رئیس سازمان بسیج اساتید با بیان اینکه هرکس میخواهد حزب الهیها و لیبرالها را بشناسد به تاریخ دفاع ایران رجوع کند، گفت: دفاع مقدس آزمایشگاه ناسیونالیسم سکولار و ملّیت اسلامگرا بود.
به گزارش گروه دانشجو خبرگزاری دانشجو، مجتبی زارعی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در آئین گرامیداشت دفاع مقدس در ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که باحضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سردار طلائی نیک معاون پارلمانی وزیر دفاع و استادان و کارکنان وزارت علوم برگزار شد، گفت: دو جریان سلطنت ایرانشهری و نیروهای مذهبی و انقلابی برخاسته از دو پارادایمِ ناسیونالیسم سکولار و ملّیتِ اسلامگرا، میزان و معیار وفاداری به میهن در تاریخ معاصر ایران هستند.
زارعی گفت: تاریخ هشت سالهٔ دفاع مقدس ایرانیان به پهنای و درازای تاریخ ایران و تاریخ اسلام عمق دارد؛ زیرا اگر کسی بخواهد درباره آموزه ها، خلقیات، فرهنگ، هنر و معنویت اسلامی و ایرانی پژوهش کند تاریخ دفاع هشت سالهٔ ما مینیاتور و عصارهٔ آن است.
وی افزود: دفاع مقدس آزمایشگاه میدانی ناسیونالیسم سکولار و ملّیت اسلامگرا بود؛ زیرا به خوبی امکانها و استعدادهای معرفتی و توانایی بسیج گری و راستی آزمایی میزان و کیفیت حُب به وطن و مام میهن در دو جریان سلطنت ایران شهری و لیبرالها و نیروهای مذهبی _. انقلابی برای آحاد ایرانیان را در تاریخ معاصر ایران نشان داد؛ چون همه به خوبی واقفند به خصوص در دویست سال اخیر، ایران مکرراً مورد تعرض دشمن قرار داشت و هربار با حمله دشمن یا تن دادن به مذاکره با دشمن بخشهایی مهم از سرزمین و حاکمیت خود را از دست دادیم، اما قریب به چهل سال قبل ایرانیان به ترکیبی از دین و ملّیت دست یافتند که توانست کشور و حاکمیت ملی را از دستبردهای بیگانگان حفظ کند؛ هرکس میخواهد حزب الهیها و لیبرالها را بشناسد به تاریخ دفاع ایران رجوع کند؛ فهم لیبرال ها، سلطنت طلبان، منافقین و حزب اللهی در تاریخ دفاع مقدس راه رشد امروز و فردای ماست.
عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس گفت؛ کشورها فقط امکانات مادی خود قادر نخواهند شد به پیشرفت نائل آیند بلکه باید گفت: پیشران توسعه و پیشرفت ملتها فرهنگ و هویت و مهارتهای تاریخی آن کشور است و با توجه به گنجهای نهفته و یا تبلور یافته در تاریخ دفاع مقدس ما میتوان ادعا کرد که جنگ ما از آنجا که خود یک گنج بود توانست در جایگاه پیشرانی کشور در بخشهای فرهنگی، صنعتی، دفاعی و سیاست خارجی قرار گیرد.
رئیس بسیج اساتید کشور گفت؛ ما باید بصورت واقعی، تحلیلی و تبیینی بین تاریخ دفاع مقدس و تاریخ معاصر ایران و تحولات سالهای اخیر کشور نقب بزنیم و نسلهای چهارم و پنجم را با آن آشنا کنیم؛ در صورت توجه بین رشتهای به تاریخ دفاع مقدس به رشد درونزا و برون نگر در سیاست، اقتصاد، فرهنگ و ادبیات و فناوری دست خواهیم یافت؛ زیرا جنگ ما، جنگی پاک بود؛ برخاسته از روح میلیتاریستی نبود، تجاوزکارانه نبود، جنگی فیزیکی بود، اما تکیه گاهش متافیزیک و معرفت شناسانه بود، مهمترین دلیل این پاکی وجود وصیت نامه در دست و جیب و کوله پشتی رزمندگان بود و ما هنوز گنجهای نهفته در این تراث معنوی را استخراج نکردیم.
وی افزود؛ جنبش استادی ایران با توجه به نیازهای جامعه، نهبگان، اساتید جوان، دانشجویان و نسلهای جدید و بعدی و ظرفیتهای عظیم و گنجینهٔ دفاع مقدس به روش شناسی جدید و ابداع نوینی در فناوری راهیان نور با نام راهیان نور ترکیبی رسید و بنا دارد بصورت بین رشته ای، معارف و مهارتهای تاریخ دفاع مقدس را بخصوص با فرازها و فرودهای تاریخ دویست سالهٔ ایران با کمک مورخین تاریخ معاصر و راویان نسل اولی تاریخ دفاع مقدس ترکیب کند و به مدل راهیان نور ترکیبی دست یابد؛ این کار با موافقت قرارگاه مرکزی راهیان نور مواجه شد و میتوان با کمک وزارت علوم و روسای محترم دانشگاههای کشور و دفاتر نهاد نمایندکی مقام معظم رهبری آن را به نسخهٔ پیشرفتهتر در بین طرحهای دانش افزایی موجود و گفتگو محور با استادان دانشگاهها و نخبگان تبدیل کرد.