مراسم تکریم و معارفه اعضای هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران صبح امروز با حضور معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در محل کانون برگزار شد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در جلسه تکریم و معارفه اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران خداییان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اینکه نظارت باید به روز و مکانیزه باشد گفت: برای ایجاد تحول در جامعه سردفتری باید طرح و برنامه وجود داشته باشد و در تهیه این برنامه باید از نظر سردفتران هم استفاده شود.
وی ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیرخم به آیات شریفه قرآن در باب داد و ستد اشاره کرد و گفت: طبق آیات قرآن، کاتب و شهود عادل باید داد و ستد را ثبت کنند و سردفتران اسناد رسمی میتوانند مصداقی از کاتب بالعدل باشند. سند رسمی مورد احترام همه مردم است و این اهمیت کار دفاتر اسناد رسمی را در کاهش دعاوی و پروندههای قضایی نشان میدهد که هر چه بیشتر برای رونق و اعتبار سند رسمی تلاش کنند، میزان اختلاف و درگیریها در جامعه کمتر خواهد بود و این امر باید در دستور کار قرار گیرد.
خداییان با بیان اینکه اعضای کانون باید همانند دستگاه قضایی کشور تحول را در دستور کار خود قرار دهند، افزود: با توجه به تحول در دوره جدید قوه قضائیه، کانون سردفتران و دفتریاران و دفاتر اسناد رسمی هم باید از این تحول بهرهمند شود و هدف از این تحول در دستگاه قضایی دقت و سرعت در انجام کار است.
وی با تاکید بر کسب رضایت مردم در کنار سرعت و دقت در انجام کار، بر لزوم مردمداری تاکید کرد و به ارتباط گسترده دفاتر اسناد رسمی با مردم اشاره کرد و گفت: بیش از ۷هزار دفاتر اسناد رسمی در کشور وجود دارد و با احتساب دفاتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق بیش از ۱۱ هزار دفتر مستقیما با مردم در ارتباط هستند که خدمت ارائه میدهند و ضمن دقت در خدمات، باید با سرعت را نیز مدنظر قرار بدهند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اینکه نظارت باید به روز و مکانیزه باشد و در دستور کار گیرد اظهار داشت: برای ایجاد تحول در جامعه سردفتری طرح و برنامه داشته باشید که با اجرای هر برنامه نتیجه باید بررسی و در تهیه این برنامه سعی کنید از رای سردفتری استفاده شود. اگر برنامه وجود نداشته باشد دچار روزمرگی خواهید شد. برنامه ریزی در سه بازه زمانی میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت نتایج و تاثیرات فراوانی خواهد داشت. حفاظت و حراست از قشر عظیم جامعه سردفتری هم باید مدنظر باشد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هیئت مدیره کانون را امینی صادق برای دفاتر اسناد رسمی دانست و بر لزوم امانت داری و درستکاری، شفافیت در کارها و جلب اعتماد رای دهندگان در انتخابات تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه کانون سردفتران نباید در ارائه خدمات به دفاتر اسناد رسمی تبعیضی بین آنان قائل شود، بر ضرورت انتقاد پذیری اعضای هیئت مدیره تاکید کرد و ادامه داد: آسیبشناسی وضع موجود در تمام بخشهای اداری و مالی کانون موجب خواهد شد نقاط ضعف و قوت شناسایی شوند. نباید چنین تصور شود که تمام کارهای گذشته صحیح بوده است.
خداییان تشکیل گروههای حقوقی با کمک سازمان ثبت برای آسیب شناسی و اصلاح قوانین را امری مهم دانست و خاطرنشان کرد: هیات مدیره کانون باید در شناسایی افراد سودجو که سعی میکنند به حیثیت جامعه سردفتری آسیب برساند تلاش کند و مانع آسیب رساندن آنها شود.
وی استفاده از فناوریهای نوین در ارائه خدمات در دفاتر اسناد رسمی و تکمیل آرشیو دفاتر اسناد رسمی را از دیگر نکات مهم برشمرد و بر لزوم گسترش ارزشهای اصیل اسلامی و انقلاب اسلامی در جامعه سردفتری و گسترش فرهنگ بسیجی و جهادی در ارائه خدمات در دفاتر اسناد رسمی تاکید کرد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پایان از تلاشهای اعضای هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در دوره پنجم و رای دهندگان در انتخابات اخیر این کانون و همه عوامل برگزار کننده ششمین دوره انتخابات کانون سردفتران و دفتریاران قدردانی کرد.
