مهمترین دغدغه مهم مسئولان کشوری بویژه مقام معظم رهبری در حوزه ترافیک را کاهش تلفات و خسارات این بخش برشمرد.
به گزارش گروه اجتماعی تبرگزاری دانشجو، مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور فاتب یازدهمین نشست پویش ملی حمل و نقل پاک شهرداریهای سراسر کشور به میزبانی پلیس راهور فاتب برگزار شد و میهمانان آن دکتر جمالی نژاد معاون وزیر کشور، سردار هادیانفر، سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ سرهنگ جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور فاتب و سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران آقای حجت و شهرداران و معاونین حمل و نقل ترافیک شهرها و استانهای مختلف کشور در آن حضور داشتند. در ابتدای این دیدار سردار مهماندار ضمن عرض خیر نقدم به حاضرین در این جلسه، این پویش را یکی از مهمترین و سازندهترین اقدامات جهت کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک دانست و از هر یک از حضار خواست با ارایه راهکارها و اقدامات خود دیگر اعضا را از عملکرد خود مطلع سازند. در این نشست صمیمانه، ولی راهبردی، معاون وزیر کشور ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای شبانه روزی پلیس راهور و حضور معاونین و شهرداران شهرهای مختلف در این جلسه گفت:: برخی شهرها اقدامات خوبی در راستای بحث کاهش آلودگی هوا انجام داده اند و میتوان گفت: با تدبیر و دلسوزی هر فرد و مدیر میتوان به اهداف در این طرح ملی رسید و لازمه آن ایجاد یک گفتمان خاص و تغیر نگاه در مدیران است که با یک نگاه میتوان به آن پی برد که اغلب مدیران ما در سرتاسر کشور در خود این تغیر را ایجاد کرده اند که میبایست برای ایجاد هوای پاک و کاهش آلودگی هوا اقدامات و فعالیتهای بیشتری انجام داد. وی گفت:: صراحتا در قانون هوای پاک میزان مسئولیت و سهم هر یک از ارگانها و سازمانها در بحث کاهش آلودگی هوای پاک ذکر شده، اما میبایست با ریزتر شدن و تفکیک هر یک از آنها و ارایه یک بازه زمانی نقش هر یک از آنها را مشخصتر و مسئولیت هر یک را معین نماییم تا بتوانیم در زمینه کاهش آلودگی هوا نتیجه بگیریم. وی افزود: مدیران بدانند که ما همگی بر روی یک شاخه نشسته ایم و در یک قایق جای داریم پس همه باهم کمک کنیم تا این شاخه نشکند و یا همه با هم غرق نشویم چرا که آلودگی هوا بر زندگی همه ما تاثیرگزار است و میبایست از ظرفیت صدا و سیما و انجمنهای مختلف و آموزش و پرورش در این رابطه استفاده کنیم و همه با هم نسبت به کاهش آلودگی هوا اقدام کنیم. وی با اشاره به آمار بالای خسارات گفت:: از ابتدای سال ۰۰۰/۲۸۲ نفر معلول و ۷۰۳/۱۳ نفر نیز تلفات سوانح رانندگی داشته ایم که این آمار قابل توجه و بسیار تامل برانگیز است چرا باید این همه تلفات داشته باشیم هر خانوادهای که جز این آمار است بسیار در رنج است و میبایست فکری به حال این کشتهها و معلولین حوادث رانندگی شود البته بنده و همکارانم در دولت بسیار نگران این آمار بالا هستیم و هر یک از ما به نحوی در این قضیه سهمی داریم که میبایست به نحو احسن کار خود را در این حوزه انجام دهیم تا این تصادفات کاهش یافته و اصلا شاهد تصادف نباشیم. دکتر جمالی نژاد معاون وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود به حضار گفت:: برای من جالب است در پویش ملی هوای پاک که دیگر سازمانها باید نقش داشته باشند، پلیس راهور بیشترین دغدغه را دارد و بسیار نگران و ناراحت مردم و شهروندان است. همچنین در ابتدای این پویش ملی سردار هادیانفر رییس پلیس راهور ناجا ضمن خوش آمد گویی به حضار گفت:: حال مردم باید خوب باشد و ما باید این وظیفه را با اقداماتمان در زمینه کاهش آلودگی هوا انجام دهیم تا حال مردم خوب شود. رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی در حاشیه این نشست با بیان اینکه بخشهای کلان در حوزه سیاست گذاری و مدیریت ترافیک و تسهیل تردد و حوزه ایمنی در شهرها به ویژه در کلانشهرها از مهمترین مباحث این نشست بود، گفت:در بحث پویشها بیشتر محوریت با پویشهای کاهش سوانح و تصادفات و تمرکز بر هوای پاک است که گزارشهای استانها ارائه شد. سردار سرتیپ پاسدار سید کمال هادیانفربا اشاره به اینکه در جلسه به نقش شورای عالی به عنوان سیاست گذار