به گزارش خبرگزاری دانشجو، ثبتنام از ساکنان محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) آغازشده است و ساکنان این محدوده پس از ورود اطلاعات در سامانه «تهران من» به نشانی My.tehran.ir باید به همراه مدارک اعلامشده به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند.
عموم شهروندانی که در محدودههای ترافیکی شهر تهران سکونت دارند، مطلع باشند که در سال ۹۸ امتیازات ویژهای برای آنها در نظر گرفتهشده است. این امتیازات علاوه بر ساکنان محدوده طرح ترافیک، به شهروندانی که در محدوده دوم سکونت دارند نیز تعلق میگیرد. محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) بعدازاین، محدوده کنترل آلودگی هوا نامیده میشود.
در سال جاری، عوارض طرح ترافیک و همچنین عوارض طرح کنترل آلودگی هوا (که از اول تیرماه جایگزین طرح زوج یا فرد میشود) برای ساکنان محدودهها نصف دیگران است. این به معنای تخفیف ۵۰ درصدی در هزینهای است که بابت ورود به محدوده اول (طرح ترافیک) یا محدوده دوم باید پرداخت شود. خودروهایی که هم ساکن محدوده باشند و هم معاینه فنی برتر داشته باشند، از هر دو ضریب تخفیف بهطور توأمان بهرهمند میشوند.
همه ساکنان دو محدوده برای بهرهمندی از این امتیاز، باید پسازآنکه در سامانه «تهران من» ثبتنام کردند، در همین سایت اینترنتی از منوی سمت راست وارد قسمت «خدمات طرح ترافیک: شرایط خاص شهروندان» شوند و در صفحه «ساکنان محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا» اطلاعات محل سکونت خود را وارد کنند.
اطلاعات موردنیاز شامل شماره بلوک، شماره ملک، شماره آپارتمان و نوع ملک (مالک یا استیجاری) است. همچنین متقاضیان باید تصویر سند مالکیت یا اجارهنامه و نیز تصویر قبض عوارض نوسازی و عمران شهری را در همین صفحه بارگذاری کنند. عوارض سالیانه خودرو و بدهی طرح ترافیک این متقاضیان نیز باید تسویه شده باشد.
پس از واردکردن این اطلاعات در سامانه اینترنتی، شهروندان باید بهصورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه و مدارک خود را ارائه کنند تا توسط کاربران این دفاتر مورد تأیید قرار گیرد. نتیجه این تأیید در سایت قابلمشاهده است.
شهروندان مطلع باشند؛ ساکنان محدوده دوم از تخفیف ۵۰ درصدی عوارض آن محدوده برخوردار میشوند، اما ساکنان محدوده اول (طرح ترافیک) از تخفیف در عوارض هر دو محدوده برخوردار خواهند بود. همانطور که پیشتر اعلامشده، تردد در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) تا ۲۰ روز در هر فصل برای خودروهای پلاک تهران رایگان است و ربطی به زوج یا فرد بودن پلاک خودرو نخواهد داشت. این میزان مجاز برای خودروهای پلاک غیر تهران ۱۵ روز در هر فصل است. برای تردد در روزهای مازاد بر این تعداد روز، هزینهای معادل نصف هزینه طرح ترافیک باید پرداخت شود.
درصورتیکه خودرو وارد محدوده طرح ترافیک شود، دیگر عوارض محدوده دوم را نمیپردازد و صرفاً عوارض طرح ترافیک را میپردازد. در این صورت، روزی که خودرو وارد محدوده طرح ترافیک شده، جزو ۲۰ روز استحقاقی محدوده دوم محسوب نخواهد شد. بهعبارتدیگر، ۲۰ روز استحقاقی خودروهای پلاک تهران مربوط به روزهایی است که آنها در سایت ثبتنام کرده و صرفاً در محدوده دوم تردد داشتهاند.
ساکنان محدوده طرح ترافیک که سال گذشته برای برخورداری از امتیاز مذکور در سامانه ثبتنام کرده و مدارک خود را در دفاتر خدمات الکترونیک شهر به تأیید رسانده بودند (اگر در بخش سکونت آنها تاریخ پایان سکونت درج نشده باشد) نیاز به ثبتنام مجدد بهعنوان ساکن محدوده طرح ترافیک ندارند.
ساکنان محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) که صرفاً برای عوارض مربوط به همان محدوده (روزهای مازاد بر تعداد مجاز) از امتیاز و تخفیف مذکور برخوردارند، از هماکنون میتوانند پس از ثبت مشخصات در سامانه «تهران من» به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه و مدارک مذکور را ارائه کنند تا سکونت آنها در سامانه مورد تأیید قرار گیرد.
شهروندان محترم مطلع باشند؛ غیر از تأیید مدارک سکونتی که نیازمند مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر است، کلیه اقدامات مربوط به طرح ترافیک عموم شهروندان بهصورت غیرحضوری و در سامانه اینترنتی «تهران من» به نشانی My.tehran.ir انجام میگیرد و هیچیک از مراحل ثبتنام، شارژ حساب و حتی حل مشکلات احتمالی نیاز به مراجعه حضوری نیست.
شماره تلفن ۱۳۷ داخلی ۵ بهصورت شبانهروزی پاسخگوی سوالات شهروندان محترم است و بهعلاوه هرگونه اعتراض، نیاز به بررسی مجدد یا درخواست نیز داخل سایت در بخش «پشتیبانی» قابل اعلام و پیگیری است.
صبر کنید پاییز و زمستون که اومد و رسوایی بی خاصیت بودن این طرح در کاهش آلودگی هوا بهتر معلوم میشه البته اونهایی که طراح این طرح بودن ممکنه آمارسازی کنند که این طرح رو مفید نشون بدهند
ولی آلودگی هوا چیزی نیست که بخواهند مخفی اش کنند در واقع با طرح زوج و فرد پولی پول آلایندگی کارخانه ها و صنایع آلاینده در بافت شهری رو که بیشترین سهم در آلودگی هوا رو دارند هم از رانندگان و مردم میگیرن بهمین دلیله که عرض کردیم ظلمه
یه ارگان مشخصی هم نیست که سهم آلایندگی هر بخش رو بدرستی گزارش کند
س محیط زیست که میگفت بیشتر الایندگی رو کارخانه سیمان و نیروگاه شهید رجایی داره تولید میکنه یا کامیون های فرسوده ای که شب وارد تهران میشن رو مقصر میدانست برخی دیگه میگن مربوط به کیفیت سوخته که وزارت نفت منکر میشه بعضی از مسئولان شهری هم انداختن گردن خودروهای سواری که بتونن مردم رو تیغ بزنند و طرح زوج و فرد پولی رو توجیه کنند
خلاصه تناقض گویی زیادی در روشن کردن و مشخص کردن منشأ آلودگی تهران وجود داره و این تناقض متاسفانه داره به ضرر مردم و به نفع مسئولان شهری تموم میشه
تهش ی علیخانی که مخالف این طرح(زوج فرد پولی) هست گفته مردم تهران یا پول طرح زوج و فرد رو به مسئولان شهری ببخشند یا بروند شکایت کنند یعنی مردم تهران نماینده یا اعضای شورا رو انتخاب کردند که از حقشون دفاع کنند آخرش خود مردم باید بیان شکایت کنند یکی نیست بکه پس شما چه کاره اید در شورا !!؟ مگه شما نماینده مردم نیستید !!؟