مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه گفت: تجار ترکیه در حال حاضر روی بازار کشور نیجریه و مراکش تمرکز کرده اند، بنابراین سازمان توسعه تجارت ایران باید درصدد اعزام هیاتهای تجاری و تشکلهای صادراتی به این کشورها باشد.
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، قاره آفریقا با بیش از ۱.۲ میلیارد نفر جمعیت و عقب ماندگی به لحاظ اقتصادی صنعتی و تکنولوژی و دارا بودن منابع گستردهی نفتی، معدنی و طبیعی یک بازار جذاب برای سایر قارهها محسوب میشود. کشورهای آفریقایی عموما به لحاظ سیاسی روابط بسیار خوبی با ایران دارند، اما از نظر اقتصادی سهم ایران از بازار این قارهی غنی و پرجمعیت تقریبا هیچ است!
یکی از لازمههای اصلی مقاوم سازی اقتصاد در برابر تحریمها توسعهی تعاملات تجاری با کشورهای مختلف و بهره مندی از بازار آنها جهت افزایش صادرات بویژه صادرات محصولات فرآوری شده و باارزش افزوده و همینطور صادرات خدمات است. در واقع رشد صادرات کالاهای غیرنفتی و غیر خام علاوه بر آوردهی ارزی محرک رشد اقتصادی و رونق بخشهای مختلف اقتصادی کشور است؛ بنابراین توجه و هدفگذاری در بازار کشورهای مصرف کننده مثل کشورهای آفریقایی که نیاز به محصولات آمادهی به مصرف دارند از مهمترین مسائل جهان در حوزه اقتصاد بین الملل است و موید این موضوع تلاش و برنامه ریزی بی وقفهی کشورهای موفق در تجارت خارجی است.
به تازگی اخباری از سرمایه گذاری و رایزنی حداکثری کشورهای اروپای غربی، ترکیه، روسیه و چین برای کسب بازاهای قاره آفریقا به گوش میرسد و ضروری است فعالان بخش دولتی و خصوصی کشور در حوزه بازرگانی و تجارت خارجی در این زمینه برنامه ریزی کرده و با فعال کردن ظرفیت دیپلماسی اقتصادی از سایر کشورها عقب نمانند. به همین منظور با دکتر سید جلال ابراهیمی؛ مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیهگفتگو کردیم که در ادامه مشاهده میکنید.
ترکیه به عنوان یک کشور موفق در توسعهی صادرات برای کسب بازار مصرفی کشورهای آفریقایی چگونه عمل میکند؟
تجار ترکیه در حال حاضر روی بازار کشور نیجریه و مراکش تمرکز کرده اند. خانم رخسار پکچان وزیر تجارت ترکیه همراه یک هیات بلندپایه تجاری در یک نشست که ۲۲۶ نفر از تجار و صاحبان صنایع در آن شرکت داشتند گفت: درهای ترکیه بر روی نیجریه و کشورهای آفریقایی باز است. او گفت: نیجریه ثروتمندترین کشورآفریقا است و مساعد برای تجارت و سرمایه گذاری مشترک در حوزه صنایع کوچک و بزرگ و مواد غذایی است.
سازمان توسعه تجارت ایران بعد از نشست بررسی بازار آفریقا حال باید درصدد اعزام هیاتهای تجاری و مدیران انجمنها و تشکلهای صادراتی به کشورهای آفریقای جنوبی، نیجریه، مراکش، تونس و اتیوپی باشد. سازمان تجارت ایران و اتاق بازرگانی میتواند با اکوواس ECOWAS (مرکز تجارت اقتصادی غرب آفریقا) به مذاکره بپردازد که نقش اساسی و مهم در مراودات تجاری کشورهای آفریقا دارد و بدیهی است شرط پایهای و مهم تجارت با آفریقا ارتباط با مدیران و سران اکواس و کشورهای عضو آن که اغلب در غرب آفریقا قرار دارند بوده و راه تجارت با آفریقا از این مسیر میگذرد. نیجریه، مراکش، اتیوپی و .. در بازار مصرفی خود به قطعات اتومبیل کود شیمیایی، محصولات نساجی و البسههای مختلف از جمله کیف و کفش نیاز دارند.
تحقیق و بررسی و بازار شناسی و بازار سنجی در کشورهای آفریقایی ضروری است و امیدواریم که مدیر جدید سازمان توسعه تجارت که خود سالیان زیادی رایزن اقتصادی در کشورهای عربستان و ترکیه بوده است از رایزنهای اقتصادی و گروههای تحقیق بازار بخش خصوصی در این حوزه یاری جوید.
هم اکنون ترکیه در کشور نیجریه و مراکش دهها تفاهم نامه در حوزههای صنعتی، دریانوردی، عمران و ساخت و ساز امضا کرده است. حضور در آفریقا میتواند بازار بسیار وسیعی برای صنایع ایران فراهم نماید. ما باید توجه کنیم که ترکیه هر روز بیش از قبل دارد جا پای خود را در آفریقا محکم میکند و وزیر تجارت ترکیه گفته که ما هر روز درب کشورهای آفریقایی را خواهیم زد و قرار است بزرگترین نشست تجاری، صنعتی و عمرانی مشترک ترکیه و آفریقا در بهار امسال در کنار یک نمایشگاه مشترک تجاری صنعتی (ترکیه و آفریقا) در استانبول برگزار شود که احتمال شرکت بیش از ۴۲ کشور در آن وجود دارد. این در حالیست که هم اکنون شاهد اعزام گروههای تجاری آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه به کشورهای آفریقایی هستیم و اگر تعلل کنیم یک بازار بکر و پرنیاز را هم از دست خواهیم داد.
از سوی دیگر باید توجه داشت نباید همه امور تجاری در تجارت به تجارت (B۲B) صورت گیرد. حضور بخش خصوصی، تعامل با شرکتهای حوزه صنایع کوچک (SME) در آفریقا میتواند سریعتر از همه درها را به سوی بازار ایران باز کند و ما میتوانیم علاوه بر محصولاتی که ذکر شد در صنایع معدنی و کانیهای بکر و دست نخورده و محصولات کشاورزی حوزه گرمسیری تقابل وارداتی داشته باشیم.