به گزارش خبرنگار استانها خبرگزاری دانشجو، به مناسب هفته معلم میلاد منصوریان، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان واحد زاهدان در نطق پیش از نماز جمعه شیعیان زاهدان بیانیهای قرائت کرد.
متن این بیانیه بدین شرح است:
دوازدهم اردیبهشت مصادف است با سال روز شهادت استوانه دین و دانش، استاد مرتضی مطهری رحمه الله علیه؛ او که پاره تن امام بود و حاصل عمرش محسوب میشد؛ او که مدافع دین و شریعت بود و کمر همت بسته بود تا کیان اسلام ناب را صیانت کند؛ او که با تکیه بر تواناییهای علمی، عقیدتی و فلسفی خود از هرگونه شبهه و سؤال در حوزه دین استقبال میکرد و این امر را موجب پویایی و انتشار هرچه بیشتر اسلام میدانست، یادش برای همیشه جاودان و پر رهرو باد.
معلم، اولین تعلیم دهنده انسان، بعد از پدر و مادر است و جامعه با تعلیم یافتگان او اداره میشود؛ لذا سرنوشت جامعه با دست پرتوان معلم رقم میخورد.
از همین رو معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) میفرمایند معلمان مسئولیت بزرگی دارند اگر معلمان ما کوتاهی کنند مسئول هستند، معلمین هستند ک میتوانند مملکت را حفظ کنند، استقلال مملکت را، جوانهای مارا، انهایی ک مقدرات مملکت بدست انها خواهد بود، زیر دست معلمین باید تربیت بشوند اگر تربیتِ صالح شدند، مملکتِ صالح به دست ما میافتد و اگر خدایی نخواسته تربیتها غیرالهی شد مملکت از دست میرود.
در بیان گوهر بار دیگری از لسان شیوای مقام معظم رهبری که میفرماید معلمی دو کاربرد اساسی دارد: ١- معلم به معنای تعلیمدهندگی، ارزش بسیار بزرگی است، زیرا خداوند، به استناد آیات قرآن، تعلیمدهنده است و پیامبر و همه حکما، علما، دانشمندان و شخصیتهای برجسته نظیر استاد شهید مطهری نیز دارای این ارزش بسیار والای معلمی هستند.
در کاربرد دوم که منطبق با کار آموزشوپرورش است، علاوه تعلیمدهندگی، ارزش بالاتری نیز وجود دارد، زیرا مخاطب این تعلیم در بهترین سنین تأثیرپذیری و تربیتپذیری هستند و تعلیم آنها، تأثیرگذاری بسیار بیشتری از تعلیم دیگر قشرها دارد.
در نتیجه منابع انسانی، زیرساخت هر تمدنی به شمار میرود و برپاکنندگان تمدن نوین اسلامی نسلی هستند که اکنون در اختیار معلمان قرار دارند، بنابراین اهمیت و ارزش کار معلمی را باید از این زاویه درک کرد.
با توجه به جایگاه ویژه معلمی در اندیشه امامین انقلاب ضرورت دارد به رفع موانع و ایجاد زیر ساختهای لازم جهت رسیدن به نقطه تمدنی پرداخته شود که در ادامه به برخی از این موارد اشاره میگردد.
موضوع ابتدایی را با مقوله سند تحول اغاز میکنم سندی که سالهاست ابلاغ شده، اما در فاز اجرایی دچار مشکلات عدیدهای میباشد. برای رسیدن به تحول ابتدا باید از صورت گرایی پرهیز و به سمت عملکرد سازنده حرکت کنیم هیچ کجای دنیا امری جدی، با نمایش و تبلیغات توو خالی به جایی نرسیده و نخواهد رسید.
* مهمترین محور اجرایی این سند عنصر معلم است
باید این موضوع ابتدا برای معلمان تبیین و سپس اختیارات لازم جهت رسیدن به هدف برای این عزیزان فراهم شود. پویایی باید یکی از مهمترین ویژگیهای این سند باشد و مبتنی بر نیازهای روز جامعه بروزرسانی و ابلاغ شود تا با اصلاح نظام تعلیم و تربیت که زمینه ساز رسیدن به تمدن نوین اسلامی میباشد این مهم تحقق یابد.
در ماههای اخیر طرح یارانه اموزشی یا پتههای اموزشی که طرح مرکزی دولت جهت مردمی سازی اموزش پرورش است را زیاد میشنویم.
موضوع طرح به این صورت میباشد که بودجه اموزش مستقیما در اختیار خانوادهها قرار بگیرد نه اموزش و پرورش، نگاه اقتصادی به امر تعلیم و تربیت سبب وارد شدن اسیبهای جدی به مقوله عدالت اموزشی خواهد شد و حرکت نظام اموزش و پرورش به سمت عدالت را با ایجاد موانع کُند خواهد کرد.
دانشگاه فرهنگیان بعنوان مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت نیز در تامین منابع و امکانات، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی و استانی جهت تجهیز پردیسها و افزایش دسترسی دانشجویان، این اینده سازان نظام اموزشی و تربیتی میباشد. از موارد دیگر، زمینه سازی جهت بهره گیری از نخبگان فرهنگی در سیاست گذاریهای علمی و فرهنگی استان است که تحقق این امر به مثابه حضور جوانان در عرصههای مهم تصمیم سازی میباشد.
همچنین با توجه به کمبود اساتید بومی متخصص پیشنهاد میگردد جهت رفع نیاز هرساله تعدادی از ممتازین علمی دانشگاههای فرهنگیان استان به مراکز علمی سطح یک کشور بورسیه گردند