به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، میز نقد برنامه سینمایی «هفت» به بررسی و نقد آثار ناصر تقوایی و بررسی و نقد فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» اختصاص داشت.
مسعود فراستی در ابتدای این نشست گفت: به شدت شخص تقوایی برای من قابل احترام است و مستند خوب میسازد. «ناخدا خورشید» فیلم خوبی نیست. فیلم ابدا زمان ندارد روزنامه اگر از فیلم در بیاید زمان درونی ندارد. اثر هنری بدون زمان و مکان روی هواست. شخصیت اول به شدت باسمه ایست. خود ناخدا در نمای اول دکور است. تقوایی خیلی با جزئیات کار میکند. وسط این یک لانگ شات داریم از ناخدا خورشید. شعار وطن دوستانه زیادی میدهد. دکوپاژ صحنه گفتگوی ناخدا خورشید با مستر فرهان بسیار بد است. علت این است که تقوایی شخصیت ها را نشناسند.
جواد طوسی نیر در ادامه گفت: انتخاب این فیلم در نظرسنجی ماهنامه اخیر به عنوان دومین فیلم منتخب شد. فیلمسازانی مثل ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی، مسعود کیمیایی در جایگاهی قرار دارند که تزلزلی در جایگاه آنها ایجاد نمیکند. اولین گامهای ناصر تقوایی در حوزه مستند و سینما با دو مستند اربعین، باده جن فیلمهایی خوبی هستند. اقتباس ادبی در سینمای ما فقیر بوده است تقوایی در ناخدا خورشید یک اقتباس وفادارانه ای را به خود اختصاص نمیدهد. در این فیلم به یک فکر خوب رسیده است. ما اینجا فقط همسر ناخدا رو داریم که در دو سکانس به خوبی به اجرا درآورده است. شروع فیلم ناخدا خورشید تمام المان های سینمای تقوایی در آن حضور دارد. لوکیشن، میزانسن نوع نقص عضو او کاملا نگاه دافعه آمیز دارد بر آن شخصیت. یکی از ماندگارترین نقش های داریوش ارجمند است.
محمدتقی فهیم در اینباره گفت: تقوایی یکی از سالمترین افرادی است که مخاطبان خود برخورد کرده است. ناخدا خورشید در بحث اقتباس فردی و شخصی است. اما واقعا فیلم به نسبت تعاریف انقدر فیلم خوبی نیست. اساسا نتوانست با مخاطب ارتباط بگیرد. تنها موسیقی و داریوش ارجمند دو عاملی است که باعث دیده شدن فیلم شدن است. فیلم کم حس است. هیج عنصر احساسی در فیلم وجود ندارد. میزانسن عینی نمیشود. مکان و تبعیدگاه در اینجا برای ما ترسیم نمیشود. اشکال اساسی همان نداشتن حس است.
مسعود فراستی در بخش دیگری از سخنانش گفت: رابطه ملول و ناخدا خورشید کاملا ناعادلانه است. من با یک آدمی طرف هستم که شخصیتش دروغ است. شخصیت پردازی ناخدا خورشید خیلی فیلمفارسی است. نگاهی که به این ۵ نفر دارد تیپ هم نمیشود. ناخدا بسیار دکوراتیو است. در صحنه کشتن خواجه ماجد از کشتن او دفاع میکند. شخصیت اصلی یعنی ناخدا خورشید ساخته نمیشود. ناتوان از فضاسازی و قصه گویی است.
جواد طوسی نیز ادامه داد: مسیری که مستر فرهان طی میکند و کوبیدن لباس ها توسط زنان سرنوشت خود مستر فرهان است. به لوکیشن هویت میدهد. به نظرم کاملا سینمایی است. میزانسن به نظر من وجود دارد. کاملا از دل محیط در می آید.
محمدتقی فهیم در پایان گفت: تقوایی شمایل وسترن را در ناخدا خورشید برای ما نمی سازد. خیلی جاها ارتباط ما قطع میشود. نکتهای که دارم این است که تحقیق نکرده است. نمایش یا نشان دادن سرمایه داری در قامت ماجد شعار است.