به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جمع دانشجویان شرکتکننده در نهمین طرح ضیافت رضوی که هم اکنون با حضور دانشجویان سراسر کشور در مشهد مقدس در حال برگزاری است به ایراد سخنرانی پرداخت.
جلیلی، اردوهای دانشجویی را فرایندی برای عملیاتهای دانشجویی نامید و گفت: نفس اردو برای آمادگی جهت عملیاتهای مشخص بعدی در حیطه فعالیت ماست؛ همچون اردوهای دوران دفاع مقدس که برای عملیاتها طراحی میشد. اردوهای دانشجویی امروز نیز باید بر همچینن مبنایی باشد تا نقشهای عملیاتی برای شرکتکنندگان مشخص گردد و جبهه تشکیل شود.
وی با طرح یک سوالی خطاب به دانشجویان گفت: باید از خودمان بپرسیم که بعد از اردو میخواهیم چه بکنیم و چه نقشی برای خود تعریف کردیم؟ اگر عملیات بعد از اردو برای ما مشخص نشود و نسبت ما با آن تعیین نگردد، این خلاف ماهیت اردو بوده و به دورهمی تبدیل میشود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در کنار موارد نظری که در اردوها درمییابیم، نیازمند این هستیم که آن موارد را در عمل به کار گیریم. در واقع کار دانشجویی نیازمند علم با عمل است.
جلیلی افزود: باید در این اردوها از خود بپرسیم خرمشهرهایی که رهبرانقلاب اسلامی از آنها یاد کردند چه مختصاتی دارد؟ چگونه برای آزادسازی آنها باید برنامه بریزیم؟ اینها بحثهای جدی است که نیازمند یک مبانی نظری-تحلیلی درست است که دقیقا بفهمیم خرمشهرها کجاست و هم یک اراده قوی برای آزادسازی آن لازم است.
عضو شورایعالی امنیت ملی با انتقاد از «فرهنگ توئیتی» اظهار داشت: با یک کلمه یا یک جمله نمیتوان راجع به مسائل کشور تحلیل بدست آورد. با «فرهنگ توئیتی» بیحوصلگی و اخذ تحلیل یک جملهای از افراد مختلف، نمیتوان عملیات تعریف کرد؛ این عرصه کار جدی و تامل دقیق میطلبد.
وی ادامه داد: منظومه فکری جوان مومن انقلابی به جای توئیت به مبانی عمیقتری همچون سیره امام خمینی (ره) نیاز دارد. حضرت امام (ره) در جوانی بالاترین تحصیلات و مطالعات فقهی و فلسفی را داشتند و عمیقترین کتب عرفانی را تالیف کردند و این نشاندهنده آن است که یک منظومه قوی معرفتی پشتوانه انقلاب اسلامی بود و آن را به ثمر رساند.
عضو شورای راهبردی سیاست خارجی کشور در ادامه دانشجویان را به تعمیق در اندیشه و تحلیل دقیق راجع به مسائل انقلاب، تشویق کرد.
جلیلی در ادامه سخنانش با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تصریح کرد: موضوع مهمی که در گام دوم مطرح شده است آن است که برای پیشرفت، نیازمند یک جهش هستیم و این بیانیه به همین جهت خطاب به جوانان است. این جهش دارای الزاماتی است که یکی از آنها تعیین نقش خود در این مسیر است. تعیین جهت نقش نهادها برای نقش آفرینی نیز از دیگر الزامات حرکت در گام دوم است.
وی افزود: انتهای سال جاری انتخابات مجلس شورای اسلامی است و پیش از آنکه این سوال بوجود بیاید که میخواهیم به چه کسی رأی بدهیم باید بدانیم که به چه چیزی میخواهیم رأی دهیم؟ اگر نقشه راه تعریف شده باشد این را میتوان فهمید وگرنه انتخاب زید و عمرو در مرحله بعدی است. باید جهت را تشخیص داد و افراد مدعی چه در این انتخابات و چه انتخابات بعدی را متناسب با آن سنجید.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه جلسه به پرسشهای دانشجویان حاضر در جلسه پاسخ داد.
جلیلی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی تعیین اولویت در عرصههای مختلف گفت: سوال پرسیده میشود که مثلا ما به بحث علمی در دانشگاه بپردازیم یا عدالت؟ باید بگویم در بسیاری از مواقع هردوی اینها قابل جمع است؛ چرا که عدالت یک مفهوم انتزاعی نیست و البته پیش از همه این موارد ما باید وسع خودمان را بشناسیم. مسئله عدالت در جنبههای مختلف قابل بررسی است؛ برای مثال یک دانشجوی پزشکی در حوزه نظام سلامت میتواند پیگیر چگونگی تحقق عدالت در این حوزه باشد باشد.
نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی درپاسخ به سوال دیگری درباره منابع منظومه فکری انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: مباحث معرفتی دارای عمق و گستره بینهایتی است، اما ما باید در مرحله اول در حد وسعی که داریم و در حیطه کار عملی خود لوازم نظری و معرفتی آن را فراهم کنیم. طرح ولایت به همین دلیل شکل گرفته تا چهارچوبهای مورد نیاز دانشجویان را در اختیار آنها قرار دهد.
جلیلی ادامه داد: امروز صحنه جهانی دارای حدود ۲۰۰ دولت است که نباید روابط را محدود به موضوعات خاص نمود. جامعه جهانی محدود به ۴ یا ۵ قدرت نیست؛ تعامل گسترده و سازندهای که رهبری فرمودند: با تعامل محدود و بازنده متفاوت است.
جلیلی خاطرنشان کرد: هوشمندی در سیاست خارجی آن است که از نقاط اشتراک در جامعه جهانی برای تعامل استفاده کرد و از آنها فرصت ساخت.
سوال دیگری که یکی از دانشجویان از جلیلی پرسید درباره فعالیتهای انتخاباتی بود. وی در پاسخ گفت: یکی از ایرادات آن است که صرفا بخواهیم با ارائه لیست بر رأی مردم تاثیر بگذاریم، اما در فاصله دو انتخابات، مردم را رها کنیم و تلاش لازم را بکار نبریم. نسبت به دغدغه آنها در طول این سالها بیتفاوت هستیم و آنها را با مشکلاتشان تنها میگذاریم و توقع داریم به کاندیدای مورد نظر ما نیز اقبال کنند.
جلیلی افزود: شبهاتی که در این سالها در اذهان مردم باقی مانده است را چه کسی باید جوابگو باشد؟ اگر شما میخواهید رای مردم را داشته باشید و پیروز بشوید، این یک شبه به دست نمیآید؛ باید نسبت به راه حلهایی که برای مسائل مختلف دارید آنها را اقناع کنید. مردم باید ببینند که شبهه آنها، سوال آنها، مشکلات آنها شنیده شده و پیگیری میشود یا نه؟
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه پاسخ به این سوال اظهار داشت: اگر در یک انتخابات افرادی از یک جناح حضور داشتند که حرفشان در نهایت یکی بود، طبیعتا برای آنکه رای نشکند باید یک نفر در صحنه بماند؛ اما به این نکته باید توجه داشت که این در صورتی اتفاق میافتد که حرفها و راه حلها متفاوت نباشد.
وی افزود: شما مشاهده کردید که در انتخابات سال ۹۴ و حتی سال ۹۶ نیز وحدت شکل گرفت و جریان انقلابی در نهایت با یک لیست و کاندیدا حضور داشت، اما چرا به نتیجه نرسید؟ باید تمایز شما با دیگران برای مردم احراز شود. کار یک روز و یک هفته و یک ماه نیست؛ برای پیروزی در انتخابات باید اکثریت جامعه را اقناع کرد.
جلیلی ادامه داد: وقتی رهبری مسئله عدم اعتماد به آمریکا را مطرح میکنند وظیفه من و شماست که با کار تبیینی و ابداعی آن را به باور عمومی جامعه تبدیل کنییم نه اینکه اگر از ما پرسیدند که چرا نباید به آمریکا اعتماد کرد صرفا پاسخ داده شود، چون آقا فرموده اند. خب این حرف را که خود پرسش کننده شنیده است؛ او به دنبال استدلالهای پیرامون این فرمایش است.
وی ادامه داد: امروز اگر در جامعه بپرسیم که آیا میشود به آمریکا اعتماد کرد یا نه؟ پاسخ مشخص است؛ همه میگویند نه، ولی هزینه گزافی برای رسیدن به این پاسخ داده شده است، اما دلائلی که امروز برای جامعه روشن شده است، سابقا نیز وجود داشته ا ست. پس معلوم است، کوتاهیهایی از سوی امثال ما در اقناع افکار عمومی وجود داشته است. به عنوان نمونه کسانی سالها گفتند اگر با فلان قدرت تعامل کنیم مشکلاتمان برطرف میشود؛ اگر این راه حل تبدیل به باور عمومی جامعه شود رای هم میآورد.
جلیلی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری درباره چرایی حضور اشخاص از جریانات مختلف در مجمع تشخیص مصلحت، تصریح کرد: به علت جایگاه مشورتی این مجمع میبایست افراد از همه جریانات قانونی حضور داشته باشند تا نظام در تشخیص مصلحت خود مشورت همگان را داشته باشد که این نگاه برکات بسیاری داشته است.
شاخصههای دولت انقلابی مدنظر رهبری سوال دیگری بود که از سعید جلیلی پرسیده شد. وی در پاسخ به این سوال گفت: دولت انقلابی نیز در نهایت باید توسط مردم و با رای آنها انتخاب گردد. زمانی انتخاب مردم یک دولت انقلابی خواهد شد که مردم فکر و جریان انقلابی را باور داشته باشند.