پیش از سخنان خداییان، دشتی اردکانی به بیان گزارشی از عملکرد سه ساله هیات مدیره و واحدهای کانون در پنجمین دوره هیات مدیره پرداخت و گفت: در سه سال گذشته در استانهای سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، هرمزگان، بوشهر، آذربایجان غربی و خراسان شمالی املاکی متناسب با تعداد دفاتر اسناد رسمی هر استان با مجموع مبلغ ۱۵ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان خریداری شده است. همچنین طی مدت مذکور در استانهای قم، مازندران و سمنان زمینهایی با مساحت ۱۸۳۰ مترمربع برای ساخت ساختماع ابتیاع شده و در مجموع مبالغ پرداختی از این بابت به مبلغ ۵ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان بالغ شده است.
وی در ادامه به بیان جزئیات پرداخت که متن کامل آن به این شرح است:
ساخت و بازسازیهای انجام شده:
۱- در تهران اقدامات لازم برای طراحی و ساخت موزه و ساختمان فرهنگی کانون بامتراژ حدود ۶۶۰ متر با حفظ نمای میراث فرهنگی با بازسازی ساختمان قدیمی خیابان امام خمینی به پایان رسیده و همچنین ساختمان صحاف زاده برای اسکان مدیران استانی و استقرار شورای عالی و گروه پارلمانی بازسازی و تجهیز شده است. همچنین با هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور؛ قراردادهای مربوط به مطالعات ساخت و تجاری سازی ساختمان قصریخ کانون (محل فعلی مرکز علمی کاربردی کانون) مورد بررسی و امضاء قرار گرفت.
۲– ساختمانهای کانون در استانهای البرز ـ. اصفهان ـ. بوشهر ـ. خراسان شمالی وکهگلیویه و بویراحمد برای ساخت سالن اجتماعات مورد بازسازی قرار گرفته اند.
۳ - ساختمانهای کانون در استانهای آذربایجان شرقی ـ. اصفهان ـ. سیستان و بلوچستانـ خراسان شمالی و یزد با انجام تغییرات کلی مورد بازسازی قرار گرفت و همچنین برای استانهای قم و آذربایجان غربی با تهیه نقشهها و اخذ مجوزات ساخت؛ قراردادهای لازم برای احداث بنا انجام شده است.
۴ - ادامه عملیات باقیمانده برای تکمیل پروژههای ساختمانی کانون در استانهای کرمان ـ. کردستان ـ. زنجان ـ. فارس و یزد در سه سال گذشته به سرانجام رسیده است.
۲) امور مالی و حسابداری
وصولیهای حق بیمه بازنشستگی
مجموع ده درصد وصول شده بابت حق بیمه بازنشستگی از دفاتر اسناد رسمی مبلغ ۶۸۲ میلیارد تومان طی سه سال گذشته و به طور میانگین برای هر سال ۲۲۷ میلیارد تومان بوده است.
سپردههای بانکی
مجموع سپردههای بانکی حساب بیمه و بازنشستگی در پایان سال ۱۳۹۷ حدود مبلغ ۴۳۶ میلیارد تومان بوده است. طی سه سال گذشته در مجمع ۲۶ فقره سپرده بلندمدت بانکی از محل مازاد ده درصدهای وصول شده نسبت به هزینهها به مجموع ریالی مبلغ ۱۸۴ میلیارد تومان نزد بانک ملی ایران سپرده گذاری شده است.
هزینههای پرسنلی
مجموع هزینههای پرداخت شده پرسنلی طی سه سال گذشته به تفکیک و در چارچوب بودجه مصوب برای کانونهای مرکز و استانها مبلغ ۱۹ میلیارد و هشتصد میلیون تومان و به طور میانگین برای هر سال مبلغ شش میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
هزینههای اداری
هزینههای پرداخت شده اداری تمامی کانونها و جوامع استانی در ۳ سال گذشته در مجموع به مبلغ ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بالغ گردیده است. میانگین انجام هزینههای اداری هر سال مبلغ ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
هزینه ها، سرمایهای و خرید اثاثیه و مجله کانون
مجموع هزینههای انجام شده سرمایهای به غیر از خرید ساختمانهای استانی در طی سه سال گذشته: مبلغ ۶ میلیارد و ۱۵۷ تومان و برای هر سال به طور میانگین ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان بوده است. همچنین مجموع سرمایه گذاری انجام شده برای خرید زمین و ساختمان در استانهای مختلف کشور طی سه سال گذشته مبلغ ۲۱ میلیارد و هشتصد میلیون تومان بوده است.
