عضو کمیسیون اقتصادی گفت: زمانی که کار مونتاژ پیکان را آغاز کردیم برخی درخواست خرید خودرو از کشورمان را داشتند، اما امروز میبینیم جایگاه این کشورها در صنعت خودروسازی کجاست و ما کجا هستیم.
حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو با اشاره به وضعیت نامطلوب بازار خودرو اظهار داشت: با توجه به اینکه این حوزه قبلا محیط کاملا بستهای داشت و اجازه ورود به آن را نمیدادند، از این رو بازار در انحصار خودشان بود و هر طور که میخواستند در حق مردم اجحاف میکردند.
وی افزود: البته اخیرا نمایشگاهی برگزار کرده اند و از مهندسین، طراحان و نخبگان برای حضور در جلسات این نمایشگاه دعوت کرده اند.
موسوی لارگانی تصریح کرد: متاسفانه به جای اینکه وزیر صنعت این وضعیت را ساماندهی کند و جلوی افزایش قیمت را بگیرد شرایط را به حال خود رها کرده است. اخیرا نیز اعلام کرده اند قیمت خودرو در ایران خودرو و سایپا ۵ درصد زیر بازار آزاد به فروش میرسد اما مگر چه کسی قیمت بازار آزاد را تعیین میکند؟
موسوی لارگانی تصریح کرد: در حال حاضر کسانی به بنده مراجعه میکنند که قرار بود در مهر و آبان سال گذشته خودروی خود را تحویل بگیرند. یعنی نزدیک به ۷، ۸ ماه است که خودروسازان به تعهدات خود عمل نکرده اند و همین موضوع موجب شده قیمت خودرو در بازار آزاد بالا برود. به نظرم باید وزیر صنعت از توانمندی برخوردار باشد که بتواند بازار را کنترل کند.
عضو کمیسیون اقتصادی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی براینکه اگر وزارت بازرگانی تاسیس شود ظرف یک هفته مشکلات معیشتی مردم حل میشود گفت: این گفته رئیس جمهور جای سوال دارد چراکه مگر وزیر صنعت در بحث بازرگانی چه کار مهمی انجام داده است که بخواهد با تاسیس وزارت بازرگانی مشکلات معیشتی مردم را حل کند؟!
نماینده مردم فلاورجان با تاکید براینکه آقای رحمانی باید پاسخگوی نیازهای مردم به ویژه مشکلات پیش آمده در بحث خودرو باشد یادآور شد: به نظرم اگر وزیر صنعت توانایی حل مشکلات را ندارد ماندنش در وزارت خانه مهمی، چون وزارت صنعت، معدن و تجارت اشتباه است چرا که موجب میشود دولت ضربه بخورد و معیشت مردم زیر سوال برود.
عضو کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: اگر میخواهیم حوزه خودرو ساماندهی شود باید دست بخش خصوصی را باز بگذاریم و اگر به دنبال این هستیم تا بازار خودرو رقابتی شود باید قیمت خودرو کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: اگر سابقه و جایگاه خودروسازی در ایران را با برخی از کشورها مانند کره و ژاپن مقایسه کنیم میبینیم زمانی که کار مونتاژ پیکان را آغاز کردیم برخی درخواست خرید خودرو از کشورمان را داشتند، اما امروز میبینیم جایگاه این کشورها در صنعت خودروسازی کجاست و ما کجا هستیم. دلیلش این است که ما این حوزه را بسته نگه داشته ایم و میخواهیم با دستور قیمت تعیین کنیم که این موضوع قطعا جوابگو نیست.