وزیر آموزش و پرورش گفت: بخشنامه به ادارات کل استانها ارسالشده است که در آن تفاهمنامهای با مدارس منعقد خواهد شد تا عملکرد مدرسه بر اساس همان تفاهمنامه ارزیابی شود.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک معاونان و مشاوران وزیر و مدیران کل آموزش و پرورش استانها با اشاره به اهمیت برنامه مدرسه محوری، اظهار کرد: لازم است که روی واژه مدرسه محوری بیشتر بحث شود چراکه مهمترین برنامه در بخش تحول مدیریتی و ساختاری مدرسه محوری است.
وی خاطرنشان کرد: طی سالهای زیادی، آموزش و پرورش به سمت مدرسه محوری حرکت کرده است، اما هر بار این طرح در سطح بررسی و استنادی باقیمانده و به مرحله اجرا نرسیده است که در حال حاضر با تلاش و پیگیریهای همکاران ستادی و مدیران کل استانها، این کار بهتدریج وارد مرحله عملیاتی شده است.
وی، مهمترین استراتژی آموزش و پرورش در بخش مدیریتی و ساختاری را مدرسه محوری دانست و گفت: طرح مدرسه محوری باید آنقدر تکرار شود تا به یک مطالبه تبدیل شود البته مدرسه محوری قبل از این با برنامههایی مثل مدرسه سبز و مدیریت آموزشگاهی دنبال میشد که در ادامه به دلایل مختلف متوقف شد.
بطحایی تصریح کرد: نیروی انسانی توانمند، قابلیتها و ظرفیتهای خوبی در اختیار داریم لذا شرایط برای ورود به مدرسه محوری فراهم شده است.
وی با بیان اینکه طرح مدرسه محوری را از سال گذشته شروع کردهایم، گفت: این برنامه بهخوبی پیشرفت کرده است هرچند که سرعت کم است و باید موانع را برطرف کنم؛ تعریف مدرسه محوری اولین موضوعی است که در این برنامه مورد مناقشه بود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به یکی از تعاریف مدرسه محوری، اظهار کرد: طرح مدرسه محوری تفویض اختیار و زمینهسازی گسترش و خلق مشارکت ذینفعان در راستای ارتقای کیفیتبخشی مدرسه است.
وی اضافه کرد: برنامه مدرسه محوری یک طیف است که از یک سمت آن حرکت کردهایم و به سمت دیگر آن در حال نزدیک شدن هستیم بنابراین نمیتوانیم بگوییم اکنون مدرسه محوری نداریم و قرار است در آینده کاملاً مدرسه محوری داشته باشیم، اما هرچقدر از مدرسه اختیار را بگیریم یعنی روی این طیف به سمت عقبرفتهایم و هرچقدر اختیار دهیم به سمت مثبت طیف حرکت کردهایم.
بطحایی تصریح کرد: ستاد راهبردی برای مدرسه محوری پیشبینی و اجرایی شده و در اولین گام بخشنامه به ادارات کل استانها ارسالشده است که در آن تفاهمنامهای با مدارس منعقد خواهد شد تا عملکرد مدرسه بر اساس همان تفاهمنامه ارزیابی شود؛ امیدواریم به سمتی حرکت کنیم که مدرسه باور کند از عهده حل مشکلاتش برمیآید و مخاطب اصلی را بهتدریج مدیر مدرسه و مدرسه قرار دهیم تا به این باور برسند.
وی با اشاره به برنامههای پیشبینیشده در موضوع مدرسه محوری، اظهار کرد: ارزیابی کیفیت تضمین مدرسه (شفافیت عملکرد)، انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، نظام سنجش شایستگی حرفهای مدیران، توانمندسازی نیروی انسانی، برنامه ویژه مدرسه و باز مهندسی ساختار تصمیمگیری از برنامههای مدرسه محوری است.