پرداخت به کانونهای استانی
باتوجه به بودجه مصوب شده برای کانونها و جوامع استانی طی سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در مجموع مبلغ ۲۱ میلیارد و ۲۸۱ میلیون تومان بابت هزینههای پرسنلی – اداری و آموزشی و جاری استانها پرداخت گردیده است. این مبلغ به طور میانگین برای هر سال مبلغ ۱۰ میلیاردو ۶۴۰ میلیون تومان بوده است.
حقوق بازنشستگی و مستمری بازماندگان
در مجموع مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان طی سالهای ۹۵ لغایت ۹۷ بابت حقوق بازنشستگان- مستمری بازماندگان و عیدی آنان به همراه کمک هزینه ایام بیکاری دفتریاران پرداخت شده است. تعداد بازنشستگان و بازماندگان کانون از ابتدا ۲۳۰۸ نفر در ابتدای سال ۱۳۹۵ به ۲۶۰۵ نفر در پایان سال ۹۷ بالغ شده است.
در ابتدای سال ۹۵ به هر سردفتر بازنشسته با ۳۰ سال اشتغال کامل مبلغ ۴ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان و به هر دفتریار با همان مدت اشتغال مبلغ ۳ میلیون و ۶۳۹ هزار تومان حقوق یا به بازمانده آنها مستمری پرداخت میگردید. در حال حاضر پرداختی به سردفتران و دفتریاران بازنشسته به ترتیب مبلغ ۶ میلیون و ۸۸۱ هزار تومان و ۵ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان با ۳۰ سال اشتغال کامل است.
هزینههای درمانی پرداخت شده
در طی ۳ سال گذشته به صورت مجموع مبلغ ۸۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینههای درمانی پرداخت گردیده است که به طور میانگین هر سال ۲۸ میلیارد و ۳۶۶ میلیون تومان خواهد بود.
۳) آموزش
در حال حاضر امور آموزشی و پژوهشی کانون در چند مرکز به طور جداگانه و موازی پیگیری و اجرا میشود، اما سعی شده است تا در دوره پنجم هیات مدیره؛ به انجام اموری که موجب ارتقاء و یا تکمیل تحصیلات آکادمیک سردفتران علاقهمند به ادامه تحصیل میگردد، از قبیل: عقد قراردادهای آموزشی با مراکز آموزشی عالی داخل و یا خارج کشور جهت تحصیلات تکمیلی سردفتران و دفتریاران در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری و همچنین دورههای آمادگی و تقویت تحصیلی، اقدام شود.
واحد اختبار و اعلام نظر مشورتی و نظارت تحصیلی (موضوع مواد ۲ و ۶۹ قانون دفاتر و آیین نامه نحوه نظارت بر تحصیل سردفتران و دفتریاران) از واحدهای زیر مجموعه آموزش کانون میباشند که طی سه سال گذشته فعالیتهای خود را به نحو احسن انجام داده اند.
۴) تقسیم اسناد
طی سه سال گذشته تعداد ۲۹۱۷ نامه وارد کمیسیون تقسیم اسناد و ۴۳۵۴ نامه از کمیسیون مذکور صادره و به طور میانگین در هر سال حدود ۷۱ جلسه برگزار شده است.
۵) حقوقی و حمایت قضایی
دفتر حقوقی کانون متشکل از ۵ کمیسیون: حقوقی ـ. معاضدت ـ. بررسی و اصلاح قوانین ـ. وحدت رویه و بیمه و مسئولیت است که طی سه سال گذشته مجموعاً ۴۶۳ نامه در کمیسیونهای فوق الذکر تهیه شده و مجموع نامههای ارسالی آنها ۵۷۲ مورد بوده است.