در حوزه ترافیک توجه و پرداخته شد، افزود: شورای عالی حمل و نقل و ایمنی ترافیک باید به ریاست شخص رئیس جمهور تشکیل شود که در آن وزارتخانههای مختلف و پلیس راهور نقش دارند. وی در خصوص وظایف شورای عالی ترافیک گفت:: در کشور یک شورای عالی ترافیک وجود دارد که ریاست آن با رییس جمهور است و ۲۸ دستگاه و نهادی که صراحتا باید عضو آن و مشارکت کننده در آن ب. سلمانی: اشند که هیچ یک نیستند و متاسفانه این شورا تشکیل نشده است. البته تلاشهایی در خصوص ترافیک و آلودگی هوا صورت میگیرد، ولی انسجام ندارد چرا که کارها اولویت بندی نشده است و مدیر موفق کسی است که برنامه ریزی داشته باشد و کارهارا اولویت بندی کند. هادیانفر گفت:: باید در این خصوص ادبیات مشترکی وجود داشته باشد تا یک صدا شویم و دولت و مسئولین را دغدغهمند نماییم تا در حوزه کاهش جانباختگان و کاهش آلودگی هوا چارهای بیاندیشند و تدبیری نمایند و در این خصوص جلسات شورای عالی تصادفات اجرایی شود تا بتوان نتایج خوبی حاصل کرد. وی ادامه داد: روزانه در کشور بین ۴۵ تا ۶۰ نفر قربانی تصادفات رانندگی داریم که متاسفانه معلول و مصدوم و کشته میشوند که مبلغی بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان برآورد میزان این خسارت هاست که دولت و شخص آقای رییس جمهور به عنوان بالاترین رده اجرایی کشور و ۲۸ دستگاه دیگر حتما میبایست به این قضیه ورود نمایند و این فضا را میبایست ایجاد و مدیریت کنند و شاید تنها ساختاری که بتواند این داستان را مدیریت و به سرانجام برساند همین شورای عالی ترافیک است که رییس آن شخص آقای رییس جمهور است. هادیافر ادامه داد: در کشور حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلت داریم که بیشتر آنها عمر خود راسپری کرده اند و ۶۰ درصد از راکبین موتورسیکلت گواهینامه ندارند و با آیین نامه و قوانین و مقررات رانندگی آشنایی ندارند و از این تعداد موتور که داریم ۵۰ درصد از آنها مالک موتورسیکلتی و میرانند نیستند که پلیس در ۹ کلانشهر کشور روزانه با تخلفات آنها برخورد میکند. وی اشاره کرد: در این میان ۸۰ هزار میلیارد ریال هزینه خسارات تصادفات است که ۳۵۹۰ نفر جان باخته داریم و ۱۲۷۴ نفر مصدوم شده اند که ۴ دهم درصد افزایش آمار است که جای بسی نگرانی میباشد و باید از دولت بخواهیم که این مصوبات شورای عالی ترافیک را اجرایی کند چرا که سازمان بهداشت جهانی (who) در سه شاخه هر ده هزار وسیله نقلیه (جان باخته به ازای هر وسیله نقلیه) و صد هزار نفر جمعیت و هر یک میلیون نفر تردد میزان تصادفات را بررسی میکند.
وی توجه به نقش ۹۲ درصدی عامل انسانی در تصادفها را از دیگر مباحث نشست برشمرد و خاطرنشان کرد: این پویش تلاش دارد که با ارتقای فرهنگ ترافیک، آموزش در کلانشهرها و تسری آن به سایر شهرها شرایطی برای کاهش حوادث ترافیکی فراهم آورد. هادیانفر با ابراز تاسف از آمار بالای جانباختگان تصادفها گفت: ۲۴ درصد تصادفها و ۷۰ درصد جانباختگان مربوط به جاده هاست و ۳۰ درصد بقیه در شهرها رخ میدهد که علیرغم کارهای گسترده ایمنی در شهرها، عدد بسیار زیادی است و باید بتوانیم حدود هزار و ۲۰۰ جانباخته و ۴۵ هزار مجروح ده ماه امسال در کلانشهرها را کاهش دهیم. وی با بیان خوشحالی از برنامهها و پویشها برای آگاهی بخشی در جهت کاهش حوادث ترافیکی گفت: در این بخش لازم است از همه فعالان به ویژه از رسانه ملی تشکر کنم و بخواهم که صدا و سیما مانند گذشته فعالیت جدی تری در این پویش ایفا کند، نقش صدا و سیما در توسعه آموزش و فرهنگ ترافیک انکار ناپذیر است. رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی تمرکز بر استفاده از کلاه ایمنی را از دیگر موارد مهم مطرح شده در نشست یاد کرد و گفت: کلاه ایمنی مقوله بسیار مهمی است و به عنوان نمونه در طرحی که در اصفهان اجرایی شده شاهد کاهش ۱۸ درصدی جانباختگان موتور سیکلت بودیم که نشان دهنده اهمیت نقش آموزش است. هادیانفر مهمترین دغدغه مهم مسئولان کشوری بویژه مقام معظم رهبری در حوزه ترافیک را کاهش تلفات و خسارات این بخش بر شمرد و ابراز امیدواری کرد: پویشهای موفق به سایر نقاط کشور نیز تسری یابد و پلیس راهنمایی و رانندگی با هدف کاهش تلفات همچون گذشته آمادگی هر گونه کمک به بخشهای فعال این بخش است.
