رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور تحقق کامل نظام تعلیم و تربیت اسلامی را نیازمند حرکت تشکیلاتی دانست.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی قهرمانی، مسئول برگزاری
سومین دوره مقدماتی نظام توحیدی آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه این دوره در اردوگاه سید الشهداء آبعلی گفت: افزایش سه برابری تعداد علاقهمندان شرکت در دوره و اضافه شدن مبحث (نظام تعلیم و تربیت مدرن) به محتوای دوره برای تفهیم بهتر جریان غرب شناسی را از مزایای دوره امسال برشمرد و گفت: در حال برنامه ریزی برای برگزاری بخش بعدی دوره در ماههای آینده هستیم.
حجت الاسلام ذوعلم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و معاون موسسه پژوهشی حفظ و نشر مقام معظم رهبری نیز ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در دوره گفت: اجرای چنین دورههایی نشان دهنده اجرای حتمی نظام تعلیم و تربیت اسلامی در آینده کشور است.
وی نظام تعلیم و تربیت اسلامی را مبتنی بر رویکرد فطرت گرایی توحیدی دانست و گفت: عاشورا مدل کاملی از این نظام توحیدی است.
ذوعلم در ادامه تربیت غرب را تربیت شرک آلود دانست و افزود: مشکل نظام توحیدی ما و نظام غرب همین مسئله شرک است. تعلیم و تربیت ما میگوند خدای ما رحمان، رحیم، علیم و... است و انسان هم ساخته شده که این گونه شود و در ظرفیتهای خود به آن برسد، اما تربیت غرب موجب نگاه اومانیستی انسان میشود که او را به استبداد میرساند.
وی پنج عنصر عقلانیت، ایمان، علم، عمل و اخلاق و چهار ارتباط انسان با خود، خدا، خلق و خلقت را مبتنی بر نظام توحیدی دانست و گفت: مبدا و غایت ولایت توحید است. امروزه در میان بعضی از جوانان یه سری بدفهمیها وجود دارد که نتیجه سلطه نظام غربی است، اما ولایت ما توحیدی است. ما باید علمداران توحید باشیم اگر میخواهیم نظام توحیدی به صورت نظاممند و با نگاه منطقی در تمام ساحتها اجرا شود، باید به تحقق همین سند ملی که قالب آن توحیدی است، بپردازیم. ما در آغاز گام دوم انقلاب، باید مسائل را با نگاه توحیدی بررسی کنیم تا ان شاءالله در دهه ششم انقلاب به تعلیم و تربیت تراز توحیدی در عمل برسیم.
نظام آموزش و پرورش کشور را باید با نگاه توحیدی بازمهندسی شود
حجت الاسلام دادگر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز به بیان نکاتی در مورد جایگاه معلم و نظام تعلیم و ترلیت اسلامی پرداخت و افزود: امروزه در نظام تعلیم و تربیت دو نگاه وجود دارد: نگاه اول زاییده تفکر مدرن، سکولاریسم و لیبرالیسمی است که در آن به معلم صرفا به عنوان فرد انتقال دهنده دانش، تخصص و علم نگاه میشود. این نگاه به نوعی نگاه خریدار و فروشنده است. نگاه دوم به معلم، نگاه انبیایی است. ریشه این نگاه، توحید است. در واقع کار تعلیم و تربیت، تزکیه و کار معلمی در ادامه کار انبیاست.
دادگر به لزوم باز مهندسی نظام تعلیم و تربیت کشور اشاره کرد و گفت: نمیشود انقلاب اسلامی صورت پذیرد، ولی آموزش و پرورش کشور زاییده تفکر سکولاریستی و لیبرالیستی باشد. در کشور ما مدلهای تربیتی بسیاری مانند مدل تربیتی شهید مطهری، علامه طباطبایی، مصباح یزدی، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب (مدضله العالی) وجود دارد. ما باید با توجه به این مدلها نظام آموزش و پرورش را با نگاه توحیدی بررسی و بازمهندسی کنیم.
