وزیر آموزش و پرورش گفت: هشت محور را در دستورکار قرار دادیم و تلاش میکنیم در این دوسال دستاوردهای خوبی در این هشت محور داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اولین نشست خبری محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در دبیرستان شهدای هفتم تیر با حضور معاونین وزارت آموزش و پروش و خبرنگاران حوزه آموزشی برگزار شد.
در ابتدای این نشست حاجی میرزایی گفت: سند تحول بنیادین، سندخوبی است که با مشارکت متخصصین طراحی شده و راه را روشن کرده است و با توجه به بنیادین بودن تحولات پیش بینی شده در سند، در ابتدا باید اولویتها را شناسایی کنیم تا بدانیم که از چه نقطهای باید شروع کنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هشت محور را در دستورکار قرار دادیم و تلاش میکنیم در این دوسال دستاوردهای خوبی در این هشت محور داشته باشیم. محور اول تربیت چندساحتی است. مهمترین ماموریت آموزش و پرورش در سندتحول نیز تربیت نسل نو است که در چند ساحت پیش بینی شده است.
وی افزود: اگر ماموریت آموزش و پرورش را آماده کردن انسانها برای پیشرفت و تعالی جامعه و مصونیت بخشی نسل نو در برابر تغییرات پرشتاب، ایمن سازی آنها در برابر یاس و سرخوردگی و انفعال بدانیم و به دنبال آن هستیم که مجال کافی برای نوآوری را توسعه دهیم، نیازمند فاصله گرفتن از تعلیم و تربیت حافظه محور و آموزش محور به سمت تعلیم و تربیت چندساحتی هستیم که نیازمند مشارکت همه مسئولان و دستگاههاست.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در زیرنظامهای منابع انسانی، مالی، فضا و تجهیزات، فناوری و برنامه درسی تحولاتی باید انجام شود. برای هرکدام مسئولی تعیین و تحقق آنها را پیگیری خواهم کرد و شورایی تشکیل میدهم که به طور مستمر بر آن نظارت خواهم داشت. مبنای ارزیابی مدیران نیز میزان وفاداری شان به تحولات زیرنظامها خواهد بود.
وی ادامه داد: سومین برنامهام مدرسه محوری است. باید مدرسه را به عنوان محوریترین نقطه تحول مورد توجه قرار دهیم. مدرسه در کانون توجه ماست و باید اختیارات مدارس را افزایش داده و مدیران مدارس را توانمند کنیم.
حاجی میرزایی ادامه داد: طرح بوم اختیاراتی به مدارس داده تا هفتهای دوساعت از برنامه درسی را متناسب با نیازهای دانش آموزان شان طراحی کنند. این طرح به صورت آزمایشی در حال اجراست و باید آموزشهای مجریان این برنامه افزایش یابد و سازمان پژوهش دقت داشته باشد تا طرح با نتیجه بخشی موثر انجام شود.
وی گفت: مدیرانی توانمند هستند که میتوانند وضعیت را مدیریت کنند. مدیر تحول خواه میتواند تحولات را رقم بزند.
حاجی میرزایی افزود: صد سال است که از تاسیس تربیت معلم میگذرد و امروز زمان آن است که برای تربیت مدیران آموزشگاهی نیز سرمایه گذاری و اندیشه کنیم.
وی تاکید کرد: احراز صلاحیت مدیران آموزشگاهی یک اصل مهم و استانداردی غیرقابل عدول است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیمه معلمان را با جدیت دنبال میکنیم گفت: با بیمهها تعارضاتی بوجود آمده و به دنبال آن هستم با رایزنی با بیمه مرکزی شرایط بهتری برای بیمه معلمان فراهم کنم.
وی به عدالت آموزشی و برخورداری دانش آموزان از حق آموزش به عنوان محور بعدی برنامههایش نام برد و گفت: تا سال قبل سطح برخورداری ۱۱ استان از متوسط کشوری پایین بودند امسال ۱۰ استان داریم که تلاش میکنیم آنها را به سطح متوسط برسانیم.
وی افزود: در محور هفتم مشارکت بخشهای مختلف کشور برای آموزش و پرورش را مدنظر داریم. شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت بزرگی است که قانون در اختیار ما قرار داده است. شوراها نباید تعهدات جدید برای آموزش و پرورش رقم بزنند، بلکه باید ظرفیتهای محلی را برای کمک به آموزش و پرورش جذب کنند.
