فصل سوم قانون اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیتهای اقتصادی به منظور توانمندسازی این نهاد برای تکالیف پیش رو را به رسمیت شناخته است و اساسا به اصل فعالیتهای اقتصادی این مجموعه راهبردی نمیتوان ایراد قانونی گرفت.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، فصل سوم قانون اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیتهای اقتصادی به منظور توانمندسازی این نهاد برای تکالیف پیش رو را به رسمیت شناخته است و اساسا به اصل فعالیتهای اقتصادی این مجموعه راهبردی نمیتوان ایراد قانونی گرفت. اما طی سالهای اخیر همواره فعالیتهای اقتصادی این بنیاد همچون دیگر مجموعهها هر از گاه از نگاه ناظران دور نبوده است.
اگرچه پروژه تحقیق و تفحص از بنیاد شهید درسال ۹۵ در مجلس با چالشها و حرف و حدیثهای فراوان همراه شد و تاحدودی به نتیجه نرسید، اما پرسشها و، اما واگرها درباره مسائل درآمدی و فعالیتهای اقتصادی این نهاد تاحدودی بی پاسخ ماند. یکی از سوالات اساسی این است که بنیاد شهید چگونه میتواند خود هم بنگاه داری کند و هم ناظر این بنگاههای اقتصادی باشد.
امروز وقتی چالشهای کسر بودجه و نقصان در ارائه خدمات به ایثارگران را بررسی میکنیم، برخی از کارشناسان از جمله نمایندگان مجلس معتقدند، بخش قابل توجهی از چالشهای این بنیاد به خود این مجموعه بر میگردد. در این گزارش دیدگاههای دو نماینده مجلس شورای اسلامی را با هم مرور میکنیم. آنها چندان دل خوشی از ورود این نهاد به عرصه اقتصاد ندارند.
یک چالش تامل برانگیز
وقتی ازغلامرضا جعفرزاده ایمن آبادی، نایب رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس درباره کسری بودجه پنج هزار میلیاردی این نهاد برای سال ۹۸ میپرسیم، میگوید: درموضوع کسری این بودجه ابتدا باید دید که این کسری منطقی است یا خیر؟ چرا در سال ۹۰ سرانه بیمه هر ایثارگر ۱۴ هزار تومان بوده، اما هم اکنون ۱۴۵ هزار تومان است؟ در حالی که اکنون نیز میتوان با برون سپاری به بیمههای خارج از بنیاد این رقم را به ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان رساند. وی افزود: بنیاد شهید ابتدا باید از بنگاه داری دست بکشد و این امور را به کانالهای دیگر به شیوه خرید خدمت بسپارد و در واقع برای جلوگیری از زیانها در بنیاد یک برون سپاری واقعی را شاهد باشیم.
اقداماتی که فقط ضرر بود
جعفرزاده ایمن آبادی خاطرنشان کرد: بنیاد با پول دولت اداره میشود و برخی تصمیم گیران، در خصوص آن دلسوزی لازم را نداشتند بنابراین طی سالهای اخیر کارهایی را شاهد بودیم که به جز ضرر نتیجهای نداشت.
این نماینده مجلس مدعی است: ورود بنیاد به امر بانکداری، بیمه و کشاورزی از این دست اقدامات نادرست سالهای اخیر در بنیاد بود و عمده مشکلات در زمان مسئولیت آقای شهیدی در بنیاد واقع شده است. این مشکلات نه تنها گریبان ایثارگران را گرفته بلکه گاهی برای کشور هم چالش ایجاد میکند.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر باید برای خدمات درمانی بنیاد شهید صندوق فنی تعریف شود تا براساس پایش سلامت به نیازمندان خدمات ارائه شود، این امر موجب میشود خدمات درمانی بی دغدغه ارائه شود نه این که کاملا باز باشد و موجب هزینههای بی منطق شود.
او در عین حال با اشاره به مشکلات فعلی بنیاد گفت: با تعاملات صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه به زودی اقداماتی با هماهنگی دولت و مجلس برای سامان دهی مشکلات مالی بنیاد شهید را شاهد خواهیم بود.
مسئول نابه سامانی فعلی بنیاد است
مهرداد بائوج لاهوتی دیگر نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز درباره راهکار مجلس برای کسری بودجه پنج هزار میلیاردی با هدف حمایت از جامعه ایثارگر کشور گفت: مجلس این آمادگی را دارد تا به زودی با همراهی دولت از مجرای قانون گذاری مسئله مالی بنیاد را رفع کند.
وی افزود: طبعا مجلس بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی نمیتواند بدون ارائه لایحه دولت منابع مالی اختصاص دهد و در این زمینه به تنهایی ورود کند بنابراین هماهنگی دولت و مجلس برای حل مسئله ضروری است.
نماینده لنگرود در مجلس همچنین با اشاره به این که مشکل امروز بنیاد شهید مسئله لاینحلی نیست، تصریح کرد: مسئول نابه سامانی فعلی عوامل خود بنیاد است بنابراین باید در ابتدا خود بنیاد پیگیر باشد، اما هم اکنون این گونه نیست.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ورود بنیاد شهید به فعالیت اقتصادی تجربهای ناموفق و شکست خورده بود و نتیجه حاصل شده نشان داد که هیچ گونه پیامد مثبتی برای رفاه حال ایثارگران و جامعه نداشته است.