رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفهای سازمان برنامه و بودجه گفت: آموزشهای فنی و حرفهای کلید اشتغال پایدار کشور محسوب میشود و نیروی انسانی بازوان حرکت جامعه به سوی رشد و تعالی به شمار میرود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه فنی و حرفه ای، صبح امروز سعید طاهری رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفهای سازمان برنامه و بودجه کشور به همراه معاونین این دفتر با حضور در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفهای در نشست هم اندیشی با مسئولین دانشگاه شرکت کردند.
طاهری در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مدیران دانشگاه فنی و حرفهای بیان داشت: نگاه دولت و سازمان برنامه و بودجه به آموزشهای عالی فنی و حرفهای و مهارتی نگاهی از جنس اتلاف سرمایه و هزینهای نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری پایدار است.
وی ادامه داد: بایستی سرمایه گذاری ویژهای بر روی آموزش، بالاخص آموزش فنی و حرفهای داشته باشیم. بنده معتقدم آموزشهای فنی و حرفهای کلید اشتغال پایدار کشور محسوب می شوند و نیروی انسانی ماهر بازوان حرکت جامعه به سوی رشد و تعالی به شمار می رود. این شرط لازم است و شرط کافی در شرایطی تحقق پیدا میکند که باعث تسهیل اشتغال و لمس اثرات آن در سطح جامعه باشیم.
رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفهای سازمان برنامه و بودجه کشور با عنوان اینکه نشست حاضر برای آشنایی و مرتفع ساختن مشکلات بودجهای پیش روی دانشگاه است؛ گفت: بنده اذعان دارم کوچکترین هزینهای در جهت ارتقاء آموزشهای فنی و حرفهای هزینه فرصت به حساب میآید.
طاهری از هم پوشانی و موازی کاری در فعالیتهای فنی و حرفهای در کشور انتقاد کرد و بیان کرد: حوزه فنی و حرفهای نیاز به یک نظام اعتلافی دارد و لازم است واحدهای آموزشی با بخش خصوصی و صنعت برنامه ریزی منسجمی داشته باشند که امیداریم در راستای اجرای قانون جامع نظام آموزش و تربیت فنی و حرفهای و مهارتی به زودی شاهد آن باشیم.
در ادامه ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای ضمن عرض خیر مقدم و ابراز خرسندی از حضور طاهری و و هیئت همراه با بیان اینکه این دانشگاه تنها مرکز آموزش عالی است که در دفتر بخشی آموزش و پرورش عمومی فعالیت دارد اظهار داشت: بنده به نوبه خود صمیمانه از حمایتهای بی دریغ مدیران سازمان برنامه و بودجه بالاخص دفتر امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفهای نسبت به دانشگاه فنی و حرفهای قدردانی میکنم.
وی با اشاره بر محور اصلی نشست که در راستای هم اندیشی و بررسی راهکارهای لازم جهت ساماندهی و حل مشکلات بودجهای دانشگاه فنی و حرفهای است عنوان کرد: در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه کشور تأکید زیادی بر ارتقاء و اعتلای آموزشهای فنی و حرفهای شده است که قطعا با اختصاص ردیف بودجههای مناسب این امر مهم محقق خواهد شد.
صالحی عمران افزود: اعتقاد بنده این است کیفیت آموزشهای مهارتی در برهه کنونی مهمتر از توسعه کمی غیر هدفمند آن است و نگرانیهای بودجههای هم داریم بیشتر برای بحث ارتقاء کیفیت آموزشی در کارگاهها و آزمایشگاههای دانشکدههای فنی و حرفهای سراسر کشور است.
وی عنوان کرد: خوشبختانه کمیته برنامه ریزی درسی از ابتدای سال ۹۷ مطالعات جامع برای بازنگری منابع درسی دانشگاه فنی و حرفهای آغاز کرده و تا کنون ۱۶ برنامه درسی دوره کاردانی کاملاً تغییر پیدا کرده و تا قبل از شروع ترم جدید تمامی برنامهها بروز رسانی و تدوین خواهد شد.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای با بیان اینکه رویکرد دانشگاه در بروز رسانی برنامههای درسی در راستای کارافرینی بوده و تک تک برنامههای ایجاد شده ضمن جهت گیری شغلی با نیاز بازار کار تألیف شده است؛ تصریح کرد: بودجه قابل توجهی برای تجهیز کارگاهها و آزمایشگاههای دانشکدههای فنی و حرفهای مورد نیاز است چرا که فضای فیزیکی و تجهیزات کارگاهی و قدیمی بوده و نیاز به نوسازی دارد و با عنایت به هزینههای بسیار بالای این امر حمایت ویژه سازمان برنامه و بودجه را طلب میکند.
