گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین اکبری؛ یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور با اعلام نفرات برتر در بخشهای مختلف به پایان رسید. این المپیاد که دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در آن حضور داشتند، دارای آزمون و مراحل مختلفی بود که در پایان آن، نفرات برتر اعلام شدند.
در بین برگزیدگان این المپیاد نام دانشجویان خراسان شمالی نیز به چشم میخورد. دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برای اولین بار بود که توانست چنین رتبهای را از آن خود کند و این موضوع گامی مهم در جهت رشد علمی دانشگاه محسوب میشود.
پویان شکوری، دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد فردی بود که توانست در این المپیاد مدال نقره را از آن خود کند. وی در بخش کارآفرینی در بستر دانشگاههای هزاره سوم توانست این رتبه را بدست آوزد.
این اتفاق بهانهای شد تا به سراغ این دانشجو برویم و با او به گفتگو بنشینیم. موضوعات مختلفی در این گفتگو مطرح شد. از تشکرها تا گله ها؛ از اهداف تا سدهای پیش رو که در ادامه آن را مطالعه میکنید.
شکوری ابتدا از المپیاد سخنانی بیان میکند و میگوید: این المپیاد در ۶ بخش با حضور حدود ۶۰۰ دانشجو در بخش نهایی برگزار شد که مطالعات میان رشته ای، مدیریت صدمات و کارآفرینی از جمله آنها بود. در حیطه کارآفرینی شرکت کردم و پس از طی آزمونها و ارائه مطلب توانستم با پشت سر گذاشتن استانهای مطرح رتبه دوم را برای دانشگاهم به ارمغان بیاورم.
طرحهای کارآفرینی برگزیده شده
این دانشجوی رشته پزشکی به طرحی که برای المپیاد ارائه داده است اشاره میکند و ادامه میدهد: در المپیاد هم مباحث آزمونی وجود داشت و هم ارائه طرح؛ برای مرحله اول که وزارت موضوع کارآفرینی در حوزه بیماریهای غیر واگیردار را پیشنهاد داده بود، طرح «نمکدان هوشمند» را ارائه دادیم که جزو ده طرح برتر کشور شد. این طرح مرتبط با بیماریهای فشار خون و قلب و عروق بود که جزو اولویتهای اول کشور نیز است.
وی میافزاید: در مرحله دوم که موضوع بحث کاهش تلفات و آسیبهای سوانح جادهای بود، محصولی از آتل طراحی کردیم که آسیبها را پوشش میدهد. این آتلها شرایط ویژهای دارد و با هزینه کمتر از مشابه خارجی قابل ساخت است. این یک محصول دانش بنیان است که با فرصت کم طراحی شد.
برنامههایی برای تولید انبوه محصول
شکوری از برنامه هایش برای تولید انبوه این آتلها سخن به میان میآورد و در این خصوص تصریح میکند: وزارت بهداشت وعده داده که شرایطی را فراهم کند تا یک نمونه از آن را تولید کنیم. هرچند اگر وزارت این کار را انجام ندهد خودم تصمیم دارم این را حداقل ثبت اختراع کنم تا در قدمهای بعدی بتوانم به تولید انبوه برسانم. هنوز شرکت دانش بنیانی ندارم، اما در افق دیدم وجود دارد تا محصول را در شرکتی تولید و عرضه کنم.
این دانشجوی دارنده مدال نقره المپیاد علمی کشور محصول مد نظرش را مختص خودش میداند و عنوان میکند: این محصول مشابه داخلی ندارد و خارجی آن در عملکرد متفاوت بوده و بسیار گرانتر است؛ این کالا به دلیل هزینه بالا در حال حاضر به صورت بسیار محدود به کشور وارد میشود و عرضه عمومی ندارد.
حمایت از طرحهای نوآورانه در دانشگاه علوم پزشکی بجنورد
وی حمایتهای دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در رشد افراد علاقهمند به حوزه کارآفرینی را مناسب ارزیابی میکند و با اشاره به برگزاری کارگاههای متعدد و پربازده در این حوزه تاکید میکند: مسئولان مرکز رشد دانشگاه و استعدادهای درخشان و با کمک اساتید پارک علم و فناوری طی کارگاهی به من کمک کردند تا بدانم چطور میشود یک ایده نوآورانه را به محصول تبدیل کرد. همچنین بناست افرادی که ایده دارند به دانشگاه ارائه دهند تا پس از بررسی و تایید علمی در قالب برنامههای زمان بندی شده اجرایی شود.
شکوری از رشد با شتاب مرکز رشد دانشگاه ابراز رضایت میکند و اظهار میکند: این مجموعه جشنوارهای در حوزه سلامت برگزار کرد که در همین جشنواره نیز ایده هایم مورد تایید قرار گرفت. مرکز رشد از ایدهها حمایت میکند و این مسئله رضایت من را جلب کرده است.
بروکراسی اداری؛ مانع اصلی تولید محصولات پزشکی
این دانشجو در ادامه به موانع موجود در راستای تولید محصولات پزشکی اشاره میکند و معتقد است تحریمهای علمی از سوی خارج از کشور تاثیری ندارد و اگر تاثیری نیز داشته باشد افرادی که طالب علم هستند میتوانند کار خود را جلو ببرند. اما در حوزه سلامت، تولید یک محصول نیازمند تاییدیه وزارت بهداشت است که روند این امر بسیار طولانی بوده و گاهی به یک سال نیز میرسد.
