مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از پیگیری شهرداری تهران از دولت به منظور دریافت معافیت ۵ ساله برای اتوبوسهای فرسوده شهر به منظور بازسازی خبر داد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، وصول عوارض شهرداری به عنوان یکی از عوامل تحصیل درآمدهای پایدار شناخته میشود. عوارض اجرای طرح ترافیک یکی از همان درآمدهای پایدار شهری است که بنابر ماده هفتم مصوبه «تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدودههای مرکزی شهر تهران» باید در توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و اقدامات پیشگیرانه برای کاهش اثرات ناشی از آلودگی هوا صرف شود.
مدیریت شهری جدید سعی دارد در مسیر مدیریت شهری گذشته پا نگذارد و ۱۰۰ درصد این عوارض را مطابق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران هزینه کند.
عوارض وصولی از درآمد طرح ترافیک سال ۹۸
براساس اطلاعات دریافتی از معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون، ۲۲۰ میلیارد تومان از درآمد طرح ترافیک محقق شده است. همچنین پیش بینی میشود که تا پایان سال، حدود ۴۲۰ میلیارد تومان از درآمد شهرداری تهران ناشی از اجرای طرح ترافیک باشد. درصورتیکه برنامه هدف معاونت حمل و نقل و ترافیک از وصول درآمد طرح ترافیک جدید در سال جاری، ۵۸۲ میلیارد تومان است.
بسیاری از رسانهها اجرای طرح ترافیک جدید که با حذف رانت همراه بود را ناکارآمد و به منظور افزایش درآمد شهرداری دانستند. درصورتیکه براساس این آمار، درآمد طرح ترافیک سال ۱۳۹۸ نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.
در همین رابطه؛ مهدی همتی مقدم با بیان اینکه ۲۳۳ میلیارد تومان از درآمد طرح ترافیک سال جاری در قالب کمکهای فنی جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و شبه عمومی هزینه خواهد شد، توضیح داد: قرار است علاوه بر ۲۳۳ میلیارد تومان، ۳۲ میلیارد تومان دیگر از محل درآمد سایر سازمانهای این معاونت تأمین شود که در مجموع ۲۶۵ میلیارد تومان به همراه ۷۴۵ میلیارد تومان از صندوق کارآفرینی امید به توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران اختصاص دهیم.
وی با بیان اینکه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه توسط صندوق کارآفرینی امید به افرادی که در بخش حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری کنند پرداخت میشود، عنوان کرد: درحال حاضر منابع طرح ترافیک حاصل شده و صندوق کارآفرینی امید هم به تعهد خود عمل کرده است، با این وجود، در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با مشکل مواجه هستیم.
مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه تاکنون حدود ۲۰۰ دستگاه تاکسی از این محل نوسازی شدهاند، گفت: طی تفاهم نامهای که با ایران خودرو منعقد شده ۱۰ هزار تاکسی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت باید تأمین شود. طبق آخرین جلسهای که با ایران خودرو داشتیم، نوسازی ۵ هزاردستگاه تاکسی تا پایان سال عملیاتی خواهد شد.
به گفته همتی؛ با توجه به مشکلاتی که بر سر راه نوسازی اتوبوسها وجود دارد، در این شرایط هدف شهرداری، بازسازی اتوبوسها است.
وی با بیان اینکه هزار دستگاه اتوبوس نیز از این محل بازسازی خواهند شد، تصریح کرد: متأسفانه برای بازسازی اتوبوسها مشکل مصوبه هیئت دولت وجود دارد چراکه اگر بخواهیم اتوبوسی را بازسازی کنیم باید مصوبهای مبنی بر ادامه فعالیت اتوبوس علی رغم رسیدن به سن فرسودگی داشته باشیم تا دولت این اجازه را صادر کند. البته به دنبال دریافت معافیت ۵ ساله برای اتوبوسهای فرسوده شهر به منظور بازسازی هستیم. اگر این امر محقق شود مانعی برای بازسازی اتوبوسها وجود نخواهد داشت و هزار دستگاه تا پایان سال بازسازی خواهند شد.
مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین در مورد هزینه بازسازی اتوبوسها، عنوان کرد: هزینه بازسازی هر دستگاه اتوبوس حدود ۴۰۰ میلیون تومان است و در کل ۴۰۰ میلیارد تومان از این منابع برای بازسازی هزار دستگاه اتوبوس صرف خواهد شد.