به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، رضوان حکیم زاده در دیدار وزیر آموزشوپرورش با کارکنان معاونت آموزش ابتدایی که در سالن کنفرانس این معاونت برگزار شد، اظهارکرد: معاونت آموزش ابتدایی متولی امر آموزش اصلیترین سرمایههای کشوراست که از سرمایه نفت، معادن و … مهمتر است و ١٠میلیون دانشآموز و نوآموز پیشدبستانی و دبستانی داریم که امیدهای آینده ایران اسلامی هستند.
وی ضمن قدردانی از حضور وزیر آموزشوپرورش در جمع همکاران معاونت آموزش ابتدایی افزود: در معاونت آموزش ابتدایی سه دفتر دبستان، پیشدبستانی و آموزش عشایری و توسعه عدالت آموزشی وجود دارد و با جدیت کارها را پیگیری میکنند.
حکیم زاده گفت: در سند تحول بنیادین بر اولویت دوره ابتدایی و نگاه تخصصی برآن تأکید شده است و انتظار داریم این تأکید، ترجمه عملیاتی داشته باشد و در جهتگیریها و سیاستگذاریها مثل بودجهریزی این مهم در نظر گرفته شود.
معاون آموزش ابتدایی خاطرنشان کرد: با کمک همکاران تلاش میکنیم تا موضوع مهم پاسداشت کودکی و اهمیت دادن به دوران کودکی را به گفتمان تبدیل کنیم و دستاوردهای خوبی نیز داشتیم.
با جداسازیها و غربالگری کودکان مخالف هستیم
وی بابیان اینکه در دوره ابتدایی سه رویکرد اصلی داریم که نقشه راه ما در اجرای سند تحول بنیادین است، گفت: کودک بهعنوان انسان ارزشمند دارای کرامت است، بنابراین نیازمند تحول در نگاهمان به کودکان هستیم چراکه روشها، رفتارها و تعاملات ما نباید کرامت کودکی را خدشهدار کند. در راستای این رویکرد تمامی کودکان برای ما مهم هستند و بر این اساس با جداسازیها و غربالگریها مخالف هستیم چراکه پیامدهای اجتماعی خوبی برای جامعه نخواهد داشت.
حکیم زاده تصریح کرد: پرهیز از هرگونه خشونت، اصالت تشویق بر مبنای آیات قرآن و کار گروهی بهجای رقابت میتواند محیط مدارس ما را بانشاط کند و معضلات اساسی جامعه بشری را حل کند چراکه بسیاری از مشکلات و نزاعها از تأکید بر من و فرد شروع میشود درحالیکه توفیق خواهی کاری جمعی است.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه ارزشیابی کیفی توصیفی با این دید در دوره ابتدایی اجراشده است، اظهار کرد: به این دلیل که ارزشیابی حلقه آخر است و بقیه اجرا ازجمله روشهای تدریس و محتوا با آن منطبق نشده است بسته تحولی تدوینشده که همه حلقهها را با همدیگر در نظر گرفته است.
مصوبه ٩۵١ شورای عالی آموزش و پرورش به حذف آزمونهای زائد منجر شد
حکیم زاده بابیان اینکه دستاورد مهم دیگر معاونت آموزش ابتدایی مصوبه ٩۵١ شورای عالی آموزشوپرورش است، گفت: برای اولین بار تمام متخصصان در عرصه آموزشوپرورش در این خصوص کنش داشتند و با این مصوبه حذف آزمونهای زائد را داشتیم. چراکه آزمونهای زائد تربیت را به آموزش تقلیل میداد و این دستاورد مهمی است و مراقبت میکنیم تا در تمامی مدارس اجرا شود و در این راستا نگرش خانواده و صداوسیما باید تغییر کند و با ما همراه شوند.
معاون آموزش ابتدایی اذعان کرد: رویکرد بعدی ما، تأکید بر هماهنگی آموزشها با ویژگیهای رشد کودکان است بنابراین در دوره ابتدایی تلاش میکنیم تا از بستر هنر، ورزش و فعالیتهای دستورز استفاده کنیم و فعالیتهایی همچون قصهخوانی، اتاقبازی یادگیری، جایگزینی تکالیف مهارت محور بهجای مشق شب، حرکت از حافظه محوری به سمت یادگیری پایدار و مهارت محور از این قبیل برنامهها است.
وی با اشاره به اینکه در این رویکرد حذف پیکهای نوروزی و جایگزینی آن با عید و داستان در نظر گرفتهشده است، اظهار کرد: در این برنامه ٧ میلیون رکورد کتابخوانی و قصهنویسی در کشور به ثبت رسید که با استقبال بسیار خوبی از طرف جامعه علمی کشور مواجه شد.
معاون آموزش ابتدایی خاطرنشان کرد: از دانش آموزان خواستیم به قصههای مادربزرگ و پدربزرگ خود گوش دهند و قصهنویسی داشته باشند و این رویکرد در پرورش مهارتهای نوشتن، خواندن و خلاقیت دستاوردهای خوبی داشت.
وی با اشاره به جایگزینی برنامههای تکالیف مهارت محور با مشق شب گفت: درگذشته جایگزینی تکالیف مهارت محور بهجای مشق شب معمول بود که با برنامه تکالیف مهارت محور دانش آموزان یاد گرفتند در حسابهای زندگی روزمره و مدیرت مصرف چگونه عمل کنند.
معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: در این برنامه انتظار خود را از مدارس بیان کردیم و روش اجرا به مدارس واگذار شد تا با خلاقیت این رویکرد اتفاق بیفتد و خوشبختانه فراتر از تصور ما مشارکت معلمان بروز پیدا کرد.
حکیم زاده بابیان اینکه شادابی و نشاط فقط به فضای فیزیکی مدرسه وابسته نیست، گفت: باید این فکر به دانش آموزان منتقل شود که علیرغم تفاوتهای موجود در یادگیری، دارای ارزش و احترام هستند و به همین دلیل برنامه پرهیز از خشونت را طراحی کردهایم تا به آنان این پیام را بدهیم که شما انسانهای با ارزش و با احترامی هستید.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه معلم نقش الگویی دارد و نسل آینده را میسازد، اظهار کرد: در برنامه توانمندسازی معلمان نقش تربیتی برای معلمان تعریف کردهایم تا از لحظه ورود به کلاس به این باور رسیده باشند که کار تربیتی و پرورشی دانش آموزان یکی از وظایف مهم آنان است.