به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حمید زادبوم؛ رئیس سازمان توسعه تجارت امروز دوشنبه 15 مهر ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: روز ملی صادرات ۲۹ مهر است و برای سازمان توسعه تجارت این روز بسیار مهم است. اقتصاد و توسعه صادرات کشور موضوع بنیادی است. برای توسعه صادرات نیاز به فرهنگسازی داریم.
زادبوم ادامه داد: در روز 29 مهر ماه از صادرکنندگان نمونه کشور تقدریر خواهد شد و معیار کلی در تشخیص و انتخاب صادرکنندهی نمونه به سه بخش؛ ارزش صادرات در کالای مشابه کیفیت کالا نسبت به رقبای داخلی و شاخص های نام و نشان (برند) و فناوری تقسیم می شود.
وی افزود : به جهت حمایت از صادرات و عدم حمایت از خامفروشی گروه کالای اساسی از لیست حذف شد و علاوه بر ارزش گمرکی، میزان رشد و تعداد بازارها نیز برای شرکتها مورد بررسی قرار میگیرند. البته برای رتبهبندی بهتر، شاخصهای دیگر مانند نوع بازاریابی و حضور در نمایشگاههای خارجی بررسی میشوند.
رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ۳۰۲ صادرکننده ثبت نامی داشتیم ادامه داد: از بین این موارد بعضی حداقلهای لازم کارگروه برای انتخاب صادرکننده نمونه را نداشتند و در نهایت از ۱۰۶ متقاضی ۴۰ الی ۵۰ صادرکننده نمونه را انتخاب میکنیم. بدهیهای بانکی نیز ارزیابی میشوند و ۲ هفته دیگر صادرکننده نمونه را در روز ملی صادرات معرفی خواهیم کرد.
زادبوم با اشاره به آمار ۶ ماهه صادرات کشو ادامه داد: در ۶ ماهه اول سال ۹۸ صادرات به 20 میلیارد و 948 میلیون دلار رسیده است و تقریبا تغییر بازار کالایی نداشته ایم و همچنان بیش از۵۰ درصد از بازار کالاهای ما کشورهای همسایه هستند.
وی با بیان اینکه وبگاه اینترنتی سازمان معیارهای لازم را نداشته و به دنبال تقویت آن هستیم افزود: علاوه بر ارتقا سایت نرم افزار توسعه تجارت، سامانه نظرسنجی صادرکنندگان و سامانه آنلاین مشاوره تجاری برای تسهیل و توسعه در تجارت خارجی و تقویت ارتباط بخش خصوصی و دولت در حوزه صادرات راهاندازی میشود.
رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد تجارت با کشورهای اروپایی گفت: همانطور که رهبر انقلاب هم به درستی فرمودند واقعا به اروپایی ها نمی شود اعتماد کرد چرا که بسیاری از شرکت های اروپایی بعد از نقض برجام ایران را رها کردند و رفتند.
وی اضافه کرد: اینستکس مستلزم خرید نفت ایران از سوی اتحادیه اروپاست در غیر اینصورت این کانال مالی عملا قابل بهره برداری نخواهد بود.
زادبوم در پاسخ به سوال خبرنگاری که از علت ممنوعیت صادرات برخی کالاها و ضربه ی این سیاست به صادرکنندگان و از دست دادن بازارهای خارجی پرسید جواب های جالبی داد که در فیلم ذیل مشاهده می کنید.
رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو مبنی بر اینکه شرایط رقابت بین صادرکنندگان بخش خصوصی و بخش دولتی و شرکت های خصولتی برابر نیست و آیا بهتر نبود تفاوتی برای آن ها قائل شد گفت: به نظرم حرف شما صحیح است اما از نظر قانونی در مصوبه هیئت دولت تفکیکی بین دولتی و خصوصی قائل نشده است.
زادبوم اضافه کرد: بالاخره یک شرکت دولتی هم عملکردی دارد و مدیر آن انتظار دارد به نسبت شرکت های دولتی دیگر که بهتر عمل می کند و در صادرات موفق عمل می کند مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرد.
وی افزود: اگر امتیازات دو شرکت خصوصی و دولتی نزدیک به هم باشد ترجیح ما به انتخاب شرکت خصوصی به عنوان شرکت نمونه ی صادراتی است.
رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در مورد ضعف دیپلماسی اقتصادی ایران و اثر آن بر توسعه تجارت و صادرات و تولید ملی و نقش سازمان توسعه تجارت در ترغیب و مطالبه ی تقویت این ابزار مغفول مانده در وزارت امور خارجه پاسخ داد: با توجه به اینکه از 20 سال خدمتم در سازمان توسعه و تجارت حدود 8 سال را در کشورهای مختلف مثل عربستان و ترکیه و در ارتباط با سفارتخانه های ایران گذرانده ام به موضوع دیپلماسی اقتصادی علاقه ی زیادی دارم.
زادبوم با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی ایران یک چالش بزرگ است و باید به آن بیشتر فکر کرد گفت: در مورد دیپلماسی اقتصادی یک مطالعه مدرن انجام دادیم و در سال جاری یک دوره 2 هفته ای در سازمان توسعه تجارت برگزار می کنیم و حدودا 30 نفر از همکاران سازمان و 30 نفر از دیپلمات های وزارت امورخارجه در این دوره شرکت خواهند کرد.
وی با تاکید بر اینکه روی موضوع دیپلماسی اقتصادی حساس هستیم افزود: یک دیپلماسی اقتصادی داریم که به معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه مربوط است و یک دیپلماسی تجاری داریم که به سازمان توسعه تجارت ربط دارد و به آن رسیدگی می کنیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ضمن تایید مفهوم سوال اضافه کرد: موضوع دیپلماسی اقتصادی در کشور ما یک مفهوم جدید است که باید جوان ها به آن ورود کنند و به دنبال این هستیم که دیپلمات های اقتصادی جدید تربیت کنیم.