حاجی میرزایی با اشاره به مشارکت خیرین مدرسه ساز و قدردانی از تلاشها و کمکهای آنها در امر مدرسه سازی گفت: محور هشتم اقتصاد آموزش و پرورش است. حال اقتصاد آموزش و پرورش خوب نیست و نیازمند توجه جدی است. مصمم هستم پایدارسازی منابع را در دستورکار قرار بدهم و موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان در دستور کار کمیتههای اقتصادی قرار میگیرد و آقای طیب نیا به ما در این زمینه کمک خواهد کرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ابتدای مهر همه مدارس از معلم برخوردار خواهند بود و دغدغهای برای بازگشایی مدارس وجود ندارد گفت: ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش آموز با احتساب پیش دبستانیها ثبت نام شدهاند و ۹۸.۵ درصد افراد لازم التعلیم تحت پوشش قرار گرفتهاند و دو درصد رشد دانش آموز دردوره ابتدایی داشتهایم.
وی ادامه داد: ۴۸۰ هزار دانش آموز اتباع داریم. ۵۷۰ هزار کلاس و ۱۱۰ هزار واحد آموزشی آماده بازگشایی مدارساند. از این تعداد ۴۵ هزار مدرسه کمتر از ۵۰ دانش آموز دارند. همچنین ۵۱ درصد مدارس ما در مناطق روستایی قرار دارد در حالی که ۲۰ درصد دانش آموزان روستایی هستند.
حاجی میرزایی با بیان اینکه ۱۴۲ میلیون جلد کتاب در یکهزار عنوان آماده و توزیع شده است گفت: کتب به دلیل تخصیص ارز دولتی تا ۷۰ درصد یارانه گرفتهاند. بیش از ۳۰ میلیارد تومان نیز برای توزیع رایگان کتب در مناطق محروم صرف شده است. وی به ۲۸ هزار بازدید صورت گرفته از مدارس در ایام ثبت نام اشاره کرد و افزود: با تخلفات برخورد شده است.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره ورود تعزیرات به نظارت بر مدارس غیردولتی گفت: مدارس غیردولتی دارای ضوابطی برای تعیین شهریه هستند گفت: نیازی به مداخله نهادهای دیگر نیست و در همه موارد پاسخگو و پیگیر خواهیم بود. برخی دریافتیهای مدارس در ازای خدمات اضافی و اختیاری است، البته در معدودی مدارس ممکن است تخلفی رخ دهد، اما غالب مدارس غیردولتی مشکلی ندارند. ما با کوچکترین تخلفی برخورد خواهیم کرد.
وی افزود: خصوصی سازی در آموزش و پرورش صحت ندارد و تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نیست و امری حاکمیتی است. خرید خدمات طرحی برای تامین آموزش در مناطق محروم است و معلم باید تابع شرایط و گزینش آموزش و پرورش باشد. دیدگاههایی درباره خرید خدمات وجود دارد و ارزیابیهایی را در دستور کار داریم.
وی درباره میزان اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی گفت: اصل ۳۰ قانون اساسی حق همگانی آموزش است و همه موظف اند آن را اجرا کنند. این کار بخوبی در آموزش و پرورش انجام میشود و بیش از ۸۶ درصد مدارس دولتی اند. فرصت آموزش در همه مناطق کشور توزیع شده و ۴۵ هزار مدرسه زیر ۵۰ دانش آموز داریم. ۱۴ هزار مدرسه زیر ۱۰ نفر داریم و به حق دسترسی همگان به آموزش متعهدیم. حتی آموزش اتباع را نیز انجام میدهیم امسال بابت سرانه به مدارس کمک میکنیم.
وی درباره چرایی عدم تخصیص سرانه به مدارس گفت: از کاستیهای ساختاری بودجه رنج میبریم. سرانه در بودجه سالانه بدرستی پیش بینی نمیشود. امسال تلاش میکنیم اعتبارات بیشتری بگیریم و به سرانه مدارس کمک کنیم.
وی افزود: البته برای بودجه ۹۹ باید تمهید کنیم که اشکالات ساختاری برطرف و برمبنای عملکرد واقعی اش تنظیم شود. آموزش و پرورش با کسری بودجه همیشگی روبروست و امید است کسریها را سازمان بدهیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره تنظیم قانون خاص اداری مالی برای اجرای نظام هماهنگ پرداخت فرهنگیان گفت: تلاش میکنم این کار انجام و لایحهای تصویب و به مجلس ارائه شود. مصمم هستم این امر در دستورکار قرار بگیرد، زیرا به این کار باور دارم.
وی افزود: معلم باید حقوق و دریافتی کافی داشته باشد تا با آرامش خاطر مسئولیت خویش را ایفا کند. طرح رتبه بندی پیش بینی و آیین نامه مربوط تهیه شده تا معلمان در رتبههای مختلف، متناسب با سابقه و عملکرد و صلاحیتشان قرار بگیرند که اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت در دستور بررسی است و بعد از تصویب در دولت اجرا خواهد شد و امید داریم گامی در جهت اصلاح حقوق فرهنگیان باشد.
حاجی میرزایی درباره ساماندهی املاک در آموزش و پرورش گفت: ما ملکی را نمیفروشیم و به دنبال چوب حراج زدن به املاک نیستیم بلکه میخواهیم داراییها را بهینه مصرف کنیم و از آن برای حل مشکلات بهره ببریم. اردوگاه باهنر نیز متعلق به آموزش و پرورش بوده و خواهد بود و با اطمینان در اختیار آموزش و پرورش باقی خواهد ماند.
وزیر آموزش و پرورش درباره سیاست آموزش و پرورش برای کاهش تنوع مدارس گفت: مدارس به دوشکل کلی دولتی و غیردولتی اداره میشوند و ذیل آنها مدارس مختلفی هست که طبق مقتضیات در مقاطعی بوجود آمده است. در مواردی که وجود مدارسی به شکل فعلی ضرورت ندارد تنوع را کاهش خواهیم داد، اما تمرکز و تمام تلاش ما متوجه مدارس دولتی است.
وی درباره کنکور و برنامهاش برای مقابله با مافیای کنکور اظهار کرد: در قانون سنجش و پذیرش مسئولیت تدبیر درباره کنکور برعهده وزارت علوم است، اما به نظر میرسد ارادهای برای اجرای این قانون وجود ندارد و نیازمند آن هستیم کنکور را عمیقتر در دستورکار قرار دهیم آن هم به میزانی که بتوانیم نیازهای جامعه را به شکل مناسبتری پاسخ دهیم. در این صورت نظام آموزشی ما هدفمندتر حرکت خواهد کرد.
وی افزود: اکنون خط آخر تحصیل، کنکور است، اما اگر مشتریان دیگری در انتهای این خط تسهیلات و شرایطی را برای اشتغال در اختیار دانش آموزان قرار دهند شرایط تسهیل خواهد شد. اکنون بخشی از رشته محلهای تحصیلی بدون کنکور و از طریق سوابق تحصیلی قابل دسترسی است. باید تلاش کنیم سنجش را واقع بینانهتر کنیم. با همکاری وزارت علوم تلاشهایی را در دستورکار قرار میدهیم و نیازمند مساعدت فکری همه اندیشمندان هستیم.
وی افزود: کنکور قطعا پدیده مطلوبی نیست و اقتصاد هزار میلیاردی شکل گرفته اطراف کنکور یک مانع بزرگ است که باید این اقتصاد را به سمت کیفیت نظام آموزشی سوق دهیم. کنکور عارضهای مهم است و ساماندهی آن جزو اولویتهای ماست.
وی درباره بروز تخلفاتی در برخی حوزهها، چون تلویزیون تعاملی و... گفت: در این باره گزارشاتی دریافت و دستوردادم مورد بررسی قرار بگیرد و قطعا اطلاع رسانی خواهد شد. شفافیت مورد توجه ماست. حساب یکپارچه مدارس به صورت آزمایشی در حال اجراست و تلاش میکنیم دریافتی مدارس را روشن و شفاف پیش ببریم. عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان را نیز به اطلاع فرهنگیان میرسانیم. خود را مسئول میدانیم شفاف و روشن عمل کنیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای رتبهبندی معلمان اظهار کرد: آیین نامه رتبه بندی در دولت باید به تصویب برسد و برای اجرا به دست ما برسد. تلاش ما تسریع فرایند است. رتبه بندی قطعا از اول مهر اجرا میشود و احکام از اول مهر خواهد بود، اما شاید مصوبه دیرتر به دستمان برسد. ۲۰۰۰ میلیارد تومان تخصیصی فقط برای رتبه بندی است و در جای دیگری هزینه نمیشود.
وی در ادامه گفت: منابع انسانی فوق العاده اهمیت دارد. هماهنگیهایی با سازمان برنامه انجام شده تا وضعیت نیروی انسانی مورد مطالعه قرار بگیرد. باید به درک مشترکی برای نیروی انسانی برسیم. امیدواریم نتایج آن کمک خوبی به ساماندهی نیروی انسانی کند. برای استخدام۱۸ هزار و ۳۰ نفر فراخوان در مهر اعلام میشود.
حاجی میرزایی افزود: ارتباط منظم با اعضای دولت داشته و از ظرفیتها آگاهم و امیدوارم آن را به خدمت آموزش و پرورش در بیاورم تا اهداف به شکل مناسبتری پیش ب
رود.
وی درباره شهریههای مدارس غیردولتی نیز گفت: شهریه آنچه تحت عنوان خدمات آموزشی الزامی، ارائه میشود، مشخص است و مدارس حق ندارند رقمی افزونتر بگیرند، اما مابقی ربطی به خدمات آموزشی آموزش و پرورش ندارد و خدمات اضافی است که الزامی نیست. در مجموع این مباحث مربوط به تعداد معدودی از مجموعه ۱۶ هزار مدرسه غیردولتی است و کمتر از صد مدرسه شهریههای اینگونه دارند.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا افزایش ۵۰ درصدی فوق العاده شغل کارکنان دولت و اعمال رتبه بندی به جای این فوق العاده شغل برای فرهنگیان صحت دارد؟ گفت: ۵۰ درصد افزایش فوق العاده شغل پیشنهادی بود که هنوز به دولت نیامده و تایید نشده است و متفاوت با رتبه بندی است.
حاجی میرزایی درباره بکارگیری نیروهای حق التدریسی عنوان کرد: طبق قانون ضوابطی پیش بینی شده تا حق التدریسیها و مربیان پیش دبستانی در آزمونی شرکت و طبق نیاز و مجوزهای دریافتی به استخدام در بیایند. نهضتیها نیز باید در دوره آموزشی یکساله و آزمونی در انتهای دوره شرکت کنند و مطابق با سهمیه سازمان امور استخدامی به استخدام دربیایند. آیین نامه تصویب و عملیات اجرایی مربوط آغاز شده است.
وی ادامه داد: با توجه به سیر خروجی از آموزش و پرورش و بازنشستگی ۴۵ هزار معلم در ابتدای مهر امسال، ۱۰۸ هزار معلم کمبود داشتیم و ناچار بودیم از روشهای اضطراری موجود استفاده کنیم. تدریس معاونین مدارس، تدریس تمام وقتی معلمان، حق التدریسی شاغلان از جمله راهکارهای موجود بود و با تمام دشواریها نیروی انسانی مورد نیاز تامین شده است.
وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه با مدارس خشت و گلی در ابتدای مهر ماه خداحافظی خواهیم کرد افزود: البته حذف مدارس خشت و گلی در استان سیستان و بلوچستان تا آبان ماه به اتمام میرسد. مدارس کپری نیازمند سازههای متناسب با اقلیم هستند که در دستور کار و اولویت بعدی سازمان نوسازی قرار دارد. هر مدرسهای که علمک گاز به آنجا رفته باشد بخاری گازسوز جایگزین میشود و در مدارسی که گازکشی ندارند بخاریهای دیگری جایگزین میشوند.
حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: مدارس پیش دبستانی دو نوع است؛ غیردولتی و مشارکت با مردم. پیشدبستانی اجباری نیست، اما در مناطق دوزبانه و محروم الزام شده است که نوآموزان حتما به پیش دبستانی بروند.
همچنین الهیار ترکمن، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت اموزش و پرورش درباره چرایی عدم توجه به افزایش حقوق دکترمعلم یا معلمهایی که در دوران تدریس خود موفق به ادامه تحصیل و اخذ مدرک دکترا شده اند گفت: چیزی به اسم ماده ۸ و همترازی نداریم و تمام حقوق و مزایا بر اساس فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری پرداخت میشود و ما موظف به اجرای قوانین هستیم.
وی گفت: اعمال مدرک تحصیلی دوم هنوز به نتیجه نرسیده است. این موضوع مصوبه شورای عالی اداری را دارد و نقض آن باید به تصویب همان شورا برسد که پیگیریهایی انجام داده ایم و تلاش میکنیم آن را با پیگیریهای وزیر به سرانجامی برسانیم.