بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان واحد خواهران پردیس رسالت زاهدان به کاندیداهای مجلس شورای اسلامی نامهای نوشته و سوالاتی را مطرح کردند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان واحد خواهران پردیس رسالت زاهدان به کاندیداهای مجلس شورای اسلامی نامهای نوشته و سوالاتی را مطالبه کردند.
متن نامه به شرح زیر است:
با توجه به منویات مقام معظم رهبری در بیانیهی گام دوم انقلاب مبنی بر این که «اینک وارد دومین مرحلهی خود سازی و جامعه پردازی و تمدن سازی شده ایم، مهمترین ظرفیت امید بخش کشور نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیر بنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است. اینها ثروت عظیمی برای کشور است که با هیچ اندوختهای قابل مقایسه نیست» و در این میان نقش تاثیر گذار معلّم در ساخت آیندهی این سرزمین، در اثرگذاری فکری و روحِی مخاطبی که کودک امروزما و مرد و زن آیندهی ما است، نظیر ندارد و ثروت اصلی برای هر ملتی، نیروی انسانی هست.
بدون تردید رشد و توسعه پایدار یک کشور به تربیت انسانهای آگاه، متعهد و متخصص بستگی دارد وپیشرفت همه جانبه، مرهون توسعه سرمایه انسانی است، از این رو اهتمام به آموزش و پرورش رامیتوان وظیفه کل جامعه و آحاد مردم دانست. «دانش آشکارترین وسیلهی عزت و قدرت کشور است روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ وقدرت دویست ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیانهای اعتقادی و اخلاقی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد.» (منویات مقام معظم رهبری دربیانیه گام دوم انقلاب)
لذا با عنایت به جایگاه مهم مجلس شورای اسلامی در قانونگذاری و سیاست گذاری در حوزه نظام آموزش و پرورش، از وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نگاهی عالمانه، کارشناسی شده و بابرنامه، نسبت به تعلیم و تربیت و مسائل آموزش و پرورش میباشد. به همین منظور از جنابعالی بهعنوان کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درخواست میگردد پاسخهای خود به سؤالات زیر را که دربرگیرنده نگاه و نظر جنابعالی است، به صورت مکتوب ارسال نموده و یا با تشکیل جلسهای حضوری در فضای صمیمی با اعضای بسیج دانشجویی و فعالین دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان، به سؤالات پاسخ دهید:
مسائل ملی:
- باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری: سند تحول بنیادین یک ریل گذاری درخصوص نظام آموزش و پرورش که میتواند آموزش و پرورش را به سرمنزل و مقصود برساند. هنوز بسیاری از بنیانها به همان حال سابق موجود است از جمله همین مسئله آموزش و پرورش. ما باید از تجربههای دنیا، چه دنیای غرب، چه دنیای شرق؛ ملتهای گوناگون، حتما استفاده کنیم برای کیفیت بخشی به الگوی خودمان. نیاز ما به تحول، از اینجاست. در واقع نظام آموزش و پرورش ما یک نظام غرب زده، تقلیدی مبتنی بر باورها و مبانی پذیرفته در اروپا است. (دیدار مقام معظم رهبری با معلمین ۱۱/۲/۱۳۹۸ ودیدار مقام معظم رهبری با وزیر، معاونین و مدیران آموزش وپرورش سراسر کشور ۳/۵/۱۳۸۶)
۱_برای عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به فرموده مقام معظم رهبری، به عنوان یکی از سه سند پایه سند چشم انداز ۱۴۰۴ کشور، چه برنامهای دارید؟
- باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری: دانشگاه فرهنگیان که مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش است که باید برای توسعه کمی و کیفی آن هر آنچه که میتوان سرمایه گذاری کرد. (دیدار مقام معظم رهبری با معلمین ۱۹/۲/۱۳۹۷)
۲_برای توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان، به تعبیر رهبرمعظم انقلاب، نقطه ثقل نظام آموزش وپرورش، چه اقداماتی را در نظر گرفته اید و نوع مواجهه در زمان نمایندگی جنابعالی با دانشگاه فرهنگیان و دانشجومعلمان چگونه خواهد بود؟
- باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری: این سرمایه گذاری است؛ این بازده دارد؛ این ارزش افزوده تولید میکند؛ این یک خرج و هزینه صرف نیست؛ این بایستی جزو مسائل درجه یک ما، در مدیریتهای دولتی و در تصمیمهای دولتی باشد. (دیدار مقام معظم رهبری با معلمین ۱۶/۲/۱۳۹۴)
۳_از مسائل مهم دیگر، مسئله اقتصاد آموزش و پرورش است و به تبع آن موضوع بودجه سالیانه آن میباشد. مستحضرید که هر ساله شاهد کسری قابل توجه بودجه در این دستگاه هستیم. شما دلیل اصلی این کسری را در چه میدانید و اگر خود را دغدغهمند تعلیم و تربیت نسل آینده میدانید برای این مهم چه برنامهای دارید؟
- باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری: «تقویت شایستگیهای حرفهای واعتقادی مدیران و معلمان و فراهم آوردن ساز و کارهای اجرایی برای مشارکت فعال و موثر ایشان در برنامه تربیتی و فعالیتهای پرورشی مدارس» که متاسفانه نیروهای خرید خدماتی از دارا بودن چنین صلاحیتهایی محروم اند. (سند تحول بنیادین، راهکار ۶-۸)
۴. موضع شما در باب خصوصی سازی در آموزش و پرورش و خرید خدمات آموزشی چیست و تا چه اندازهمی تواند راه حلی برای برون رفت از مشکلات فعلی آموزش و پرورش باشد؟
- باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری: لزوم جهت گیری تعلیم و تربیت کشور به سمت برخورداری از تربیت عدالت پرور، تربیت عدالت خواه و تربیت عدالت ساز. (دیدار مقام معظم رهبری با معلمین ۱۹/۲/۱۳۹۷) ۵_برنامههای خود را در تحقق عدالت آموزشی چه در سطح کلان جامعه و چه در حوزه انتخابی خود راارائه بفرمایید.
- باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری: استقرار نظام پرداختها بر اساس تخصص، شایستگیها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه بندی حرفهای معلمین بایستی شکل گیرد. (ابلاغ سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش ۱۰/۲/۱۳۹۲) ۶_نظرتان درباره رتبه بندی معلمین در نظام آموزش و پرورش چیست؟ و خود را متعهد به آن میدانید؟
مسائل استانی:
-باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری: یکی از چیزهایی که در این نقش جامع حتماً باید رعایت شود، مسئله معلم است. اگر معلم دانا، دلسوز، اهل فکرو اهل ابتکار بود، چنانچه کتاب ناقص هم باشد او مطلب را تکمیل میکند. پس معلم مهم است. محور، معلم است. (دیدار مقام معظم رهبری با معلمین ۱۴/۲/۱۳۹۰)
۱_ بر این مبنا کمبود حدود سیزده هزارنیروی انسانی مستعد و کارآمد که باعث افزاییش نیروهای خرید خدماتی در حاشیهی استان شده است و در نهایت باعث کاهش نیرو متخصص و ماهر در استان شده، برنامه راهبردی شما در این خصوص چیست؟!
-نگاه غیر عدالت محور، این است که ما در کشور مدارس پیشرفته مجهز به بهترین تجهیزات در یک جاهایی، مدارس محروم کپری در یک مناطق کشور داشته باشیم، معلم ممتاز برجسته برای تعدادی از مدارس و معلمین خسته یا کم سواد برای تعداد دیگری از مدارس داشته باشیم. این درست ضد نگاه عدالت محور است. (دیدار مقام معظم رهبری با معلمین ۱۲/۲/۱۳۸۵)
۲-وجود تبعیض و عدم عدالت آموزشی بطوریکه دانش آموزان نقاط محروم استان از ابتداییترین حق تحصیل هم محروم هستند کمبود شدید فضای استاندارد و فضای آموزشی که هفتاد درصد مدارس در مناطق خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد با این مشکل مواجه هستند برنامه راهبردی شما در خصوص رفع تبعیض آموزشی استان چیست؟
-راجع به مسئله دانشگاه فرهنگیان و مسئلهی تربیت معلم امروز مهمترین نیاز آموزش و پرورش کشور، معلم است. دانشگاه فرهنگیان و هر نقطهای که تربیت معلم در آن صدق میکند بایستی هم کماً و کیفاً توسعه پیدا کند. (دیدار مقام معظم رهبری با معلمین ۱۹/۲/۱۳۹۷)
۳_مشکلات دانشگاه فرهنگیان استان امکانات کم خوابگاهها و فضای آموزشی فرهنگیان، برای مثال دانشگاه فرهنگیان چابهار که دانشجویان با حداقل امکانات آموزشی در آن به سر میبرند. پیشنهاد ما برای بهبود اوضاع دانشگاههای فرهنگیان استان تاسیس دانشگاه جامع فرهنگیان در استان میباشد برنامه راهبردی شما در این خصوص چیست؟
معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت زاهدان