مدیرعامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی پس از شش ماه از انتصابش اولین نشست خبری خود را با شماری از وعدهها برگزار کرد و درباره سرانجام سرویسهای بهداشتی و املاک در اختیار این شرکت سخن گفت.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، خشایار نیکزاد در این نشست خبری که ۱۱ آذرماه در سالن فجر ارگ آزادی برگزار شد، بیان کرد: این شرکت کاملا دولتی است. سبقه آن به مصوبه سال ۸۲ مجلس در خصوص انتقال معاونت جهانگردی از وزارت ارشاد و ایجاد یک سازمان به نام میراث فرهنگی برمی گردد.
وی گفت: این شرکت با چهار سال تأخیر در سال ۸۶ به ثبت رسید و کلیه امور تصدی گری به این شرکت واگذار شد و در اساسنامه آن هم قید شده که شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی نامیده شود و به عنوان بازوی اجرایی سازمان میراث فرهنگی عمل کند. این شرکت اساسنامه بازی دارد که هر اقدامی در آن قابل اجرا است. من زمانی که وارد این شرکت شدم، پرسنل نه قرارداد داشتند و نه حقوق گرفته بودند. حتی آرم این شرکت با شرکت توسعه گردشگری یکی بود، این مشکلات اکنون حل شد.
وی درباره اقدامات قابل انجام در این شرکت گفت: یکی از این موارد که در ارتباط با لغو روادید روسیه است، مربوط به توافقنامه بین دو کشور است. وزیر میراث فرهنگی در نظر دارد؛ شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی با درآمدی که حاصل از این لغو روادید به دست میآید در کشور روسیه برای معرفی ایران تبلیغ کند.
نیکزاد با بیان اینکه لغو روادید برای تورهای گروهی پنج نفر به بالا خواهد بود، ادامه داد: در چند ماه آینده این اقدامات انجام خواهد شد و در کشور روسیه به تبلیغ ایران میپردازیم. روسها از آنجایی که کوه ندارند، به ورزشهای کوهنوردی و اسکی علاقهمند هستند، بنابراین میتوانیم آنها را در این زمینهها جذب کنیم.
الحاق نمایشگاه صنایع دستی با گردشگری در بهمن ماه
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی تصریح کرد: نمایشگاه امسال گردشگری با نمایشگاه عیدانه صنایع دستی مشترکا در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران از ۲۳ تا ۲۶ بهمن برپا خواهد شد. قصد داریم تا یک روز به این نمایشگاه اضافه شود. ۴۵ هزار متر مربع زمین این نمایشگاه بوده که در تقویم ثبت شده است، ما میخواهیم آن را به ۶۰ هزار متر مربع برسانیم.
وی همچنین درباره پروژه سرویسهای بهداشتی که به این شرکت واگذار شده بود، گفت: مصوب شده بود که هزار سرویس بهداشتی در بین راهها توسط این شرکت به سرانجام برسد. ۵۵۰ سرویس بهداشتی مکان یابی و احداث شده که بالغ بر ۴۰۰ سرویس آماده است. متأسفانه اعتبارات آن در سالهای پیش کم شده بود. ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده بود که امکان کامل شدن پروژهها با این اعتبار وجود نداشت. امسال بالغ بر ۱۹ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص دادند و توانستیم بخشی از آن را کامل کنیم. نظرمان این بود ۲۷ سرویسی که بالای ۷۰ درصد عملیاتشان انجام شده بود را تکمیل کنیم منتها، چون اعتبار نداشتیم برای سازنده و پیمانکار هم این اقدام اقتصادی نبود. مشاوری در این زمینه گرفتیم که استان به استان گزارش تهیه کرد و وضعیت پیمانکاران قبلی را هم مشخص کردیم.
نیکزاد از پیشنهاد ایجاد سرویس بهداشتی الکترونیک خبر داد و گفت: با مدیر پایگاههای میراث جهانی صحبت کرده و پیشنهاد دادیم که برای توریست خارجی، سرویس بهداشتی با تکنولوژی روز در باغ فین کاشان ایجاد شود. این نمونه منحصر به فردی خواهد بود که توریست با سکههای دلار یا یور میتواند از آن استفاده کند.
نیکزاد درباره بلیت الکترونیک هم بیان کرد: از سال ۸۶ این شرکت با همکاری بخش خصوصی سامانه بلیت الکترونیک کاخ موزهها و اماکن گردشگری را آغاز کرد. ۷۵ موزه و مکان گردشگری تحت پوشش قرار گرفتند. درصدد هستیم که این آمار را به ۸۰ بنا برسانیم.
۲۴ هزار خانه از ۳۰۰ هزار خانه مسافر ساماندهی شده اند
وی درباره خانه مسافرها نیز گفت: ۳۰۰ هزارخانه مسافر داریم که غالبا ساماندهی نشده اند. سامانه الکترونیکی ایجاد شده است که هر کسی به عنوان مجری وارد آن میشود میتواند اطلاعات هویتی خود و ملکش را ثبت کند. تاکنون ۲۴ هزار واحد از ۳۰۰ هزار واحد ساماندهی شده اند.
نیکزاد در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه این خانه مسافرها هنوز یک سایت مشخصی برای معرفی مکان و هویت خود ندارند و سامانه فعلی پاسخگوی نیاز مسافر نیست، گفت: هنوز این سامانه در بخش رزرو مشکل دارد. اسناد هویتی و مالکیتی افراد را شناسایی میکنیم و افراد در صورت داشتن مجوز از وزارت میراث فرهنگی، امکان ثبت خانه خود را در این مسافر را دارند.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی همچنین درباره تطبیق و استانداردسازی هتلها که قرار بود این شرکت انجام دهد، بیان کرد: استانداردسازی هتلها توسط بخش خصوصی انجام میشد که از آن گرفته شد. در قالب سامانهای این اقدام نیز در حال تدوین است. امیدواریم استانداردسازی واقعی را انجام دهیم. سامانه آن برای اواخر آذرماه تکمیل میشود و از دی ماه آغاز به کار خواهد کرد. در نظر داریم ساماندهی تأسیسات گردشگری را هم در این سامانه وارد کنیم.
نیکزاد از برگزاری مراسم شب یلدای امسال در کاخ نیاوران خبر داد و گفت: در نظر داریم تا کارت ارزی را نیز آماده کنیم. این فعالیت هم با شرکت تفریحاتی به قرارداد رسیده است و در حوزه بلیت الکترونیک و کیف پول، زیرساختهای آن را آماده کرده ایم به این صورت که ارز را از مبادی ورودی به کشور با قیمت روز از مسافر تحویل میگیریم و کارت به او میدهیم. زمانی که از کشور خارج شد، باقیمانده پولش را با همان نرخ ارز به او برمی گردانیم.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی گفت: با صحبتی که با مسئولان فرودگاه امام (ره) انجام داده ایم قرار شده کانتری بگیریم که از همان جا کارت ارزی به مسافران داده شود و مسافران از همین فرودگاه اقدام به رزرو مکان اقامتی خود کنند. چون متأسفانه دیده شده که راننده ها، گردشگر را سوار میکنند و با قیمتهای نجومی آنها را به خانه مسافرهایی که عمدتا مسافر ندارند، میبرند.