برخی دیگر از مهمترین کارهای انجام شده این دفتر شامل: بررسی و اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی ـ. تشکیل کارگروه بررسی و اصلاح مجموعه بخشنامههای ثبتی ـ. بررسی و اصلاح آیین نامه بیمه و بازنشستگی ـ. وصول مطالبات کانون ـ. بررسی پروندههای مربوط به شمول یا عدم شمول مقررات بیمه و بازنشستگی و مستمری ـ. جمع آوری مطالب مربوط به تالیف سری جدید کتاب نظریات مشورتی ـ. چاپ کتاب مجموعه تاریخی مقررات ثبت اسناد ـ. پیگیری تمامی امور مهم صنفی و بعضا شکایت به دیوان عدالت اداری از جمله بخشنامه اثر انگشت، بخشنامههای وحدت رویه، ارزش معاملاتی، عدم شمول عوارض کسب و پیشه به دفاتر اسناد رسمی، ماده ۱۶۹ قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم ـ. پیگیری افزایش تعرفه حق التحریر ـ. شکایت علیه نیروی انتظامی در خصوص ماده ۲۹ آیین نامه تخلفات رانندگی ـ. تحلیل موضوعات مهم مربوط به صنف در ماهنامه و سایر موارد بوده است.
۶) دبیرخانه
مجموع نامههای وارده به دبیرخانه ۱۰۰۳۹۳ نامه و تعداد نامههای صادره طی این سه سال ۳۰۴۶۳ نامه بوده است.
۷) درمانی
سابقاً رسیدگی به پروندههای درمانی همکاران به صورت میانگین بین ۴ تا ۵ ماه تاخیر داشت در حال حاضر میانگین زمان رسیدگی به پروندههای درمانی همکاران و همچنین رسیدگی به پروندههای ارسال شده از ۱۳۱۹ مرکز درمانی طرف قرارداد در بیشتر اوقات ایام سال حداکثر ۱۵ روز کاری است.
در دوره هیات مدیره پنجم کلیه اختیارات مربوط به تعیین مراکز درمانی، تشخیص نوع مراکز درمانی و تعداد مراکز درمانی مورد نیاز همکاران در هر استان، به مسوولان درمان استانها تفویض شد. همچنین در این دوره فرانشیزها در ارایه خدمات مختلف مراکز درمانی طرف قرارداد روندی کاهشی را طی کرد. ظرف ۲ سال گذشته سقف ارایه خدمات درمانی در مراکز طرف قرارداد بدون نیاز به ارایه معرفی نامه از ۲۰۰ هزار تومان به ۱ میلیون تومان افزایش داده شده و سقف دریافت دارو بدون نیاز به تایید واحد بیمه و درمان از ۱۵۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.
نرم افزار جامع بیمه و درمان در اوایل شهریور سال ۱۳۹۶ تحویل واحد بیمه و درمان شد و اطلاعات پایه حدود ۳۱۰۰۰ نفر بیمه شده شناخته شده در اجرای طرح تعیین افراد تحت تکفل توسط واحد بیمه و درمان، در نرم افزار مذکور به ثبت رسید. از دیگر اقدامات واحد درمان میتوان به تهیه دستورالعمل بیمه عمر، حوادث و از کارافتادگی ـ. اجرای طرح تنخواه درمانی در استانها ـ. اسکن پروندههای درمانی ـ. ایجاد تغییرات اساسی در بخش پوششهای دندانپزشکی و فراهم ساختن زیر ساخت حذف ارسال فیزیکی اسناد درمانی در طی این دوره هیات مدیره؛ اشاره کرد.
۸) رفاهی و ورزشی
با تشکیل کمیته رفاهی ورزشی روند انعقاد تفاهم نامه با هتلها و مراکز اقامتی تفریحی در سراسر کشور آغاز شد که در فاز اول با بیش از ۶۵ هتل، ۱۰ مجموعه ورزشی و ۲ مرکز تفریحی و ۸ هتل تفاهم نامه همکاری امضا شد که از سال ۹۵ الی آذر ۹۶ مجموعاً ۱۷۷۸ نفر از خدمات فوق استفاده کردند. از دیگر عملکردهای این واحد برگزاری کلاسهای ورزشی، تشکیل بیش از ۵۰ جلسه کاری، برگزاری فوتسال جام رمضان و ...
۹) روابط عمومی
انتشار اخبار همایشها در سایت کانون و رسانهها – هماهنگی جهت پخش اخبار و مصاحبههای کانون در رسانه ملی – برگزاری ۹ نشست خبری - ایجاد کانال اختصاصی کانون در سایت آپارات –انتشار اخبار، اطلاعیهها، تسلیت، تقدیر و سایر موارد از طریق پیام رسانهای مجازی ـ. انتشار دو نشریه ماهانه کانون – ارسال نامه تبریک در مناسبتها – برگزاری مراسم ششم دی و از اهم فعالیتهای روابط عمومی بوده است.
