مهرداد بذرپاش، معاون رئیسجمهور در دولت احمدینژاد با حضور در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» که ۲۸ بهمنماه برگزار شد، به مسائل حوزه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و همچنین راهکارهای رسیدن به مجلس تراز پرداخت.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، بذرپاش در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه در حال حاضر در نظام بودجهریزی چند ایراد داریم، گفت: یکی از راهکارهایی که میتواند بودجه را از قواره خودش خارج نکند و منافع و مصارف دولت را تحتالشعاع قرار ندهد این است که قبل از اینکه بودجه در مجلس بیاید، نمایندگان و دولت حرفهایشان را بزنند و نهایی کنند که وقتی بودجه داخل مجلس شد دیگر نمایندهها دخالت نکنند. البته طبق قانون، مجلس حق ندارد قانونی را وضع کند که بار مالی بر دولت تحمیل کند بدون اینکه محلش را معلوم کند.
وی ادامه داد: در اینجا میخواهیم ایرادات را بازگو و راهحل ارائه کنیم تا گام به گام به سمت مجلس ترازتر پیش برویم، یکی از آنها انتخاب نمایندگان با مدل بهتر است اینکه جریانات سیاسی چگونه جوانان زبده، انقلابی و متخصصی که در یک حوزه انتخابیه هستند معرفی کنند، خوب هر فردی میتواند کاندیدا شود، اما اگر مردم نشناسند رأی نمیدهند، الان یکی از گیرهایی که در همین مجلس وجود داشت این بود که بسیاری از جوانان شایسته بودند، اما نتوانستند خودشان را به مردم معرفی کنند و رأی هم نیاوردند در دوره قبل هم بودند، اما بعد از نامه گام دوم حضرت آقا تعداد جوانان بیشتر شد.
این فعال سیاسی اضافه کرد: ما یک نظام سیاسی مناسبی میخواهیم که این نخبگان معرفی شوند، پس در واقع برای رسیدن به مجلس تراز اول باید به این نکته توجه کنیم که چطور شایستهترها وارد مجلس شوند، دوم اینکه چطور نظام بودجهریزی بهتر شود و دیگر اینکه چطور رانت و تخلف و فساد با شفافیت به حداقل برسد.
بذرپاش در پاسخ به این سؤال که «چرا نمایندگانی که در مجلس هستند با مدرک لیسانس هم میتوانند مجددا کاندید شوند» تصریح کرد: اینکه برای نمایندهها مدرک را با یک دوره حساب کردند اشتباه و بیعدالتی است، البته توجیهشان این است که یک دوره مجلس به اندازه مدرک فوق لیسانس کسب تجربه است که این غلط است.
وی همچنین در خصوص شفافیت در اعلام هدایایی که نمایندگان میگیرند، افزود: یکی از پارامترهای اصلاح شفافیت آن هم نه فقط در آراء، در توصیهنامهها حتی نامههایی است که به دبیرخانه میرود، طبق قانون اساسی کسانی که در دولت و مجلس هستند اموالشان را اعلام میکنند قوه قضائیه هم بررسی میکند. این قانون وجود دارد، اما در اجرا گیر است، در واقع در سامانهای باید اعلام کنند که هنوز این مسئله ایراد دارد.
رئیس سازمان ملی جوانان در دولت نهم در ادامه به موضوع جوانگرایی در مجلس اشاره کرد و یادآور شد: البته حضور در مجلس بیش از دولت تجربه میخواهد که باید به این هم حواسمان باشد، چون نمایندهای که میخواهد قانون وضع کند به طور خاص اگر تشخیص درستی از محیط نداشته باشد نمیتواند به درستی قانون وضع کند و اگر تجربهای داشته باشد بهتر میتواند کار کند و نگاهش واقعبینانهتراست، ممکن است با یک سری حرفهای دانشگاهی قانونی وضع کند که نه اجرایی است و نه عملی.
این استاد دانشگاه ادامه داد:، اما از حیث تحول در مجلس به لحاظ ساختاری ما با نمایندههای جوان احتمال تحول را بیشتر داریم، چون ملاحظهکاری و وابستگیشان به جریانات کمتر است، شجاعانهتر حرف میزنند، جسورانه رفتار میکنند و نسبت به دانش و تکنولوژی روز آگاهی بیشتری دارند، مجهزترند و تسلط بیشتری دارند که همه اینها کمک میکند تا ضعف تجربهشان را جبران کنند.
