با قوت بیشتری این طرح را پیش میبریم؛ نظام انتخاب و انتصاب مدیران پله و برنامه اول بود؛ انتخاب مدیر مدرسه باید از میان همگان انتخاب شود نه صرفاً کسی که با منِ مدیر منطقه آشناست؛ در این مسیر ما همه توانمان را بر روی انتخاب مدیر مدرسه میگذاریم، چون اگر مدیر توانمند و کاربلد باشد حدود ۷۰ درصد مشکلات مدرسه حل میشود.
وی ادامه داد: برنامه دوم سنجش شایستگیها و صلاحیتهای حرفهای مدیران مدارس بود؛ مدیران باید در دورههایی شرکت کنند و گواهینامه دریافت خواهند کرد بنابراین اگر همین مدیران برای سال بعد شایستگی لازم را نداشته باشند نمیتوانند مدیر باشند.
بطحائی با یادآوری سومین برنامه یعنی شفافیت در عملکرد مدرسه گفت: این برنامه یک نوع نظارت ذینفعان بر مدرسه است؛ ما به هر مدرسه یک داشبورد مدیریتی میدهیم و بخشی از آن در اختیار والدین است تا وضعیت برنامههای مدرسه در بخشهای مختلف را ببینند که آیا پیشرفت کرده است یا نه و خوشبختانه این برنامه بسیار خوب بوده است و ما وضعیت مدارس را در این زمینه مستمراً نظارت میکنیم.
وی با اشاره به اجرای برنامه ویژه مدارس تحت عنوان بوم، گفت: برای این برنامه، سازمان پژوهش شهامت به خرج داد و بخشی از ساعات دروس رسمی را به مدرسه واگذار کرد تا مدرسه خودش محتوای برنامههای آن دو ساعت را برنامهریزی کند، البته این کار باید در چارچوب برنامه ابلاغی باشد.
وزیر آموزش و پرورش، پنجمین برنامه مدرسه محوری را تفویض اختیار به مدارس اعلام کرد و افزود: در برخی از استانهای ما در طول یک سال در هر روز ۵ بخشنامه به مدارس ابلاغ شده است که اصلاً اتفاق خوبی نیست برای همین اخیراً بخشنامهای را صادر کردم مبنی بر آنکه غیر از وزیر و مدیرکل استان هیچکس دیگری حق ابلاغ بخشنامه به مدارس را ندارد.
وی افزود: به امید خدا این پنج برنامه را که سیاستهای وزارتخانه است، به پیش میبریم و امیدوارم با کاری که در معاونت توسعه مدیریت میشود زمینه بودجهریزی عملکردی و عملیاتی مهیا شود و این برنامهها به خوبی پیش بروند.
بطحائی افزود: البته در سال ۹۷ دو اقدام بسیار خوب دیگر را که با استقبال گسترده مواجه شد، انجام دادیم؛ یکی افزایش مشارکت معلمان در صندوق ذخیره از طریق انتخاب مستقیم و دیگری اقدام برای انتخاب عضویت معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش با رأی فرهنگیان بود؛ این اقدامات در راستای مشارکت هرچه بیشتر فرهنگیان در بخشهای بالادستی وزارتخانه است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «باید گفتوگوی ما با جامعه ذینفعان بیشتر شود»، خاطرنشان کرد: ما همه در وزارت آموزش و پرورش عضو یک تیم هستیم؛ همه در یک زمین بازی میکنیم؛ اگرچه هریک مأموریتی داریم، ولی هدف همه ما یکی است. شرط موفقیت، همگرایی و همسویی و هماهنگی و یکپارچگی ماست؛ باید همدیگر را تقویت کنیم، چون همگی عضو یک خانواده هستیم و باید با هم همسو بود.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه «وظیفه بخش کارشناسی ارائه گزینههای مختلف برای حل بحران به بخش مدیریتی است»، گفت: مدیران باید بهترین گزینههای ارائه شده توسط کارشناسان برای حل مسائل را انتخاب و اجرا کنند، اما متأسفانه اکنون عکس این روند وجود دارد.
بطحائی ادامه داد: یکی از مشکلات این است که حوزه ستادی در مواردی، کار اصلی خود یعنی تبیین مسأله و ارائه راهحل را انجام نمیدهد و به جای ارائه راهکار، مسأله را تشریح میکند. در حالی که بجای تشریح مسأله باید راهحل ارائه داد که آن هم باید بر اساس شرایط، امکانات و محدودیت و تواناییها باشد.
وی گفت: امیدوارم سال آینده سال پر خیر و برکتی برای کشور و آموزش و پرورش باشد و با برگزاری بیشتر این جلسات، به راهکارهای بسیار خوبی برای حل مشکلات دست یافت.