وی میافزاید: این طول کشیدن باعث میشود محصول از کارایی بیفتد لذا این بروکراسی اداری بیشترین ضربه را به تجاری سازی محصولات پزشکی وارد میکند. اگر این زمان کاهش پیدا کند سرعت تولید بیشتر خواهد شد. البته حمایتهای مالی و تشویقی نیز وجود دارد؛ مشاورهها نیز متناسب است و به این ترتیب تنها مشکل روند تایید شدن محصول است.
تفاهم نامه پارک علم و فناوری و دانشگاه علوم پزشکی
شکوری با اشاره به خدمات پارک علم و فناوری استان در راستای حمایت از محصولات پزشکی میگوید: از این مجموعه درخواست دارم تا خدماتی که ارائه میدهند را به صورت شفاف اعلام کنند تا بدانیم چه امکاناتی در دسترس دانشجویان است. بسیاری از دانشجویان از خدمات خبر ندارند که این اطلاع رسانی میتواند نتایج مثبتی نیز داشته باشد. البته بناست تفاهم نامهای بین پارک علم و فناوری و دانشگاه به امضا برسد تا این دو نهاد با کمک یکدیگر از ایدهها حمایت کرده و مکمل هم باشند.
این دانشجوی فعال در بخش دیگری از گفتگوی خود به موضوع مهاجرت از کشور اشاره میکند و ادامه میدهد: به فکر مهاجرت نیستم مگر حس کنم علمی بناست به دست بیاورم که در کشور خودم موجود نیست. در این شرایط نیز پس از کسب علم به ایران برخواهم گشت، زیرا به وطنم علاقه دارم و معتقدم پیشرفتم را باید در خاک ایران جستجو کنم. البته خارج از کشور یک آرمان شهر نیست.
وی با اشاره به افزایش ظرفیت رشتههای علوم پزشکی خاطرنشان میکند: اکنون در برخی از رشتهها نیروی مازاد نیز داریم. بالفرض اگر کمبود نیرو نیز وجود دارد باید اجازه داد در طی چند سال این کمبود جبران شود؛ نباید تمام کمبود خود را در یک سال جذب کنیم.
دانش آموزان برای ورود به رشته پزشکی اشتیاق کاذب دارند
شکوری تصریح میکند: اکنون یک اشتیاق کاذب در بین دانش آموزان برای رشتههایی مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی وجود دارد که شاید یکی از علل آن جایگاه اجتماعی این اقشار است. دلیل دیگر این اشتیاق میتواند موضوعات اقتصادی باشد. معتقدم اگر روند جذب دانشجو در این رشتهها همینطور صعودی باشد بازار اشباع شده و در آینده رشتههای علوم پزشکی نیز مانند سایر رشتهها با بیکاری فارغ التحصیلان مواجه میشود؛ آن زمان دیگر این اشتیاق نیز وجود نخواهد داشت.
یک مشکل اساسی برای دانشجویان پزشکی
این دانشجوی نخبه در ادامه عدم امکان ادامه تحصیل دانشجویان پزشکی را به علت تعهد خدمت یک مشکل اساسی میداند و بیان میکند: در منطقه خراسان شمالی که جزو استانهای محروم است باید اجازه ادامه تحصیل در رشتههای تخصصی داده شود. اکنون در منطقه ما کمبود پزشک عمومی وجود ندارد، اما به شدت با کمبود پزشک متخصص مواجه هستیم. علت آن هم این است که خراسان شمالی برای متخصصان جذاب نیست؛ پس بهتر نیست که افراد بومی همین منطقه متخصص شوند؟
کمبود متخصص در بیمارستانهای بجنورد / بگذارید دانشجویان بومی متخصص شوند
وی میافزاید: در بیمارستانهای خراسان شمالی با کمبود متخصص مواجه هستیم و در بجنورد که مرکز یک استان است برخی از متخصصان را نداریم لذا بیماران مجبورند به استانهای دیگر مهاجرت کنند و ضمن هزینههای هنگفت مشکلات دیگری نیز به وجود میآید. باید این بخش را تقویت کرد. آیا نباید فرصت به دانشجویان همین منطقه داده شود که حتی در آزمونهای مراحل بالاتر شرکت کنند؟ دانشجویان اکنون انرژی و توان دارند، اما پس از گذراندن دوران تعهد خدمتشان انرژیای باقی میماند؟ یا بگذارند دانشجویان با شهریه در دانشگاه درس بخوانند. این که حق شرکت در آزمونهای تخصصی از افراد گرفته شود صحیح نیست.
شکوری با بیان این موضوع که اکنون هیچ رشته تخصصی پزشکی در خراسان شمالی فعال نیست اظهار میکند: با وجود ۴ بیمارستان آموزشی در استان مشکلی در تجهیزات نداریم و امکان افزایش رشتههای تخصصی وجود ندارد.
توصیههایی به دانشجویان پزشکی
این دانشجو در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به طولانی و فرسایشی بودن مدت تحصیل در رشتههای پزشکی و دندانپزشکی عنوان میکند: دانشجویان در کنار تحصیلات در المپیادها و جشنوارهها نیز شرکت کنند و خود را برای آزمونهای مقاطع بالاتر مهیا کنند تا دچار روزمرگی و بی انگیزگی در تحصیل نشوند. این امر هم از هدر رفتن وقت جلوگیری میکند و نیز احتمال موفقیت را بیشتر میکند.
وی در پایان به لزوم کشف استعدادهای پزشکی در دانشگاههای غیر مطرح اشاره میکند و بیان میکند: دانشگاهها باید پایشهایی انجام دهند تا دانشجویان را به رشتههای متناسب با خودشان سوق دهند، اما اینک عده زیادی با سعی و خطا زمینه فعالیت خود را در دانشگاه انتخاب میکنند. با برخی آزمونهای روانشناسی میتوان علایق و استعدادهای افراد را شناسایی کرد.