وی با اشاره بر اینکه سرانه دانشجویی در این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پایینتر است؛ تصریح کرد: در این نشست مروری بر فعالیتهای دانشگاه در سالهای اخیر خواهیم داشت و امیدواریم به اتفاق کارشناسان طرفین برنامه ریزی عملیاتی جهت تبیین شاخصهای بودجهای دانشگاه فنی و حرفهای در سال ۹۹ در راستای اهداف و مأموریتهای کلان این مرکز علمی و مهارتی صورت پذیرد.
صالحی عمران بر ماموریتها و احکام تکلیفی درخصوص دانشگاه فنی و حرفهای در برنامه ششم توسعه کشور عنوان کرد: در بند ت. ماده ۴ برنامه ششم توسعه کشور به عنوان یکی از محورهای مطرح شده برای تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد از محل رشد بهره وری؛ افزایش مهارت و تخصص نیروی کار به ویژه فارغالتحصیلان دبیرستانها، هنرستانها تا مقطع کارشناسی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با ارائه آموزشهای مهارتی، تخصصی و فنی و حرفهای مورد تأکید قرار گرفته است.
وی با اشاره بر اینکه به استناد بند ب. ماده ۶۵ در راستای افزایش مهارت دانشجویان بایستی منابع دانشگاه افزایش پیدا کند ؛ تصریح کرد: طبق قانون دولت موظف است به منظور افزایش سهم آموزشهای مهارتی در نظام آموزشی کشور با رویکرد تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانشبنیان در طول اجرای قانون برنامه از طریق بازنگری و اصلاح ساختار نظام اداری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و افزایش منابع و تجهیزات نسبت به افزایش سهم دانشگاه فنی و حرفهای در نظام آموزشی کشور اقدام و تجهیزات آموزشی آموزشکدهها و دانشکدههای فنی و حرفهای را بهروز کند.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای به اعتبارات هزینهای و درنتیجه ضرورت توجه ویژه به وضعیت بودجه کنونی دانشگاه پرداخت و ادامه داد: دارا بودن ۱.۰۴۴ آزمایشگاه و گارگاه در ۱۷۳ دانشکده و آموزشکده فعال و مشکلات بودجهای برورز رسانی و تجهیز این مراکز، عدم بهره مندی از منابع ردیفهای دراختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری علی رغم پیوستن به آن مجموعه از سال ۱۳۹۰، وضعیت نامناسب شاخص هیئت علمی به دانشجو، افزایش هزینههای مربوط به غذای دانشجویی «حدود ۷۰ درصد»، افزایش حدود سی درصدی استفاده کنندگان از سلف سرویس دانشجویی، پایین بودن سرانه غذای دانشجویی در دانشگاه فنی و حرفهای به میزان نصف سرانه اختصاص داده شده به سایر دانشگاه ها، پراکندگی هزینههای مربوط به تغذیه در ۱۷۱ دانشکده - آموزشکده که منجر به عدم امکان استفاده از صرفههای حاصل از افزایش مقیاس در مقایسه با سایر دانشگاههای وابسته به وزارت علوم میشود و مقدار پایین متوسط سرانههای خدمات رفاهی، فرهنگی و دانشجویی از جمله شرایط خاص و چالشهای پیش روی دانشگاه است.
گفتنی است، در این دیدار جمعی از معاونین و مدیران سازمان برنامه و بودجه و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه فنی و حرفهای حضور داشتند که در خصوص موضوعات مطروحه به بحث و تبادل نظر پرداختند و بنا شد در اولین فرصت جلسات تخصصی با حضور طرفیت در سازمان برنامه و بودجه تشکیل شود.