یوسف نژاد با بیان اینکه دولت برای ایجاد تعادل میان درآمد و هزینه در حوزه درآمدهای مالیاتی و نفتی بزرگنمایی میکند، گفت: دولت باید در وهله اول میزان ظرفیت فروش نفت و درآمد واقعی حاصل از فروش آن را بسنجد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، علی اصغر یوسف نژاد با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه متعهد شده بود بودجه را بر مبنای بدون نفت تدوین کند، گفت: البته طبیعی است که باید درآمدهای جایگزین برای انجام آن را نیز داشته باشیم.
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه بر اساس عملکرد سالهای گذشته مهمترین قضیه، مالیات است که در سال ۹۸، ۱۲۶ هزار میلیارد تومان بود، عنوان کرد: هزینههای جاری و اجتناب ناپذیر دولت حدود ۳۷۵ هزار میلیارد تومان است که دولت برای بودجه امسال، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات در نظر گرفته است که با توجه به شرایط کنونی و رکود باید امکان تحقق آن وجود دارد یا خیر.
تمرکز دولت در بودجه ۹۹ روی مباحث مالیاتی است
وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت قرار است در سال ۹۹ سقف بودجه عمومی را برابر ۴۲۰ هزار میلیادر تومان ببیند، اظهار داشت: باید دید دولت این میزان را بر اساس درآمدهای خود که شامل مالیات، فروش نفت، فروش دارایی، اوراق قرضه و گمرک است، چطور جبران میکند.
یوسف نژاد ادامه داد: دولت تمرکز خود را در بودجه روی مالیات گذاشته است که منتها در این باره بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان با فرار مالیاتی مواجه هستیم و ۳۵ درصد از مشاغل و خدمات نیز از پرداخت مالیات معاف هستند که میتوانند جایگزین خوبی باشند ضمن اینکه باید پایههای مالیاتی جدیدی را شناسایی کنیم تا درآمد مالیاتی محقق شود، در غیر این صورت نمیشود.
این عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه دولت تلاش دارد بین هزینهها و درآمدها توازنی را به وجود بیاورد که گاهی برای انجام آن در درآمدها بزرگنمایی میکند، عنوان کرد: بزرگنمایی مالیاتی و نفتی برای اینکه تعادل بین هزینه و درآمد ایجاد کند صورت میگیرد، اما چون محقق نمیشود، دولت کسری بودجه خواهد داشت پس دولت در وهله اول باید ببیند چقدر ظرفیت برای فروش نفت داشته و درآمد حاصل از آن چقدر خواهد بود.
بودجه ۹۹ کاملا بدون اتکا به درآمدهای نفتی بسته شود
وی در ادامه یکی از ضعفهای بودجه را یارانههای پنهان و آشکاری دانست که پرداخت میشود و یادآور شد: در بودجه ۶۴۹ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان داریم که این یارانهها شامل دارو، کالاهای اساسی و فرآوردههای نفتی همچون بنزین، نفت سفید، گازوئیل، نفت کوره، گاز مایع، برق و سوخت عمومی میشود.
یوسف نژاد در ادامه با بیان اینکه بستن بودجه بدون نفت جزء الزامات محسوب میشود، عنوان کرد: دولت برای اینکه بودجه را بدون نفت ببندد باید داراییهای خود را مولدسازی کرده همچنین باید پایههای مالیاتی را افزایش بدهد که نیازمند زیرساختهای حقوقی، قانونی و بانک اطلاعاتی است که اقدامات آن انجام نشده پس نباید انتظار داشت که آنچه دولت و مجلس درباره بودجه تصویب میکند، بطور کامل محقق شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: از مشکلات دیگر حوزه بودجه نویسی این است که در وضعیت تورم رکودی و تحریم هستیم که باعث میشود تحقق درآمدهای مالیاتی که نسبت به سال گذشته، ۲۰ درصد رشد داشته، با مشکل مواجه شود.
افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارکنان در سال ۹۹ کافی نیست
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از چالشهایی که در مجلس داریم این است که دولت میخواهد ارز ۴۲۰۰ تومانی را مجدد در بودجه بیاورد، عنوان کرد: در نظر گرفتن ۱۴ میلیارد دلار که در سال ۹۸ برای ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شده ۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه نیز برای آن پرداخت شود در حالی که آزادسازی نرخ بنزین باعث میشود ۳۰ هزار میلیارد تومان پول آزاد شود پس یارانه مربوط به ارز ۴۲۰۰ تومانی ۲.۵ برابر یارانه آزادسازی نرخ بنزین است که باعث میشود در نوع خود یکی از چالشها باشد.
یوسف نژاد در ادامه تأکید کرد: دولت برای بودجه سال ۹۹ باید روی مسأله حقوق، مزایا و مستمری به کارکنان دولت، فرهنگیان و نیروهای مسلح توجه ویژه باشد چرا که این قشر باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند به خصوص که در ارتباط با فرهنگیان مشکلات عدیدهای مثل قطع رتبه بندی و قطع همسان سازی را شاهد هستیم لذا افزایش ۱۵ درصدی حقوق و مزایا در سال ۹۹ نسبت به افزایش قیمتهای کنونی، کافی نیست.
این عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در ادامه با تأکید بر اینکه بودجه ۹۹ باید واقع بینانه و بدون اتکا به درآمدهای نفتی نوشته شود، عنوان کرد: البته تحقق این امر بسیار مشکل بوده و باید بر مبنای عملکرد سالهای گذشته انجام شود.
حقوق و دستمزد کارکنان و شناسایی منابع جدید مالیاتی از چالشهای بودجه ۹۹
وی در ادامه با اشاره به یکی از اقدامات مثبت دولت در بودجه نویسی گفت: دولت حدود ۲ هفته پیش بودجه ۳۱ شرکت، بانک و مؤسسه غیردولتی را به مجلس فرستاد که عملکرد سال ۹۷، عملکرد شش ماهه اول سال ۹۸ و پیش بینی بودجه ۹۹ نیز در آن بوده که این یک گام مثبت است اگرچه نقصهایی داشته، اما شرکتهای زیان ده، سودده و ... مشخص شده که بودجه آنها امسال حدود ۳۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است در حالی که در سال گذشته این میزان، ۲۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از چالشهای بزرگی که در بودجه سال آینده داریم، فروش نفت، تأمین هزینههای پرسنل و حقوق و دستمزد کارکنان دولت و شناسایی منابع جدید در ارتباط با مالیات است.