مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رامین خوزستان گفت: از مسئولان تقاضا داریم شفافسازیهای لازم در زمینه هزینههای اجرایی شدن طرح ملی جاده ساحلی اهواز به ملاثانی صورت گیرد.
علی استوی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رامین خوزستان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص پروژه ملی جاده ساحلی اهواز گفت: پروژه ملی جاده ساحلی اهواز به ملاثانی که هفت سال قبل، مرحله مطالعاتی آن انجام شده، درحالی اجرایی شده که هیچ شفافیتی در مورد آن صورت نگرفته و توجیه اقتصادی و زیستمحیطی برای آن وجود ندارد.
استوی افزود: دلایلی که برای توجیه اجرایی شدن این پروژه آورده میشود، قانع کننده نبوده و جوابگوی ابهامات پیش آمده در زمینه اجرایی شدن آن نیستند و مسئولان در پاسخ به سوالات منتقدان این طرح میگویند که این طرح ملی است و باید اجرایی شود.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رامین خوزستان اضافه کرد: مسئولین برای اجرای این طرح اهداف کوچکی متصور شده اند و با اینکه این طرح حداقل ۳۵ کیلومتر طول و ۳۵ متر عرض و ۷.۵ متر آیلند و فضای سبز دارد، برای آن برنامه جامعی در نظر گرفته نشده است.
وی اظهار کرد: اوایل خرداد بود که هیئتی از مسئولین شهرداری ملاثانی به دانشگاه رامین خوزستان آمدند و در جمع دانشجویان حاضر شدند تا جزییات اجرایی شدن این پروژه را به اطلاع دانشجویان برسانند، اما وقتی سوالات منطقی از سوی دانشجویان مطرح شد، این افراد نتوانستند پاسخی قانع کننده به پرسشهای دانشجویان که نماینده مردم هستند، ارائه دهند.
استوی یادآور شد: براساس آییننامه حد حریم و بستر رودخانهها، در این پروژه اجازه داده شده که قسمتی از زمینهای بستر رودخانه برای کشاورزی به مردم اجاره داده شود و سالهای گذشته (درست یا غلط) تعدادی از مردم با استناد به همین قانون، مشغول به کشاورزی شدند، حال مجریان این طرح به بهانه آزادسازی حریم و بستر رودخانه به دنبال این هستند که این زمینهای کشاورزی «غیرمجاز» از بین بروند و به جای آن جاده ساحلی ایجاد شود!
وی گفت: طبق مشاهدات میدانی که انجام دادیم، مسئلهای که مردم این منطقه را نگران کرده، این است که حدود ۱۰۰ واحد مسکونی در بلوار معلم شهر ملاثانی به بهانه اینکه در بستر رودخانه ایجاد شدند، تخریب شده اند و برای این واحدهای تخریب شده، مکان جایگزینی در نظر گرفته نشده و قرار است مبلغ ناچیزی بابت خسارت وارده به ساکنان این واحدها پرداخت شود.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رامین خوزستان ادامه داد: البته مسئولان اجرایی این طرح، بارها در دیدارهای مختلف اعلام کردند که حتی اگر یکی از ساکنان این واحدهای مسکونی از اجرای این طرح ناراضی باشند، طرح را متوقف میکنیم و با اینکه مردم اعتراض کردند، به اجبار این واحدها تخلیه و تخریب شدند و پس از آن، اقدام به ایجاد جاده ساحلی شد.
وی بیان کرد: طبق مطالعاتی که انجام دادیم، فاصله بین رودخانه و شهر بسیار ناچیز است و در برخی مناطق این فاصله به ۵۰ متر میرسد و بر همین اساس جاده ساحلی قرار است در محدوده و بستر رودخانه ایجاد شود.
استوی تاکید کرد: از مسئولین تقاضا داریم شفاف سازیهای لازم در زمینه هزینههای اجرایی شدن این طرح صورت گیرد و علاوه بر آن، جانماییهای دقیق این طرح مشخص شود و نتیجه مطالعات کارشناسی این پروژه در اختیار مردم قرار گیرد. همچنین در صورتی که واحدی تخریب میشود در مقابل وام بلاعوضی به ساکنان آن پرداخت شود تا بتوانند در همان شهر و در واحد دیگری سکونت پیدا کنند و به کشاورزان منطقه نیز که چرخ اقتصاد مولد استان هستند ضربهای وارد نشود.