روزنامه اعتماد درباره راهاندازی ادامه بزرگراه همت گزارش داد: افتتاح یکی از مهمترین گذرگاههای مواصلاتی دو استان تهران و البرز، برای بار سوم به تعویق افتاد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، اعتماد درباره راهاندازی ادامه بزرگراه همت گزارش داده است: افتتاح یکی از مهمترین گذرگاههای مواصلاتی دو استان تهران و البرز، برای بار سوم به تعویق افتاد.
آزادراه همت-کرج که به نوعی ادامه یکی از شاهراههای ترافیکی برای انتقال ساکنان کرج به تهران و بالعکس است؛ از سال ۸۸ تاکنون در دست ساخت است.
برخلاف بسیاری از پروژههای عمرانی راه و شهرسازی، اجرای این آزادراه به دست پیمانکاران وابسته به نهادهای نظامی انجام نمیشود و متولی آن «شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور» به عنوان یکی از شرکتهای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است. اما از یک دهه پیش به این طرف که کار ساخت این آزادراه آغاز شده و حالا به گفته مسوولان وزارت راه به پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی نیز رسیده، تکمیل و افتتاح آن سه بار پیاپی به تاخیر افتاده است.
چرا مهم است؟
بخش شمالی بزرگراه همت پس از عبور از منطقه ۲۲ به سمت کرج میرود. این بزرگراه قرار است بخشی از بار ترافیکی مسافرانی را خالی کند که هماکنون از سه مسیر به سمت کرج و دیگر استانهای غربی حرکت میکنند. با توجه به تمرکز فعالیتهای اقتصادی در پایتخت و جمعیت بالایی که همهروزه از شهرهای اقماری تهران به سمت آن سرازیر میشوند؛ ترافیک کشنده و چند کیلومتری در ساعات مختلف روز و حتی رفتارهای پرخطر برخی رانندگان و تصادفات شدید در گذرگاههای بین دو استان تهران و البرز، موضوعی آزاردهنده شده است. بنابراین، ساخت و راهاندازی بخش شمالی آزادراه همت که قرار است تهران را از مسیری تازه به استانهای غربی متصل کند، به طول حدود ۱۵ کیلومتر در دستور کار قرار گرفت تا به گفته مسوولان وزارت راه و شهرسازی، ۳۵ درصد از ترافیک غرب کشور به این آزادراه منتقل شود. با بهرهبرداری از این پروژه تکمیل کریدور بینالمللی شرق- غرب، روانسازی و کاهش ترافیک روزانه محور تهران – کرج، تسهیل دسترسی شهروندان کرجی به استانهای شمالی و تهران از محور جدید، کاهش بار ترافیکی با اتصال محور جدید به جاده چالوس و کلاک در دو مسیر رفت و برگشت، کاهش زمان تاخیر مسافرت به مقصد شمال، افزایش ایمنی عبور و سرعت وسایل نقلیه عبوری و کاهش آلودگی هوا محقق میشود. طول مسیر پروژه ۱۴.۶ کیلومتر با ۲۹ دستگاه پل تیپ با دهانه ۱۰۲ متر، ۸ دستگاه پل خاص با دهانه ۱۹۹ متر، ۲ دستگاه تونل با طول ۱۰۷۶ متر و هر تونل ۵۳۸ متر است.
تعویق اول
اولینبار در بهمن ماه سال ۹۷ بود که خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، وعده داد که این آزادراه در تیرماه ۹۸ به بهرهبرداری برسد. وب سایت «تین نیوز» که اخبار تخصصی حملونقل را منعکس میکند پنجم فروردین ماه امسال درباره این پروژه به نقل از خادمی نوشت: «در یک کیلومتری این پروژه پنج نقطه معارض داریم که برای رفع معارضها نیاز به ۱۲ میلیارد تومان پول هست؛ با دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد با همکاری ادارهکل مسکن و شهرسازی استان البرز این مشکلات حل شود.»
تعویق دوم
به فاصله دو ماه بعد از این، خادمی با چرخشی دیگر، زمان اتمام این پروژه را «پایان تابستان» عنوان کرد و گفت که «با اتمام این پروژه مردم استان تهران، البرز و کلیه محورهایی که از محور غرب مانند قزوین، زنجان و تبریز و همچنین استانهای شمالی که به این محورها اتصال پیدا میکند از گرههایی که در محدوده کرج و تهران داشتیم رها شوند.»
تعویق سوم
در چند ماه اخیر که گفته میشود این پروژه به پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی رسیده، سیل بازدیدها از آن هم شدت گرفته است. دیروز نیز اسحاق جهانگیری معاون اول رییسجمهور به همراه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، آذری جهرمی وزیر ارتباطات و خیرالله خادمی مدیر عامل شرکت زیرساخت و توسعه زیربناها، از پروژه آزادراه همت کرج بازدید کردند. آنگونه که خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور اعلام کرده، زمان بهرهبرداری از این پروژه قرار است «سه ماه دیگر» باشد. یعنی در خوشبینانهترین حالت، آبان ماه سال جاری. خادمی در بخش دیگری از صحبتهای خود رقم مورد نیاز برای «رفع معارضان» این پروژه را دو برابر کرده و گفته است که «در حال حاضر در پروژه آزاد راه همت - کرج ۲۵ میلیارد تومان معارض داریم؛ اینها اولویتبندی خواهند شد و آنهایی که در مسیر اصلی هستند را در مرحله اول قرار خواهیم داد تا عملیات بخش اول به اتمام برسد.»
مشکل چیست؟
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این بازدید به مشکل بزرگ این پروژه اشاره کرده که به نظر میرسد کار را برای تحقق همین وعده «سه ماه دیگر» برای راهاندازی نیز سختتر کند. او گفته است: ایراد اساسی در تعویق این پروژه معارضی است که هر روز ظهور میکند، اما خوشبختانه این مساله تا حدود زیادی حل شده است. مهمترین مشکل این پروژه انتقال دکل برق فشار قوی است که از مسیر باید جابهجا شود که هماهنگی این بخش با وزارت نیرو انجام شده است. محمد اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود زمان اتمام این پروژه را «هفته دولت» اعلام کرده است. یعنی حدود یک ماه و نیم دیگر. در حالی که این زمان اعلامشده در تناقض با صحبتهای مدیرعامل شرکت ساخت به عنوان پیمانکار اصلی پروژه است. او همچنین با رد «مشکلات مالی و فنی» تنها مشکل موجود برای راهاندازی این پروژه را «معارضان» عنوان کرده است.