هادیانفر افزود: روزانه ۴۰۰ دستگاه پراید وارد سیستم حمل و نقل میشود که خودرویی با ۱۲ ایربک با صد کیلمتر بر ساعت تردد میکند و این وسیله هم با صد کیلومت حرکت میکند. این درحالی است که ما فقط ۶۷ هزار خودرو را فرسوده کرده ایم و جایگزین آن را چه خودرویی گذاشته ایم. ما در کشور شش و نیم میلیون موتورسیکلت فرسوده داریم که برابر قانون برنامه پنجم توسعه ۵۰ درصد کاهش تلفات و ۳ میلیون خودرو را از رده خارج میکرده ایم. وی بیان داشت: ما میبایست یک ادبیات مشترک داشته باشیم تا بتوانیم به اهداف عالی خود برسیم. مثلا نقش بیمه در کاهش سوانح چیست و چه تکلیفی بر عهده دارد و چگونه میتواند به کاهش تصادفات و تلفات کمک کند اینرا شورای عالی ترافیک معین میکند. وی از اهمیت مسیله ایمنی گفت و از تصادف ۱۲ دستگاه اتوبوس در ماه گذشته خبر داد و افزود: در همین ماهی که گذشت ۱۲ دستگاه اتوبوس تصادفات شدیدی داشته اند که وقتی کارشناسان ما تحقیق کرده اند افزایش و میزان رانندگی بالا را به واسطه شرایط معیشتی عنوان کرده اند که در این ب. سلمانی: ین ۳۴ درصد کل تصادفات جز تصادفات جادهای است، ولی آمار تصادفات جرحی و فوتی آن به دلایل تلفات بالا ۷۰ درصد را نشان میدهد که این خود جای تامل و بررسی دارد. وی به مساله آموزش هم اشاره کرد و گفت:: هر یک از ما در بحث آموزش و ارتقای فرهنگ رانندگی نقشی بسیار مهم و اساسی را ایفا میکنیم و باید آنرا به خوبی اجرایی کنیم تا بتوانیم نتایج خوبی حاصل نماییم. به عنوان مثال در ابتدای آغاز به کار همیاران پلیس در همان ابتدای کار ۱۸ درصد از حوادث کاسته شد که باید این مهم را بیشتر از گذشته پی بگیریم و نقش دانش آموزان و اولیا را لحاظ نماییم که بیشترین نقش را در این قضیه دارند. هادیانفر اشاره کرد: در بحث ثبت تخلفات میبایست از ظرفیت دوربینها و انواع سامانهها استفاده کنیم و این کار بسیار خوبی است که تمام دنیا دنبال مجهز شدن و بروز شد است که میبایست کارها را از حالت سنتی به حالت بروز و پیشرفته تبدیل نماییم و در این کار از مردم انجمنها و نخبگان نیز باید کمک بگیریم. وی در پایان گفت:: ما میخواهیم سفرهای درون شهری را با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش دهیم و در فکر آنیم که با سیستمهای خاص، تردد را به مراکز شماره گزاری کاهش داده و حضور متقاضیان را به آموزشگاهها کم نماییم. البته ما این آمادگی راداریم که با یاری دوستان و سازمانها و انجمنها برنامههای بسیار خوبی را در بحث کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا اجرایی نماییم.
