مدیر مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه صنعتی شریف گفت: اجرای بسیار بد آموزش الکترونیکی در برخی دانشگاهها همچون شریف موجب دید منفی نسبت به این نوع از آموزش شده است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مرتضی امینی مدیر مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه صنعتی شریف در برنامه رادیویی «صبح و گفتگو» گفت: دانشگاه صنعتی شریف از سالهای قبل یک برنامه استراتژیک را در حوزه آموزشهای الکترونیکی تدوین و زیرساختهایی را نیز برای آن فراهم کرد.
مدیر مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه آموزشهای الکترونیکی در گذشته مختص آموزشهای تخصصی و آزاد بود، بیان کرد: بلافاصله پس از شیوع کرونا در کشور انواع روشهای مورد استفاده اساتید برای برگزاری کلاسهای نظری به صورت از راه دور و الکترونیکی ارائه شد و در حال حاضر هم کلاسها به این روش برگزار میشوند.
وی با اشاره به دو روش در ارائه آموزش الکترونیکی در دانشگاهها بیان کرد: روش اول ارائه آموزش به صورت همزمان و شبیه آموزشهای حضوری و البته در بستر الکترونیکی است، اما در روش دوم محتوای الکترونیکی آماده میشود و در اختیار دانشجویان قرار میگیرد.
امینی با اشاره به فراهم شدن زیرساختهای لازم برای برگزاری کلاسهای آنلاین و آفلاین در دانشگاهها گفت: در روش آنلاین استاد و دانشجو وارد سامانه تولید داخلی میشوند و از طریق ارتباطات متنی و چت میتوانند با هم ارتباط برقرار کنند و آموزشها نیز ارائه میشود که هم اکنون بسیاری از همکاران از این روش استفاده میکنند.
مدیر مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه صنعتی شریف با تصریح بر اینکه اجرای بسیار بد آموزش الکترونیکی در برخی دانشگاهها و حتی دانشگاه شریف موجب دید منفی نسبت به این نوع از آموزش شده، افزود: این درحالیست که کشورهای دنیا آموزشهای الکترونیکی را از آموزش حضوری هم موثرتر و بهتر میدانند.
وی ادامه داد: صرف برگزاری کلاسهای آنلاین ارزش آنچنانی ایجاد نمیکند و درصورتیکه آزمونهای آنلاین دورهای و ارائه محتویات آموزشی به شکل مناسب و آفلاین انجام شوند این آموزشها مفید خواهند بود.
امینی با بیان اینکه آموزش الکترونیکی و حضوری معایب و مزایای خاص خود را دارند مطرح کرد: در حال حاضر بهترین نوع روش در ارائه آموزش، روش ترکیبی (حضوری و غیرحضوری) است و در حال حاضر خود اساتید نیز به دنبال روشی برای ارائه آموزش کیفی هستند.
مدیر مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: برخی اساتید این روش آموزشی را قبول ندارند، اما عدهای از اساتید و حتی دانشجویان نیز به شدت معتقد به کارایی این روش از ارائه آموزش هستند، اما شرایط جدید کشور باعث تغییر نگاه بسیاری از اساتید به این نوع از آموزشها شد.