رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه گفت: مجلس صادرکنندگان ترکیه با ۹۰ هزار صادرکننده و استفاده از بسترهای تجارت دیجیتال به دنبال صادرات ۱۹۰ هزارمیلیاردی در سال ۲۰۲۰ است.
دکتر سید جلال ابراهیمی؛ رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه در گفتگوبا خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو بیان کرد: TİM یا همان مجلس صادرکنندگان ترکیه خود را برای صادرات ۱۹۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ آماده میکند، این خبری است که اسماعیل گولله GOLLE اعلام کرد.
ابراهیمی ادامه داد: مجلس صادرکنندگان ترکیه در صدد اجرای یک دیپلماسی تجاری برای اعزام هیئتهای تجاری و الکترونیکی صادراتی است و اهداف خود را در کشورهای آفریقایی، حوزه اسکاندیناوی، بالکانها و آسیای میانه تعیین کرده است.
رئیس مرکز مطالعات تجاری ایران و ترکیه افزود: TİM میخواهد بر پایه سیستمهای عامل دیجیتالی تجارت و تدارکات و آماده سازی کالاهای صادراتی و ایجاد و به کارگیری فرهنگ دیجیتالی صادراتی را در ترکیه تقویت کند.
وی با بیان اینکه TİM (مجلس صادرکنندگان ترکیه) کمک اندیشه و برنامه ریز و تنظیم کننده و هدفمند ساز صادرکنندگان ترکیه است ادامه داد: هم اکنون ترکیه بیش از ۹۰ هزار صادرکننده دارد این در حالیست که ما حتی آمار دقیقی از صادرکنندگان ارائه نکرده ایم و از طرفی فاقد فدراسیونها و کنفدراسیونهای استانی و منطقهای صادرکنندگان در تخصصهای کالاهای صادراتی ویژه استانی هستیم و یا اگر داریم لزوما سازمان دهی منظم نداشته و نظم و انسجام تشکیلاتی برای ارتباط با همدیگر و یا ارتباط با مراکز تولید داخلی ندارند و هر کس به طور فردی در چهارچوب شناخت و فرهنگ شرکتی و یا سنتی خود عمل میکند.
ابراهیمی اضافه کرد: مجلس صادرکنندگان ترکیه (TİM) هم اکنون در حال تحقیق و تحلیل و بررسی نیازهای کشورهای واردکننده و تحقیق در حوزه رقبای خود در بازارهای وارداتی است. این مجلس تجارت دیجیتالی را که واقعیت تجاری قرن است درک کرده و سایتی آماده کرده است که صادرکنندگان سند تحقیق و تایید عضویت را بلافاصله دریافت نمایند و رهنمون تجار در حوزه تجارت الکترونیکی و آنلاین و دیجیتالی باشد.
رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه ادامه داد: باتوجه به تلاشهای سازمان توسعه تجارت ایران در ایجاد وبسایت راهنمای تجاری که قسمتی از نیازهای تجار را برآورده میکند و همچنین تشکیل جلسات بررسی مشکلات صادراتی که بسیار مفید است، ولی نیاز است که سایتهای راهنما با نیازهای روز تجاری همراه بوده و در جهت خواسته بازارهای همسایه و حوزه کشورهای هم مرز بیشتر فعال باشد و وبسایتهای راهنما لزوما دربرگیرنده نیازهای جامعه و مخاطب و راهنما برای کمبودهای کشورهای هدف و نشان دهنده بودهای کالایی و تجاری باشد.
ابراهیمی افزود: در این حوزه بکارگیری گروههای بررسی علمی از سوی کنفدراسیون صادراتی و ایجاد فدراسیونهای منطقهای و استانی و حتی تعیین فدراسیونهای صادرات شمالغرب به جنوبشرق و شمال شرق و جنوب غرب که هرکدام از آنها جغرافیای ویژهای را در تولید و صادرات تعریف میکنند ضروری است و با الگوبرداری از TİM که از بازرگانان عضو خود که به کشورهای هدف تجاری کالاهای اختصاصی موضوعی شرکت متبوع خودرا صادر میکنند خواسته است که هرگونه نیاز دیگر منطقه تجاری خود را به TİM اطلاع دهند تا در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد و این امر میتواند بازارهای جدیدی را رهنمون و رخ نمود نماید و علاوه بر این زمینه را برای اعزام گروه تفحص و تحقیق بازار اتحادیههای صنفی و تولیدی را به مراکز پر نیاز فراهم میکند.
دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و ترکیه اضافه کرد: وقتی هدف مشخص باشد و برنامه ریزی درست صورت گیرد و ارتباطات تجاری بر اساس بررسی و روش مذاکره و نحوه مواجهه با طرف تجاری قبلا بررسی و آماده سازی شود رسیدن به اهداف صادراتی با توجه به ظرفیتها ممکن میشود.
خانه اقتصاد ایران و ترکیه در پایان با اشاره به اینکه TİM هم اکنون بازارهای آفریقای شمالی و جنوبی و آمریکای لاتین و شرق دور را در برنامههای صادراتی خود دارد تاکید کرد: بدیهی است از هر ۱۰ دری که دق الباب کنیم ۵ در به روی ما باز خواهند شد. خانه اقتصاد ایران و ترکیه آماده ارائه مشاوره رایگان به تجار و صادرکنندگان علاقهمند به ویژه جوانان با انگیزهی ایران اسلامی در این حوزه است.