جلیلی افزود: البته یک خلطی که ممکن است ایجاد شود آن است که برخی میگویند ببینیم مردم از چه حرفی خوششان میآید همانها را بگوییم! نمونهاش کسانی بودند که در مجلس قبلی عدهای میگفتند فعلا دست نگهدارید و از برجام انتقاد نکنید چرا که مردم فعلا خوششان میآید؛ این همان محافظه کاریای است. باید با مردم صداقت و صراحت انقلابی داشت.
وی ادامه داد: فردی عنوان میکند فرزندان من بیکار هستند و تو میخواهی برای آنها چه کنی؟ ما نمیتوانیم در پاسخ به او به کلیات اکتفا کنیم. او میپرسد فرق تو با دیگری در این موضوع چیست و ما باید پاسخ داشته باشیم. این سوال مردم یک خواسته منطقی است، بالاخره باید نگاه ما و پاسخ ما مشخص باشد.
جلیلی با بیان اینکه کمکاری افراد مشهور در مواقع غیرانتخاباتی نمیتواند توجیهی برای کمکاری دیگران باشد، تصریح کرد: وقتی رهبرانقلاب فرمودند: آتش به اختیار در چهارچوب تقوا، قانون و اخلاق، این بدان معناست که جوان مومن انقلابی ما معطل دیگران نماند و راه را برای پیشبرد اهداف انقلاب طی کند؛ جاده اگر صاف بود که طی کردن آن دیگر مجاهدت نامیده نمیشد.
وی در پاسخ به سوالی درباره گام دوم انقلاب اسلامی گفت: در سیاست خارجی، بانکداری، صنعت، کشاورزی و .. باید سطح ارتقاء در گام دوم را تعیین کرد ولو خود ما در راس کار نباشیم. در ابتدا باید بدانیم که در گام اول نقاط قوت مان چه بوده تا تضعیف نشود و جلوی نقاط ضعف خود را بگیریم. رهبری انقلاب با صداقت و صراحت میفرمایند که بزرگترین عیب ما، رتبه اول در عدم استفاده از فرصتها بوده است.
چگونگی تعیین اولویتها در آزادسازی خرمشهرهای پیشرو که رهبرانقلاب بیان کردند، سوال یک دانشجوی دانشگاه فرهنگیان از جلیلی بود. وی در پاسخ گفت: فهمیدن وضعیت موجود و مطلوب در هر عرصه اولین گام برای پر کردن خلاء هاست. وقتی این تحلیل به وجود آمد، آنوقت هم میتوان برای پر کردن خلاءها نقشه راه تعیین کرد و هم آنکه در مواقعی همچون انتخابات افرادی را انتخاب کنیم که برای رسیدن به وضع مطلوب در آن عرصه برنامه و کارآمدی داشته باشند.
چرایی میدان ندادن به جوانان نکتهی دیگری بود که یکی دیگر از دانشجویان آن را مطرح کرد. جلیلی پاسخ داد: زمانیکه جوانانی مثل شهید حسن باقری به جبهههای جنگ قدم گذاشتند فرماندهی کل قوا با بنیصدر بود، اما آنها به کار خود با تمام قوت ادامه دادند؛ کسی برای آنها فرش قرمز پهن نکرده بود. نامه مشهور «مسلمین به داد ما برسید» درباره مشکلات آن روزها گواه است.
وی ادامه داد: حسن باقری برای فرماندهی به جبهه نرفت؛ او به عنوان خبرنگار روزنامه به اهواز میرود و تکلیف خود را توسعه داده و در جبهه میماند. چمران نیز در ابتدا معطل تشکیلات نبود؛ با تشکیل ستاد جنگهای نامنظم گروهی را برای دفاع شکل داد و پس از آن بود که کار شکل گیری یگانهای رزم در جبههها آغاز شد.
جلیلی در پاسخ به پرسش دانشجویی که بر لزوم ایجاد یک تشکیلات تأکید داشت خاطرنشان کرد: امروز مگر تشکیلات کم داریم؟ بسیج دانشجویی، نهاد رهبری، بسیج اساتید و تشکلهای دانشجویی دیگر انقلابی که در دانشگاهها وجود دارند. رهبری انقلاب نقشه را تعیین کردند، فرمان آتش به اختیار را نیز صادر کردند، پس معطل چه هستیم؟ پیشران حرکت آن اراده و روحیهای است که باید در این تشکیلاتها جاری گردد.
وی ادامه داد: بنده جوانان بسیاری را دیدم که به قول شما به آنها میدان ندادند، اما کارهای بزرگی کردند. حدود پانزده روز پیش سفری دو روزه به سیستان و بلوچستان داشتیم، یک برادر دانشجو به نام آقای یوسفی دست به کارهای ارزشمندی زده بود که خیلی از ارگانهایی که به او توجه نمیکردند امروز به دنبال او هستند تا کارش را توسعه بدهد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اخیرا در دیدار مقام معظم رهبری با گروههای جهادی گزارشی از کار خود داد. پس میشود یک جوان بود، در یک منطقه از استان سیستان و بلوچستان کار کرد، زحمت کشید و موفق هم بود.