رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: ترویج علم نماینده بلوغ ساختار نسبی جامعه است و ضرورت دارد در جهت توسعه کشور به آن پرداخته شود.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، وحید احمدی، مشاور وزیر و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در آئین گشایش پنجمین جشنواره سراسری علم برای همه که در باغ موزه قصر برگزار شد، گفت: ۱۹ آبان مصادف با روز جهانی شدن علم در خدمت صلح و توسعه است که در ایران با نام هفته ترویج علم نام گذاری شده است. در جامعه مدرنی که علم و فناوری نقش اساسی دارد طبیعی است که مردم درک تجربی و واقعی از کاربرد علم در زندگی خود داشته باشند.
وی ادامه داد: در حال حاضر علم توسط افراد لمس میشود علم موجود اگر افزایش یابد تخصصیتر خواهد شد. گسل موجود میان دانشگاه ها، پژوهشگاهها و جامعه موجب میشود که این سوال برای ما به وجود بیاید که آیا ترویج علم ضروری است یا نه.
احمدی با بیان اینکه ترویج علم یک علم فرارشتهای است، گفت: بحث ترویج علم خود به معنای یک علم مجزا محسوب میشود ترویج علم در حقیقت در درون علم رشد میکند و وظایفی جدا از علم را دارد به طوری که یک صنعت گر نمیتواند به ترویج علم بپردازد. در حقیقت باید تلاش کنیم تا عالمان مان به زبان مردم سخن بگویند و بتوانند علم را به زبان مردم اشاعه دهند. اگر علم به زبان مردم گفته نشود جامعه منحطی خواهیم داشت و درک علمی در جامعه به وجود نخواهد آمد.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان اینکه هنوز فهم دقیق علمی وجود ندارد، ادامه داد: در جامعه که هنوز خرافات وجود دارد با این وجود که هشتاد درصد مردم به اینترنت دسترسی دارند، اما همچنان با مشکل کمبود سواد علمی مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه برخی فکر میکنند ترویج علم به معنای خوراک علمی به مردم است، تصریح کرد: ترویج علم در حقیقت مجموعه تمام فعالیتهایی است که نتیجه آنها گسترش و تعمیق دیدگاهها در جامعه خواهد بود اگر اینترنت و تلویزیون را به جامعه وارد کنیم، اما تفکر علمی آن را به جامعه تزریق نکنیم مردم درک درستی از آینده و سواد علمی آن نخواهند داشت بنابراین ترویج علم کاری سهل و ممتنع است.
احمدی تاکید کرد: ارکان توسعه علم پژوهش، آموزش و نوآوری است این ارکان در مراکز علمی وجود دارند، اما نظام ترویج علم وجود ندارد.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در پایان خاطرنشان کرد: ساختارهای مسئول در ترویج علم وجود ندارد شاید مشخص باشد که مسئولیت ترویج علم بر عهده وزارت علوم و موزه است، اما این مسئولیت در بخش خصوصی و دولتی تقسیم نشده اند بنابراین ما نیازمند یک بازنگری در روابط و ساختارها هستیم. ترویج علم نماینده بلوغ ساختار نسبی جامعه است باید به آن پرداخته شود، چون میدانیم توسعه کشور با آن محقق میشود.