در ادامه این نشست، سردار حسین رحیمی قرمانده انتظامی تهران بزرگ که به عنوان میزبان در این جلسه شرکت کرده بود ضمن خوش آمد گویی و عرض خیر مقدم خدمت حضار و شرکت کنندگان در جلسه از حضور ارزشمند دکتر جمالی نژاد معاون وزیر کشور تشکر و قدردانی کرد. سردار رحیمی در ابتدای سخنان خود ضمن بیان اینکه حمل و نقل جز لاینفک زندگی روزانه ماست گفت:: به همین اندازه به مسئله ترافیک باید نگاه جدی تری داشت چرا که ۷۰ درصد آلودگی شهرهای بزرگ از وسایط نقلیه اعم از موتور سیکلتها و ماشینها است که در زندگی ما وارد شده و راه گریزی نداریم، ولی در مورد آن میبایست یک فکر خوب و راه حل مناسب پیدا کرد که بتوان آلودگی هوا را کاست و از ترافیک را مدیریت نمود. سردار رحیمی ادامه داد: باید برای سال ۱۳۹۹ یک نقشه راه تعیین کنیم و برای کاهش آلودگی هوا گامهای محکم تری برداریم و ابتدا باید از ناجا و راهور شروع کنیم باید از همه سازمانها و ارگانها بخواهیم که وارد عمل شوند و به هر یک از آنها یک نقش بدهیم و از آنها بخواهیم که چه کاری برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک انجام داده اند. وی افزود: در شهر تهران حدود سه میلیون موتورسیکلت داریم که برخی از آنها به صورت ریز پلهای تولید میشوند که علاوه بر آلودگی هوا جان انسانها را نیز به خطر میاندازند و در بحث برخورد با موتورسیکلت سواران حدود ۶۶ هزار موتورسیکلت را توقیف کرده ایم که در بحث تخلفات متعدد و همین آلودگی هوا نقش داشته اند. سردار رحیمی بیان داشت: پلیس آمادگی خود را همیشه اعلام کرده است و باز هم میگوید در طرحهای مختلفی که ارایه میشود و به نفع جامعه و مردم است مانند همین طرح کاهش آلودگی هوا و ترافیک سازمانهای غیر دولتی و مردم میتوانند در کنار پلیس باشند و با هم بتوانیم طرحها را اصلاح کنیم و آنها را به خوبی اجرایی ونهایی نمایم. سردار رحیمی ادامه داد: نیروی انتظامی در تمام بخشها تلاش مجاهدانه دارد و در عرصههای ماموریت خود پر قدرت تلاش میکند و همیشه در وسط میدان عمل است چرا که در این مدت ۹۲۶۱ خودرو را به تعمیرگاه اعزام کرده ایم و بیش از ۴۳ هزار خودروی دود زا اعمال قاون شده اند. در بحث معاینه فنی خودروهای نظامی و انتظامی هم مقر شده است که یک مرکز معاینه فنی اختصاصی برای خودروهای سبک و نیمه سنگین و سنگین نظامی تشکیل شود که این خودروها نیز به موقع به این مرکز مراجعه و تستها و معایب انجام پذیرد. وی افزود: در خصوص بحث موتور سواران دو نکته قابل توجه وجود دارد: اول اینکه اعمال قانون هدفمند و با حساب و کتاب و دوم آموزش و فرهنگ سازی که در این خصوص اعلام میکنم که در همه ستادهای ترخیص راهور و در تمام مناطق پلیس راهور فاتب، کلاسهایی دایر گردیده که مختص آموزش رانندگان و راکبین موتورسیکلت است که هر موتورسوار در آن به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه آموزش میبیند و این کلاسها تاثیر بسیار بسزایی در ارتقا فرهنگ رانندگی داشته است که از ابتدای سال تا کنون ۸۰ هزار راننده متخلف و ۹۰ هزار راکب موتورسیکلت را آموزش داد ه. ایم که میتوان با همین آموزشها از آلودگی هاو کاست و به روان سازی ترافیک کمک کرد. سردار حسین رحیمی ادامه داد: ما بر این اعتقادیم که با اقدامات فرهنگ سازی و میدانی میتوان گامهای مهم و اساسی را در این قضیه برداشت که پلیس با تمام توان و امکانات در خدمت گزاری حاضر است و امید است با اقداماتی که ص. سلمانی: ورت خواهد پذیرفت و انجام گرفته یک اقدام اثر بخش انجام پذیرد که نتیجه آنرا همه ما ببینیم.
همچنین در این جلسه خانم حصار از شهرداری تهران گزارش مفصلی از اقدامات صورت گرفته در شهرداری تهران در خصوص ایجاد پیاده روها و ایجاد فضای جرکت دوچرخهها در شهر تهران اریه کردند. در این جلسه شهرداران و معاونین حمل ونقل شهرهای اصفهان، مشهد قم، نیشابور و ارومیه همچنین نماینده فعالان محیط زیست در خصوص اقدامات سازمان خود توضیحاتی در قالب پاورپوینت و فیلم ارایه نمودند که مورد تشویق حضار قرار گرفت. در پایان این پویش قراردهایی در خصوص محیط زیست، کاهش آلودگی هوا و و کاهش ترافیک بین فرمانده انتظامی تهران بزرگ و وزارت کشور و شهرداری تهران امضا شد.