به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دفتر تحکیم وحدت در بیانیهای خطاب به شورای نگهبان قانون اساسی نکاتی را درباره طرح استانیشهرستانی شدن انتخابات مجلس-که در مجلس تصویب شده و منتظر اعلام نظر شورای نگهبان است- بیان کرد.
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
زمانی که سخن از دستاوردهای انقلاب اسلامی می شود مردم سالاری دینی، اولین و اصلی ترین آن قلمداد می شود بر همین اساس نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایهی دو مولفه مردم سالاری، یعنی اقتدار جمعی و مشارکت مردمی محقق شد. گستردگی این مسئله تا جایی است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، مردم سالاری دینی را نخستین درخشش انقلاب و مشارکت مردمی را یکی از برکات اصلی جمهوری اسلامی نامیدند.
بدیهی است که اگر نهادی در جمهوری اسلامی وجود دارد، باید در راستای حفظ و تقویت دو اصلِ جمهوریت و اسلامیت باشد؛ به همین جهت مجلس شورای اسلامی را مظهر مردم سالاری دینی می نامیم و شورای نگهبان را پاسدار جمهوریت و اسلامیت.
اما این روزها اخبار نگران کنندهای از خانه ملت به گوش می رسد که نشان میدهد مجلس به عنوان مظهر مردم سالاری دینی به ضدِ خودش تبدیل شده و کمر به قتل مردم سالاری بسته است و بر همین اساس در جلسه علنی روز سوم اردیبهشت ماه، طرحِ اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تحت عنوان انتخابات شهرستانی استانی و تناسبی به تصویب رسید.
این طرح اگرچه به علت رویکرد تناسبی قدمی رو به جلو در نظام انتخاباتی کشور به شمار می آید اما به دلیل شهرستانی استانی بودن دچار اشکالات فراوان است که اصل مفیدی مانند تناسبی بودن را ضایع و بی اثر می کند. در ادامه به چند مورد از این اشکالات اشاره میکنیم.
ترکیب اشتباه حوزه انتخابیه شهرستانی-استانی با مدل تناسبی
طبق مصوبه مجلس قرار است در حوزه های شهرستانی استانی بدین صورت عمل شود که هر نامزد انتخاباتی ابتدا از سطح شهر خود کاندیدا شده و سپس در قالب یکی از چند لیست استانی که شامل نمایندگان کل استان است، به رای گذاشته می شود و شرط ورود او به مجلس دو نکته است؛ اول اینکه حداقل پانزده درصد رای شهر خود را داشته باشد و در درجه دوم جزو نفرات نخستین و برگزیده از لیست خود در سطح استان باشد. این درحالی است که در برخی از موارد شهرستان های یک استان با مرکز استان به لحاظ گرایش قومی، مذهبی و حتی سیاسی متفاوت هستند و گره زدن رای شهرستان ها به رای مرکز استان اشتباه بزرگی است که به شکافهای مختلف قومی و مذهبی درون یک استان دامن می زند؛ از طرفی دیگر ممکن است هر دو شرط مهیا نشده و نفر برگزیده در سطح استان، بیشترین رای را از مرکز استان (به دلیل جمعیت بالای مرکز استان) کسب کند ولی بیشترین اقبال را در سطح حوزه فرعیه خود نداشته باشد و با این وجود به عنوان نماینده آن حوزه فرعیه وارد مجلس شود؛ درحالی که منتخب مردم آن شهرستان نیست!
همچنین برگزاری انتخابات بهصورت استانی مغایر با بند اول سیاستهای کلی انتخابات است. طبق بند اول سیاستهای کلی انتخابات، تعیین حوزههای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی باید «بر مبنای جمعیت و مقتضیات اجتنابناپذیر بهگونهای که حداکثر عدالت انتخاباتی و همچنین شناخت مردم از نامزدها فراهم گردد» باشد.
جان گرفتن باندهای قدرت و ثروت بجای تحزب و شایسته سالاری
مشخص است که برگزاری انتخابات تناسبی مستلزم وجود نظام حزبی مناسب است که برای این افق ابتدا باید خلاءهای قانونی برطرف و سپس بافت فرهنگی نسبت به کار حزبی ایجاد شود؛ اما طرح مصوب در مجلس شورای اسلامی نه تنها به ارتقای نظام حزبی کمک نمی کند؛ بلکه در نبود زیرساخت های حزبی به جان گرفتن باندهای قدرت و ثروت در سطح هر استان دامن می زند و مانع رشد و رای آوری نمایندگان جوان، مردمی و مستقل که اتصالی به شبکه های استانی ندارند؛ می شود. نهایتا، وجود لیستهای شناسنامه دار که پاسخ گوی عملکرد نماینده خود باشند؛ مستلزم حضور و پایبندی هر فرد تنها به یک لیست است؛ در حالی که این طرح به ممنوعیت برای حضور یک نفر در چند لیست نیز اشاره نمیکند.
کاهش مشارکت مردمی
کاهش شناخت و دسترسی مردم به نمایندگان خود
در بند اول سیاست های کلی انتخابات آمده: «تعیین حوزههای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی بر مبنای جمعیت و مقتضیات اجتنابناپذیر بهگونهای که حداکثر عدالت انتخاباتی و همچنین شناخت مردم از نامزدها فراهم گردد.» طبق این اصل به عنوان یک سند بالادستی باید نحوه برگزاری انتخابات به صورتی باشد که حداکثر شناخت مردم از نامزد انتخاباتی فراهم شده و در پرتوی مشارکت آگاهانه بتوان به انتخابی شایسته رسید. این در حالی است که در طرح شهرستانی-استانی به دلیل وسعت حوزه انتخابیه و افزایش تعداد کاندیداهایی که باید به آن ها رای داد؛ امکان شناخت و انتخابِ مبتنی بر اطلاعات به حداقل می رسد و از طرفی دیگر دسترسی مردم به نماینده شهر خود که نقطه اتصالی بین حاکمیت و جامعه به شمار می آمد؛ کمرنگ خواهد شد.
تاخیر و تعجیلِ مجلس شورای اسلامی!
طرح شهرستانی-استانی و تناسبی که هفته گذشته توسط نمایندگان ملت به تصویب رسید در عمل بی توجهی به نقش مردم در فرایند انتخابات و تصمیم گیری هاست و نه تنها عرصه های مشارکت ایشان را به روز و نو نمی کند؛ بلکه با پیچیدگی به نارسایی هرچه بیشتر مشارکت مردمی میانجامد. پس بی جهت نیست که آن را تیر خلاصی به آینده جمهوریت نظام بنامیم.
این طرح اکنون در انتظار بررسی در شورای نگهبان است و به همین منظور اتحادیه دفتر تحکیم وحدت انتظار دارد شورای نگهبان با رویکرد پاسداری از جمهوریتِ نظام اسلامی و بررسی دقیق ابعاد منفی طرح مصوب مجلس شورای اسلامی، به اعلام ابهامات کفایت نکرده و صریحا مغایرت های این طرح با موازین شرعی و قانون اساسی را ابراز کند.