وی همچنین بیان کرد: بعضیها هم فکر میکنند که ۳۰ سال تجربه دارند، در واقع ۳۰ سال سابقه دارند، تجربه ندارند یعنی یک کار ثابتی را ۳۰ سال انجام دادند این به نظرم تجربهای که بتواند راهگشا باشد نیست، ممکن است در یک کار محدود سابقهاش کمک کند تا تجربه بهتری داشته باشد، اما نمیتوان این تجربه را بر سر جوانها زد که البته این مطلب نافی زحمات همه نیست.
عضو هیئت رئیسه مجلس نهم در خصوص بدهکاری نمایندگان به افرادی که در انتخابات به آنها کمک میکنند، گفت: اتفاقا یکی از گیرهای ما همین است، اگر نظام انتخابات ما اصلاح شود این موضوع هم درست میشود، یک عده آدم کمک میکنند نماینده رأی بیاورد و بعد نماینده خود را موظف میداند که کارهای این افراد را بیشتر پیگیری کند و این ایراد است. تا نظام انتخاباتی ما تغییر نکند این اتفاقات میافتد اتفاقا اگر نماینده به یک حزب بدهکار باشد بهتر از این است که به افراد حقیقی بدهکار باشد، ولو توقع مشروع، نماینده را منحرف میکند.
بذرپاش در پاسخ به این «سؤال که چرا برخی از نمایندگان دانش کافی ندارند» اظهار کرد: اینکه چرا نماینده سواد لازم را ندارد بالاخره مردم آن را انتخاب کردند، آن نماینده میگوید شورای نگهبان صلاحیت من را تأیید کرده و مردم هم به من رأی دادند، پس آدمهای متخصصتر با تقواتر و اصلحتر باید خودشان را عرضه کنند، متأسفانه صحنه انتخابات طوری شده که آدمهایی که دانش بیشتری دارند (نمیگویم اینها که هستند بیدانش هستند اتفاقا آدمهای آگاه هم در میان آنها زیاد است) ورود برایشان سخت است، در شهرهای کوچک طرف خیلی برای انتخاب اذیت میشود.
وی ادامه داد: تا مکانیزم انتخابات و انتخاب افراد برای ورود اصلاح نشود، این مشکل هست، برای حل آن و برای سنجش صلاحیت و دانش یک کانون ارزیابی میخواهیم و جریانات سیاسی که فهرست کاندیدا معرفی میکنند باید این کار را انجام دهند، جریانهای سیاسی برای آبروی خودشان هم که شده در انتخاب افراد دقت میکنند.
عضو هیئت رئیسه مجلس نهم در پاسخ به این سؤال که «چرا قانون مالیات بر مسکن خالی اجرا نمیشود» عنوان کرد: قانونش را داریم مشکل اینجاست که اجرا نمیشود، دو بار هم این قانون تصویب شد، دلائل مختلف هم دارد یکی از آنها این است که مقامات مسؤلی که میخواهند قانون را اجرا کنند دوست ندارند اطلاعات پنهان را آشکار کنند، دیگر اینکه در لوای نبود ساختار و نظام جمعآوری اطلاعات بهانههایی پیدا کردند برای فرار از ابراز شفافیت. اما ما یک سری صنوف راه انداختیم که این صنوف حد فاصل بین مردم و دولت هستند و میتوانند این کار شناسایی را انجام دهند، به نظر من این بحث جمعآوری اطلاعات خانههای خالی کار دولت است و به مجلس ربطی ندارد.
وی در پایان تصریح کرد:، چون یک وزارت مسکن داریم و وزارت صمتی که ناظر بر صنفی است که میخواهد این موضوع را پیگیری کند. مجلس اینجا باید چه کار کند یا وزیر را استیضاح کند که متهم میشود که در کار دولت دخالت میکند یا به یک سؤال بیخاصیت از وزیر اکتفا کند، اما اینکه نمایندهها خودشان در سوداگری خانه دست دارند حرف درستی نیست و ظلم است، چراکه به نظرمن امروز مجلس ما بسیار سالمتر از گذشتههاست.