۱۰) صندوق تعاون
طی سه سال گذشته؛ تعداد وامهای پرداخت شده ۵۲۶۷ فقره به مبلغ ۸۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است است مبلغ ۵۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از وامهای پرداختی در طی سه سال گذشته وصول و ۶۰۶۸ فقره از وامها تسویه شده است ـ. دوره انتظار دریافت وام به نزدیک یک ماه کاهش یافته است.
۱۱) گواهی امضاء الکترونیک
واحد گواهی امضاء الکترونیک طی دوره پنجم هیات مدیره کانون به انجام امور زیر اهتمام ورزیده است: فعالسازی دفاتر متصدی صدور گواهی امضای الکترونیک ـ. اطلاع رسانی در خصوص اخذ مجوز تصدی صدور گواهی ـ. شرکت در کلیه جلسات مرتبط ـ. رفع مشکلات سیستمی متصدیان ـ. پیگیریهای مکرر جهت پرداخت بدهی دفاتر متصدی ـ. فعالسازی دفاتر متصدی صدور گواهی مهرسازمانی و فعالسازی دفاتر متصدی ابطال گواهی
۱۲) دفتر نشریات و مجله کانون
بعضی از فعالیتهای دفتر مجله کانون به منظورفراهم کردن موجبات پیشرفت علمی و عملی سردفتران و دفتریاران طی سه سال گذشته به شرح زیر بوده است:
۱-جذب مشارکت فعال دانشمندان حقوق و جلب همیاری علمی جامعه دانشگاهی و متخصصان پژوهشگر ضمن فراخوان اولویت موضوعی مقالات که نیاز روز جامعه سردفتری است ـ. ۲- استمرار اقدامات تبلیغی – ترویجی و اطلاع رسانی ماهنامه "کانون" و تعامل با سایر نشریات و خبرگزاریها ـ. ۳- معرفی کتاب و تازههای نشر در زمینه حقوقی با همکاری انتشارات معتبر تخصصی حقوق ـ. ۴- تعامل علمی و تخصصی با نویسندگان مبتدی. ـ. ۵- الکترونیکی شدن فرایند رسیدگی به مقالات از مرحله دریافت تا چاپ ماهنامه.
در خصوص فصلنامه "حقوق و فناوری اطلاعات"، آنچه در دستور کار است، عبارتند از:
اجرایی شدن اخذ درجهی علمی از وزارت علوم، تکمیل فرآیند جذب اعضای هیئت تحریریه و شورای داوری مقالات، مشارکت علمی و پژوهشی فصلنامه با همایشهای علمی و تخصصی، پذیرش سفارش مقاله و امضای قرارداد با نویسندگان و پژوهشگران حقوقی پس از طی مراحل معمول نشریات علمی.
۱۳) دفتر نظارت و بازرسی
در سه سال گذشته تعداد ۲۸۸۱ دفتر اسناد رسمی مورد بازرسی و ۲۵۵۰ دفترخانه مورد بازرسی اجمالی قرار گرفت. در همین راستا میزان ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از مطالبات کانون بابت ۱۰% حق التحریر دفاتر اسناد وصول شد. برای ۹۸ دفتر اسناد رسمی تقاضای رسیدگی و تعقیب انتظامی درخواست شده است. همچنین تعداد شکایتهای رسیدگی شده اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی و دادسرا و مراجع قضایی ۶۲۶۹ مورد بوده است. تعداد مکاتبات انجام شده در رابطه با ارسال گزارشهای بازرسی و یا موردی و یا سایر موارد مطروحه به سازمان ثبت و یا ثبت استان و یا ادارات و مراجع ذی ربط و مکاتبات انجام شده با واحدهای داخلی کانون ۶۶۵۵ مورد بوده است.
۱۴) هیأت مدیره
هیأت مدیره کانون طی سه سال عملکرد خود در مجموع ۴۷۶ جلسه دو ساعته برگزار نموده است. حاصل تصمیمات هیأت مدیره در ۲۳۵۸ بند مصوبه منعکس شده است. به طور میانگین در هر سال حدود ۸۰ جلسه هیأت مدیره کانون تشکیل و میانگین مصوبات هر جلسه ۱۰ بند بوده است.