کیومرث سابکی، معاون رشد و کادر سازی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، درباره اهمیت نظام آموزشی در تحقق ایدههای انقلاب اسلامی گفت: حرکت انقلاب اسلامی و تحقق ارزشها و آرمانهای متعالی آن متکی به تلاش و میزان جدی گرفتن عرصه تعلیم و تربیت است و سرمایه گذاری بر روی قشر جوان، پرانگیزه و معتقد به مسیر انقلاب میتواند فرصت خوبی جهت ایجاد تحول در نظام آموزشی و مناسبترین بستر جهت تحقق ایدههای انقلاب اسلامی باشد.
کیومرث سابکی افزود: نظام تربیت رسمی و عمومی از مهمترین نظامات اجتماعی است به همین دلیل وقتی به تحول بنیادین فکر میکنیم راهکارهایمان تغییر جزئی در همان ساختار است تغییرات آنچنانی در محصول مدرسه مدرن ایجاد نمیشود نهایتا تغییرات شکلی است نه بنیادین.
معاون رشد و کادر سازی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان بیان کرد: برای خارج شدن از این روح حاکم بر فضا نیازمند بازگشت به نقطه تولد و سیر تطور تاریخی است؛ تحول در آموزش و پرورش به مراتب حساستر و سختتر از پیمودن مسیرهای نرفته در حوزههای دیگر اجتماعی است چرا که فرصت تعلیم و تربیت تنها یک بار برای هر شخص و یا هر نسل اتفاق میافتد برای پیمودن این راه طولانی و پر پیچ و خم نیازمند شناسایی، نقشه راه و راهنمای عمل است.
وی درباره نقش معلم در نظام آموزشی و تربیتی عنوان کرد: معلم رکن اساسی نظام آموزشی و تربیتی است موفقیت در این حوزه تا حدود زیادی به او بستگی دارد که چه مقدار فهم از نقش خود در این مسیر تحول دارد و بداند که معلم مجری درسی نیست بلکه خود نقش مهمی در برنامه درسی محسوب میشود.
سابکی با اشاره به فضای دانشگاههای فرهنگیان کشور اظهار کرد: فضای موجود در دانشگاههای فرهنگیان دانشجویان را بیشتر به سمت رخوت، خمودگی و عدم تحرک سوق میدهد که منجر به کاهش شدید کنشگری دانشجویی، مخصوصا پایین آمدن کیفیت آنها، سطحی شدن و از همه مهمتر انها را دچار دوگانگی هویتی میکند.
معاونت رشد و کادر سازی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان درباره برگزاری دوره مسیر در استان سیستان و بلوچستان توضیح داد: دوره علمی تخصصی مسیر (حوزه تعلیم و تربیت) برای اولین بار در استان سیستان و بلوچستان با حضور بیش از ۸۰ نفر دانشجو معلم خواهر و برادر برگزار شد؛ اهداف این دوره ایجاد فهم مشترک در معنا و مفهوم تحول در افق حرکت انقلاب اسلامی، لزوم و شیوه کنشگری در فضای نظام تربیت رسمی خصوصا دانشگاه فرهنگیان و دانشجومعلمان، آشنایی دانشجومعلمان با مسائل کلان نظام تربیت رسمی و عمومی و تعمیق دیدگاهها و ایجاد آمادگی برای ورود به طرح (دوره) نظام توحیدی و رهیاران تحول، تعدادی از دانشجویان این دوره توانستند دوره رهیاران تحول را شرکت کنند.
وی در پایان درباره عناوین و اساتید این دوره گفت: از عناوین این دوره میتوان به موارد معنا و ضرورت تحول، هویت و معنای معلمی، چیستی و چرایی سند تحول، چیستی و چرایی سند ۲۰۳۰، نقش آفرینی دانشجومعلمان، منظومه فکری رهبری در مورد آموزش و پرورش، نظام آموزشی مدرن، نظام مسائل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان و چیستی عدالت آموزشی با حضور اساتید مجرب کشوری اقای دکتر صدیقی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور، میثاق شمسینی، جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور، علی نیکو، مسئول هسته بین الملل بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور)، شیرازی، معاون مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، مصطفی سخنگو پژوهشگر تعلیم و تربیت طی سه روز در تابستان ۱۴۰۱ توسط حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان در مکان پردیس شهید مطهری برگزار شد.