مدیرعامل شرکت سهامی ذوبآهن اصفهان با بیان اینکه قیمت ریل خارجی در مقایسه با ریلهای تولید ما در مبدا در هر کیلو هزار تومان گرانتر است، گفت: تلاش میکنیم امسال ۱۰۰ هزار تن ریل مختلف در سه مدل تولید کنیم.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، منصور یزدیزاده مدیرعامل شرکت سهامی ذوبآهن اصفهان بعدازظهر امروز در نشست خبری در حاشیه هفتمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل ریلی با اشاره به ابراز رضایت وزیر راه و شهرسازی از روند تولید ریل در ذوبآهن گفت: وزیر راه اعلام کرده است که باید سرعت کار بیشتر شود که این تسریع مربوط به مواردی در حوزه بروکراسی در وزارتخانه و بخشی هم مباحث فنی است.
وی ادامه داد: محصولی نظیر ریل، زمانی که تولید میشود باید تحت نظارت شرکتهای بازرسی بینالمللی هم باشد. ما تجربه حضور شرکتهای بازرسی بینالمللی را پیش از این نداشتهایم و البته باید خریدار این را تعیین کند. ریلها باید استاندارد TN۱۳-۶۷۴ داشته باشد.
* تولید فولاد ریل توسط ذوبآهن
مدیرعامل شرکت سهامی ذوبآهن اصفهان با بیان اینکه از ۴ ماه پیش فولاد ریل را هم خودمان تولید میکنیم، گفت: آنچه که امروز با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل قرارداد داریم، مربوط به تولید ریلهای UIC۶۰ است.
یزدیزاده با بیان اینکه محصول در حال تولید است و تستهای غیرمخرب باید روی آن انجام شود، گفت: جلسه گذشته جلسهای با مدیرعامل شرکت ساخت داشتیم که وی ابراز تمایل کرد به محض آمادهسازی ریل برنامه بازدید از ذوبآهن خواهد داشت و شرکت ساخت در حال خرید اولین پارت از این ریل است.
وی با بیان اینکه ریلهای U۳۳ هم طبق استاندارد EN۱۳-۶۷۴ تولید شده است، گفت: این ریل برای خطوط فرعی است که راهآهن در مقطعی قرارداد ۴۰ هزار تنی در این باره با ما منعقد کرد که ۸۰۰۰ تن تولید کردهایم، ۵۰۰۰ تن هم تحویل دادهایم.
مدیرعامل شرکت سهامی ذوبآهن اصفهان اظهار داشت: قرار بود قیمتها در این قرارداد ارزی باشد، اما ریالی شد. ما درخواست تغییرات قیمتی از راهآهن و تعدیل قیمت دادیم که مدیرعامل راهآهن هم پذیرفته است و اگر محقق شود، همان ۴۰ هزار تن ریل را تحویل میدهیم یا قرارداد را به ریلهای UIC۶۰ تغییر میدهیم.
* انعقاد قرارداد ۱۵ هزار تنی ساخت ریل با شرکت ساخت
یزدیزاده با بیان اینکه برای ۱۵ هزار تن ریل با شرکت ساخت قرارداد بستهایم، اضافه کرد: قیمت در این باره مرتبط با فهرستبهای سازمان برنامه و بودجه است که آخرین قیمت پایه مربوط به سه ماهه دوم سال گذشته و هر کیلو ۶۹۰۰ تومان است، درحالیکه امروز قیمت ریل در مبدا با احتساب قیمت فعلی ارز حدود ۱۲ هزار تومان است، قیمت فولاد ساختمانی کیلویی ۵۵۰۰ تومان و ورق ۷۰۰۰ تومان است.
* تولید ۴۰۰۰ تن ریل برای فولاد اصفهان
وی ادامه داد: ریل S۴۹ نیز مربوط به مترو اصفهان تولید کردهایم که ۴۰۰۰ تن به آنها فروختهایم و امیدواریم برای سایر متروها هم قرارداد داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت سهامی ذوبآهن اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر سه نوع ریل را تولید کرده و فروختهایم که شامل U۳۳ و UIC۶۰ و S۴۹ است.
* تحویل ۱۵ هزار تن به شرکت ساخت در ۶ ماه آینده
یزدیزاده تصریح کرد : ۱۵ هزار تن ریل قرارداد شرکت ساخت تحویل در مقصد است و ۶ ماه بعد تحویل میدهیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بابت هزینههای تولید ریل برای راهآهن تهاتری با شرکت راهآهن دارید، گفت: بدهی ما به شرکتهای حمل و نقل ریلی است، نه راهآهن؛ بنابراین در این قرارداد با راهآهن قرار نیست تهاتری انجام شود.
* قدرت تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن ریل داریم
مدیرعامل شرکت سهامی ذوبآهن اصفهان با بیان اینکه ریلهای UIC۵۴ هم به صورت آزمایشی تولید کردهایم گفت: ما اگر نخواهیم چیز دیگری تولید کنیم، با اضافه کردن یک اره و مته میتوانیم سالانه ۴۰۰ هزار تن ریل تولید کنیم که البته نیاز بازار کشور و منطقه سالانه ۲۰۰ هزار تن است.
یزدیزاده افزود : در سبد کامل تولیدات ما ظرفیت سالانه تولید ریل تا ۱۵۰ هزار تن است. البته کشور ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تن سالانه بیشتر نیاز ندارد.
وی ادامه داد: ما توانایی تولید ریل را داریم و محدویدتی نداریم، اما در این حوزه برخی بروکرسیاهای اداری است که باید قرارداد منعقد شود؛ و بنده از بهمن ۹۷ پیگیر قرارداد شده مناقصه فروش ۱۵ هزار تن ریل به شرکت ساخت بودهام.
* ریل داخلی کیلویی هزار تومان ارزانتر از ریل خارجی است
مدیرعامل شرکت سهامی ذوبآهن اصفهان اظهار داشت: تعرفه واردات ریل بازدارنده نیست، اما اگر کسی امروز بتواند با ارز نیمایی هم ریل وارد کشور کند، تفاوت قیمت ریل وارداتی با ریل تولید داخل در مبدا در هر کیلو هزار تومان گرانتر است.
* امسال ۱۰۰ هزار تن ریل تولید میکنیم
یزدیزاده با بیان اینکه تولید ریل حتما برای ذوبآهن سودآور است و نگاه ملی هم به آن داریم، گفت: تلاش میکنیم امسال ۱۰۰ هزار تن ریل UIC۶۰، U۳۳ و S۴۹ تولید کنیم.
وی با بیان اینکه برای صادرات به کشورهای منطقه وارد مذاکره شدهایم، گفت: ریلهای تولیدی ما فعلا برای سرعتهای ۱۶۰ تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.