به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در نامه عباس مطهری رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور به رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی آمده است: درباره متن لایحه بودجه سال ۹۹ و بودجه تخصیص یافته به وزارت آموزش و پرورش، اگرچه سازمان برنامه و بودجه مدعی است در سال جاری، اعتبار مصوب وزارت آموزش و پرورش و ردیفهای تابعه آن شامل ردیف هزینهای ادارات کل آموزش و پرورش استانها از محل منابع عمومی دولت به میزان ۴۵۲ هزار میلیارد ریال است که اعتبار مذکور با رشدی بالغ بر ۲۳.۲ درصد، به حدود ۵۵۷ هزار میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است، اما بررسی لایحه بودجه کل آموزش و پرورش در سال ۹۹، نشان میدهد رشد واقعی این بودجه نسبت به سال ۹۸ چیزی حدود ۱۷ درصد رشد داشته است.
اما با توجه به این موضوع که بخش اعظم این بودجه صرف هزینههای جاری وزارتخانه مربوطه شده و چیزی حدود ۹۸ درصد از اعتبارات این وزارتخانه صرف پرداخت حقوق میشود، بدون شک کاهش بودجه آموزش و پرورش باعث حرکت سریعتر در مسیر «پولیسازی» آموزش و کاهش کیفیت مدارس دولتی در سال ۹۹ میشود. ضمن اینکه این ارقام نیز با توجه به مطالبات فرهنگیان فرهیخته نه تنها نمیتواند تحولی در ساختار آموزشی کشور ایجاد کند بلکه برای رتق و فتق امور جاری معلمان با توجه به طرحهایی از قبیل: رتبه بندی معلمان و با توجه به حمایت از قشر معلمان جامعه طبیعی است که وضعیت موجود و ارقام تخصیص یافته نه تنها بهبودی در وضعیت معیشتی معلمان ایجاد نمیکند بلکه به واسطه افزایش مشکلات این قشر زحمتکش و تاثیرگذار، تبعات جبران ناپذیری برای نظام آموزشی و تربیتی کشور به همراه خواهد داشت.
ضمن اینکه کمبود ۷۰ هزار معلم و ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار فقط در دوره ابتدایی در کسر بودجه غیرآشکار سال ۹۹ پیشبینی میشود و حتی ممکن است تحقق همین منابع پیش بینی شده برای بودجه ۹۹ نیز در تحقق با مشکلاتی مواجه شود.
متاسفانه طی سالهای گذشته دولت سعی داشته است با افزایش واگذاری مدارس دولتی و افزایش مدارس غیردولتی هزینههای آموزش و پرورش را کاهش دهد در حالی که نه تنها این اتفاق رخ نداده بلکه با شکست حرمت معلمان و کاهش دستمزدهای واقعی این قشر فرهیخته، جایگاه و شأن معلمان نیز در حراج هستند با این تفاسیر و با توجه به اهمیت جایگاه این قشر و محدودیتهای اقتصادی کشور ناشی از درآمدهای کشور پیشنهاد میشود با اتخاذ تصمیماتی، فکری برای بهبود معیشت معلمان و به تبع آن ارتقا کیفیت نظام آموزشی کشور برداشته شود.
پیشنهادها:
۱. بند یا مادهای در لایحه گنجانده شود که در راستای حمایت از معلمان و قشر فرهنگیان بدون پرداخت رقم اضافهای به این قشر حق بیمه دریافتی از معلمان شاغل از سوی دولت تقبل شود.
۲. گستره معافیت مالیاتی این قشر به صورت صد درصدی اجرا شود. در این صورت و در کنار آن عدم دریافت حق بیمه حق خود، فرد بیمه شونده بدون اضافه شدن ریالی از منابع به بودجه افزایش قابل توجهی در حقوق این قشر بدون دستکاری در لایحه بودجه رخ خواهد داد.
۳. برای تأمین منابع این طرح نیز به راحتی میتوان بخشی از درآمدهای ایجاد یک پایه جدید مالیاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه یا مالیات بر مجموع درآمد را به عنوان منبعی برای تأمین منابع اجرا در نظر گرفت. یا این که با اخذ مبلغی از سود شرکتهای دولتی و بانکها - مثلا یک درصد- و اختصاص آن به معلمان این پیشنهاد را اجرایی نمود.