به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، اگر در فضای مجازی بازاریابی میکنید و یک استراتژی مشخص ندارید، نیاز به اصلاح روند کاری خود دارید، در حالیکه انتشار دادن مطالب به صورت پراکنده و بدون برنامهریزی ممکن است نتایجی را برای شما بدنبال داشته باشد اما شما قادر نخواهید بود تا از تمام ظرفیتهای شبکههای اجتماعی استفاده کنید.
به نوشته سوشیال مدیا تودی، برای اینکه بیشترین بهره را از تلاش خود ببرید، به یک نقشه نیاز دارید. "اندرو هاچینسون" در مقالهای به نکات اساسی و کلیدی برای تشکیل یک سیستم بازاریابی باثبات در فضای مجازی پرداخته است.
به گفته هاچینسون، این موارد سنگ بنای روند تکاملی شما هستند؛ با مطالعه موارد زیر و بهکارگیری آنها میتوانید یک تجارت موفق را پایهگذاری کنید:
ـ اهداف تجاری خود را از روز اول شناسایی کنید
ـ تمام فعالیتهای شما در فضای مجازی، باید در خدمت هدف تجاری شما باشد؛ اینکه وارد یک شبکه مجازی شوید و به آسانی یک پروفایل بسازید و دیگران را دنبال کنید به شما کمکی نمیکند؛ مهمترین مسئله، اعتبار تجاری شماست.
ـ ماموریتهای شبکه بازاریابی مجازی خود را مشخص کنید
ـ لیستی از ماموریتها که با اهداف تجاری شما همسو باشند، تهیه کنید؛ باید اطمینان حاصل کنید تا این ماموریتها، مشخص، قابل اندازهگیری، دست یافتنی، مرتبط با هدف و دارای زمانبندی باشند.
ـ شخصیت مخاطبان خود را شناسایی کنید
ـ تجارت شما، برای شما نیست بلکه همیشه برای افرادی است که خدمتی به آنها ارائه میدهید. مخاطب خود را بر اساس مواردی چون سن، جنسیت، تحصیلات، درآمد و مکان زندگی یا کار دستهبندی کنید.
ـ رقبای خود را پیدا کنید تا بدانید که باید چکار کنید
ـ زمانی که پروفایل رقیب خود را تجزیه و تحلیل میکنید به مواردی چون دنبالکنندهها و دنبال شوندهها، زمان و میزان انتشار محتوا، زمینه و نوع محتوای منتشر شده و میزان اشتغال در شبکههای اجتماعی دقت کنید.
ـ یک استراتژی برای انتشار محتوای بازاریابی خود تعیین کنید
ـ از روشهای مختلفی برای انتشار محتوای خود میتوانید استفاده کنید. باید برای تولید محتوا یک برنامه مشخص تعیین کنید تا از هرج و مرج در فضای رسانهای خود جلوگیری کنید. برخی از انواع محتوا عبارتند از پستهای وبلاگی، سمینارهای اینترنتی، سؤال و جوابهای رایج، انتشار اخبار صنعت و تجارت، مطالعات و تحقیقات موردی، ویدئو و عکسهای حاوی اطلاعات، راهنمای خرید و مقالات مرتبط
ـ منابع و نیازهای خود را فهرست کنید
ـ یک فهرست گسترده از تمامی لوازم و منابعی که برای تشکیل شبکه بازاریابی مجازی خود نیاز دارید، تهیه کنید. در این فهرست، زمان مورد نیاز برای جمعآوری، تولید و انتشار محتوا را اندازهگیری کنید. تصویر، اینفوگرافی و فیلم طراحی کنید. هزینه مورد نیاز برای اجرای استراتژی خود را محاسبه کنید.
ـ مابین اعضای گروه خود، تقسیم وظایف کنید
ـ برای جلوگیری از بینظمی در شبکه بازاریابی خود، با واگذاری نقشهای مختلف به اعضای گروه، کار را میان آنها تقسیم کنید. این کار، روال کاری شما را روانتر و پرحاصلتر میکند.
ـ آمارهای شبکه اجتماعی خود را دنبال کنید
ـ آمارهای شبکههای مجازی معمولا بر اساس سرمایهها و اهداف شما به مالی و غیر مالی تقسیم میشوند. این آمارها بیانگر میزان درآمد یا تعداد اعضای شبکه شما هستند. ردیابی درست آمارهای شبکه اجتماعی، میتواند مشخص کند که آیا تلاشهای شما در مسیر درستی قرار دارند یا نیاز به بازنگری دارید. این پیگیری به شما کمک میکند تا در مسیر اهداف تجاری خود گام بردارید.