مالک کروز با بیان اینکه از خودروسازان خواستیم که برنامه تولیدشان را کم کنند و خودروهای ناقص تولید نکنند، گفت: خودروهای کف کارخانه با کمبود قطعات مختلف از جمله دستگیره سقف پژو۲۰۶ و فندک روبرو هستند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حمید کشاورز در حاشیه بازدید خبرنگاران از خط تولید کروز در پاسخ به دلیل انباشت خودروها در کف کارخانه چیست؟ اظهار داشت: این سوال مطرح است که چرا خودروسازان خودروی ناقص تولید میکنند؟ در نامه به خودروسازان از آنها خواستیم که برنامه تولید خود را کاهش دهند، ولی خودروسازان اصرار دارند که خودرو تولید میکنیم، بعد قطعاتش را هر موقع برسد، میبندیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر خودروهای کف کارخانه با کمبود قطعات مختلف از جمله باطری، کمربند ایمنی، پمپ هیدرولیک فرمان، ریل تنظیم کمربند، کاتالیست، صندلی، دستگیره سقف پژو ۲۰۶ و فندک روبرو هستند.
* طلب ۱۲۰۰ میلیارد تومانی از خودروسازان
کشاورز ادامه داد: خودروسازان از مرداد سال گذشته ماهها تلاش کردند که بگویند خودرویی که برایشان ۴۰ میلیون تومان تمام میشود را نمیتوانند ۲۰ میلیون تومان بفروشند. خودروسازان به شبکه قطعه سازان نمیتوانستند پول دهند و به همین خاطر دچار مشکل شدند.
وی مجموع مطالبات کروز از ایران خودرو و سایپا را ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: خودروسازان قادر به پرداخت هفتگی، ماهانه و مستمر مطالبات قطعه سازان نیستند و در حال حاضر دو خودروساز بزرگ بالای ۱۲۰ میلیارد تومان چک برگشتی تسهیلاتی را دارند که ما دریافت کرده ایم و قادر به پرداخت آن نیستند. اقساط این تسهیلات را ما باید پرداخت کنیم.
وی ارزش این چکهای برگشتی را تا پیش از عید ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سقف اعتباری خودروسازان پاسخ گو نیست و نمیتوانند از بانکها تسهیلات بگیرند. ما پیشنهاد کردیم که مطالبات ما را فعلا ندهید، ولی پول تحویل هفتگی قطعات را بپردازید.
* انتقال ارز به طرفهای خارجی زمان زیادی میبرد
وی در ادامه با اشاره به طولانی بودن مدت لازم برای انتقال ارز و واردات موارد اولیه تولید قطعات خودرو به کشور، گفت: پیش از عید ۲۸ میلیون یورو از طریق بانکهای مربوطه برای واردات مواد اولیه به خارج از کشور فرستادیم، ولی بیش از ۱۰۰ روز طول کشیده و هنوز به این بانکها نرسیده است.
کشاورز در مورد برنامه تولید قطعات پژو ۳۰۱ با بیان اینکه تولید این محصول از طرف فرانسویها مطرح شده بود، گفت: در این مورد با ما به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات، مذاکرهای صورت نگرفته و دعوتی انجام نشده است.
وی تصریح کرد: بعد از اینکه از سال ۹۲ تا ۹۶ برای فرانسویها فرش قرمز پهن کردیم و در شرکت سایپای کاشان و ایران خودرو شریک ۵۰ درصدی شدند، دوباره ایران را ترک کردند و خسارت چندصد میلیون یورویی را نیز پرداخت نکردند.
وی همچنین با انتقاد از برنامه افزایش تیراژ تولید خودروساسازن گفت: آنها نمیدانند که تولید قطعات چه میزان سرمایه در گردش نیاز دارد. در حال حاضر شرکت کروز تأمین صددرصدی برخی قطعات خودرو را انجام میدهد و جور بقیه شرکتها را نیز میکشد، این در حالی است که خودروسازان در زمانی که همه چیز خوب بود، از ما انتظار تأمین ۳۰ تا ۴۰ درصدی قطعات را داشتند.
مالک کروز در مورد بحثهای مطرح شده مبنی بر تلاش این شرکت برای خرید بخش دیگری از سهام ایرانخودرو نیز گفت: آرزوی ما این است که مدیریت خودروسازان خصوصی شود، ایران خودرو در مجمع سال ۹۶ معادل ۷ میلیارد تومان سود مصوب کرد؛ یعنی بابت هر خودرو ۱۱ هزار تومان، شرکت سایپا نیز ضررده بود و سودی تعیین نشد. در آن زمان وضعیت اقتصاد مانند امروز نبود. در حال حاضر شرکتهای خودروساز با چنین بنیه مالی وارد جهنم تحریم شدهاند.
وی تأکید کرد: ما به عنوان سهامدار به دنبال سود هستیم و دست هر واحدی که بتواند خودروسازان را از مدیریت دولتی خارج کند میبوسیم.
در ادامه این نشست خبری، سخا مدیرعامل شرکت کروز نیز در واکنش به راهاندازی نهضت داخلیسازی قطعات از سوی شرکت سایپا نیز گفت: اگر کسانی که بیست سال است در صنعت فعالند، میتوانستند حتما این کار را انجام میدادند، نمیدانم آقایان چه کاری میخواهند انجام دهند.