آخرین اخبار:
کد خبر:۷۶۰۴۹۱
غلامی در همایش آموزش عالی:

حوزه آموزش عالی به کار مستمر و پویا نیاز دارد

وزیر علوم با تاکید بر انتقال تجربه به اساتید جوان که مجریان تحول آموزش هستند، گفت: در حوزه آموزش عالی به یک حرکت جدی و آینده نگرانه نیاز داریم.

لزوم انتقال تجربه به مجریان تحول آموزش/ در حوزه آموزش عالی به حرکتی جدی و آینده نگرانه نیاز داریم

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در چهارمین همایش ملی آموزش عالی که هم اکنون در دانشگاه صنعتی شریف در حال برگزاری است، گفت: در شرایط فعلی برای حوزه آموزش عالی در نقطه عطفی هستیم و دوره طولانی در دانشگاه‌های ما بعد از انقلاب اسلامی گذشته است.

وی ادامه داد: تاریخچه شکل گیری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نشان می‌دهد که شاید هدف و برنامه آموزش نیروی انسانی کارشناس و متخصص آن‌ها را شکل داده است لذا سایه آموزش در دانشگاه‌های ما بر ماموریت‌های دیگر آن‌ها سنگینی می‌کند از این رو نگاه به ماموریت‌های جدید دانشگاهی می‌تواند به تحول روش و فناوری‌های مورد استفاده منجر شود.

غلامی با اشاره به توفیقات در حوزه آموزش عنوان کرد: توفیقات حوزه آموزش را نمی‌توان انکار کرد همچنان که تغییراتی که طی سال‌های اخیر در حوزه پژوهش و فناوری رخ داده است نیز دستاورد‌های ارزشمندی هستند، اما قطعا این افتخارات با آنچه در دنیا می‌گذرد باید نگاه نقادانه و توأم با حرکت به سمت تحول را در حوزه آموزش عالی کشور داشته باشیم.

وزیر علوم اظهار داشت: هر چند که کار‌های بسیاری همچون بازنگری در دروس، عناوین و محتوای آن‌ها صورت گرفته است؛ اما با سرعت تحول زیادی در دنیا همراه هستیم که زمان زیادی برای فکر کردن، شروع کردن و تحول و استقرار نداریم؛ لذا یک کار مستمر پویا در حوزه آموزش به خصوص آموزش عالی لازم است تا هم تجربیات دنیا را در این حوزه استفاده کنیم و هم ضمن در نظر گرفتن نیاز‌های جامعه برای آینده جایگاه خود را تعریف کنیم.

غلامی با بیان اینکه در حوزه آموزش عالی به یک حرکت جدی، قوی و آینده نگرانه نیاز داریم، ادامه داد: به عنوان یک معلم فکر می‌کنم در آموزش دانشجویان باید نگاه جامع و گسترده‌ای را در بین همکاران به ویژه همکاران جوان خود ایجاد کنیم. رها کردن حوزه آموزش فرصت از دست دادن است. امیدواریم برنامه‌های وزارت عتف و دانشگاه‌ها توجه به آماده سازی و انتقال تجربه و دانش به اساتید جوان مان باشد که مجریان تحول آموزش خواهند بود.

وزیر علوم اظهار داشت: اینکه دانش آموختگان را صاحب نگاهی به آینده و فردی هدفمند تبدیل کنیم به کار جدی نیاز دارد حل مسائل جامعه بخشی از پژوهش است و ایجاد کردن نگاه کارشناسانه در فارغ التحصیلان بحثی مهم محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در جهانی قرار گرفته ایم که ارتباطات بسیار نزدیک، فضای انتقال مباحث کارشناسی بسیار سریع، حضور افکار مختلف در فضای جهانی فراوان است لذا تعریف جایگاه دانشگاه‌ها در حوزه آموزش نیاز ظریف، مهم و حساسی است.

غلامی بیان کرد: استعداد‌های زیادی داریم که به جای خود شاخص توانمندی آموزش عالی کشور هستند، اما اینکه ما این شاخصه‌ها را به عنوان یک سرمایه ملی در همه دانشگاه‌ها رشد دهیم بخش مهمی از وظایف مراکز آموزش عالی کشور است.

به گفته وی آموزش عالی در حوزه تحصیلات تکمیلی علاوه بر تربیت کارشناس و دیدگاه کارشناسانه باید حوزه پژوهش را نیز مدنظر قرار دهد.

وزیر علوم عنوان کرد: اگر یک دانشجوی کارشناسی با وسعت نظر کارشناسانه را به حوزه تحصیلات تکمیلی وارد کنیم، قطعا او نگاه مسئله شناسانه تری را برای توفیق در حوزه پژوهشگری و اثرگذاری در اجرای پژوهش‌های تاثیرگذار در جامعه خواهد داشت.

غلامی با اشاره به ارتباط بین بخش آموزش کارشناسی و تقویت محققان ادامه داد: آنچه که امروز به عنوان یکی از محور‌های نشست مطرح است موضوع اشتغال پذیری جوانان است که باید در ایجاد مهارت‌های مرتبط با دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی بخشی از این نیاز و توانمندی را تقویت کنیم، اما اینکه آموزش نیروی انسانی براساس نیاز جامعه و استخراج آمار و اطلاعات از برنامه‌های کلان ملی باید عامل مهمی از هدف گذاری‌ها باشد.

وی عنوان کرد: سفارش تربیت نیروی انسانی به مراکز آموزش عالی را در موارد زیادی در گذشته نداشته ایم، اما این درخواستی است که من مطرح کرده ام و اگر در کارگروه‌های مربوطه بررسی شود برای تربیت نیرو‌های برنامه ریز در آینده بسیار مناسب خواهد بود.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار