دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیر برای نظام آموزشی تربیت نکردیم، گفت: امسال صدمین سال تربیت معلم را جشن گرفتیم، اما دانشکدهای در خود آموزش و پرورش برای تربیت مدیر نداریم.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر گفت: امروزه اجرای سند تحول بنیادین به عنوان گفتمان غالب در آموزش و پرورش است؛ همه وزرا من جمله وزیر آموزش و پرورش خود را ملزم به اجرای این سند میداند و بستر اجرای آن نیز بیش از پیش فراهم شده است.
وی ادامه داد: در سال گذشته ۴ زیر نظام سند تحول داشتیم که دو زیر نظام تصویب و به امضای رئیسجمهور رسید؛ سند تحول ۱۳۱ راهکار دارد که ۵۳۰ برنامه تنظیم شده بر اساس زیرنظامها اجرا میشوند.
نوید ادهم با بیان اینکه بستر آموزش معلمان بیش از پیش فراهم شده است، افزود: بعضی فکر میکنند، چون تابستان تعطیل است، آموزش و پرورش هم تعطیل است؛ همه رؤسای ۷۵۰ منطقه آموزشی دورههای آموزشی دیدند تا بدانند مهر امسال را مبتنی بر سند چگونه آغاز کنند.
وی اضافه کرد: آقای علیاحمدی وزیر پیشین آموزش و پرورش گفت: ما سند مدرسه نیاز داریم و آییننامه اجرایی مدارس، ۲۰ سال پیش تنظیم شده است که مبتنی بر سند تحول بازخوانی کردیم و باید به تصویب شورای عالی برسد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چرا «مشکل کنکور حل نمیشود»، گفت: اکثر مهمانان شما، همه مخالف کنکورند و متخصصین به صورت جد مخالفند، اما چرا هنوز هست، نمیدانم. چرا این مشکل حل نمیشود؟ هیچ وزیر آموزش و پرورشی نیست که مدافع کنکور باشد.
وی افزود: گاهی آدرس اشتباه میدهند و آموزش و پرورش را مقصر جلوه میدهند، اما بارها عنوان و ثابت کردهایم که مشکل در آموزش و پرورش نیست و چرا قانون حذف کنکور که مجلس با فراز و فرودهای فراوان به تصویب رساند، اجرا نمیشود.
نوید ادهم ادامه داد: با کنکور به این شیوه ارزشیابی که ظرف ۳، ۴ ساعت با مهارت تست زنی سرنوشت نسل آینده تعیین شود، مخالفیم؛ اینکه تحصیلات ۱۲ سال دانشآموز به رسمیت شناخته نشود و کنکور باشد و مافیا در کنارش شکل بگیرد، مخالفیم.
وی درباره اجرایی شدن سند تحول گفت: سند تحول ذیل سند ۱۴۰۴ است و تا این سال بیش از ۵۰ درصد آن باید عملیاتی شود، اما مشکل، نوع نگاه به آموزش و پرورش است که اسم آن را کوچک انگاری آموزش و پرورش گذاشتم یعنی نقش آموزش و پرورش را کوچک دیدیم. اگر قرار است انسان توسعه آفرین باشد و از آموزش و پرورش باید فرایند توسعه شکل گیرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه با تأکید بر اینکه در کشورهای پیشرفته انسانها را کوچک ندیدند، افزود: یک مانع دیگر، کنکور است و مانع دیگر مشکل مدیریت سیستم است؛ در تجزیه و تحلیل چالشها مشخص شد که یکی از اصلیترین چالشها بی ثباتی مدیریت است؛ در این دولت ۴ وزیر و ۲ سرپرست داشتیم.
وی ادامه داد: نکته دیگر این است که برای نظام آموزشی تربیت مدیر نمیکنیم؛ امسال صدمین سال تربیت معلم را جشن گرفتیم، اما دانشکدهای در خود آموزش و پرورش برای تربیت مدیر نداریم و البته نظر وزرای قبلی این بود که دانشکده تربیت مدیر آموزشگاهی ایجاد کنیم.