وی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: به تعبیر رهبری سند تحول بنیادین بهترین نسخه و نقشه راهی است که وجود دارد. این سند باید مطالعه و گفتمان شود. باید به فهم مشترکی از این سند برسیم. آن وقت قطعا نظام آموزش و پرورش ما بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی شکل خواهد گرفت.
دادگر با بیان اینکه خطر خام فروشی در بیانیه گام دوم انقلاب کمتر از خطر تعلیم و تربیت مدرن نیست، به معرفی دو حرکت فرازین و فرودین در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و گفت: حرکت فرازین مبتنی بر نگاه و برهان علمی، کشف معانی و مبادی تصویری و حرکت فرودین مبتنی بر دلالتهای مدیریتی، علمی و استدلالی است. این بیانیه باید فهم، مطالعه و گفتمان شود. ما باید شیوههای کار عملیاتی و نقشه اجرایی بیانیه گام دوم را طراحی و پیاده کنیم. دانشجومعلمان باید با تلاش و کوشش الگو عملیات سازی این بیانیه را طراحی و اجرا کنند.
تحقق کامل نظام تعلیم و تربیت اسلامی نیازمند حرکت تشکیلاتی است
محمد جواد نیک روش رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور نیز ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سیدالشهداء (ع)، دانشجو معلمان را افسران جنگ نرم خواند و گفت: به دلیل هویت جوانی، معلمی و دانشجویی، تکالیف ویژهای بر عهده دانشجومعلمان است.
وی در ادامه به ضرورت تحقق نظام تعلیم و تربیت اسلامی اشاره کرد و گفت: دانستهها و بایستهها ما در نظام تعلیم و تربیت اسلامی کم نیست، ولی به بخش جزئی از آن عمل میشود. یقینا تحقق کامل نظام تعلیم و تربیت اسلامی نیازمند حرکت تشکیلاتی است. پیروزی انقلاب جمهورى اسلامی ایران نمونه بارز حرکت تشکیلاتی است که امروزه تاثیر آن در بیداری ملتهای اسلامی مانند یمن، لبنان و سوریه و... و هم چنین ایجاد حرکتهای ضد نظام سلطه در کشورهای غربی به وفور قابل مشاهده است.
نیک روش با بیان اینکه امروز یکی از مهمترین تشکیلات پیشرو، بسیج دانشجویی دانشگاه و طلبه است، گفت: مکتب، نظریه، الگو اجرایی تا هستههای تشکیلاتی باید در یک شبکه انسانی قرار بگیرد. شما ظرفیت تشکیل چنین شبکههای انسانی را دارید. علت عدم تحقق سند تحول بنیادین در این هشت سال نیز فقدان شبکه حقیقی انسانی است. این حرکت بالقوه باید به حرکت بالفعل تبدیل شود.
رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور به بیان پنج گام شناخت مسئله (با اهمیت به رویکرد منظومهای یعنی نظام مسائل)، کشف پاسخ در گروه نهاد علم، گفتمان سازی، مطالبه گری و وارد میدان عمل شدن با اشاره به سخنان رهبری پرداخت و گفت: امید است که ما و شما جوانان با تکیه بر این پنج گام در جهت تحقق نظام تعلیم و تربیت توحیدی حرکت کنیم. این نظام تحقق یافتنی است. این حرفها شعار نیست. شهدای هشت سال دفاع مقدس نیز با اعتقاد راسخ به آیه (و لن ینصرن الله من ینصره) عمل کردند و پیروز شدند. سخن شهید تهرانی مقدم من باب اینکه تنها انسانهای ضعیف به اندازه توانایی هاشان کار میکنند ناشی از همین نگاه است.
در پایان مراسم اختتامیه نیز به قید قرعه به چهار نفر از خادمین، چهار نفر از فعالین دوره و دوازده نفر از شرکت کنندگان دوره کمک هزینه سفر به کربلا به مبلغ یک میلیون تومان و شش وام یک میلیون تومانی نیز به شش نفر از طرف حجت الاسلام دادگر، حجت الاسلام ذوعلم و دکتر نیک روش هدیه داده شد.